Hur placera doppvärmare i förhållande till ytterfilter?

#1 - 16 augusti 2006 07:02
Tjipp!

Ska snart montera bakgrund i mitt nya akvarium och en fråga dök upp... Jag har tänkt peta ned ytterfilter och doppvärmare bakom bakgrunden, men hur ska de placeras i förhållande till varandra? Doppvärmaren i ena hörnet och filtret i andra, eller ska de sitta nära varandra så att det varma vattnet pumpas runt bättre?

När jag ändå frågar... Akvariet och bakgrunden är perfekt anpassade för varandra (samma tillverkare, samma mått) men jag antar att det ändå ska siliconeras i kanterna? Läste någonstans att man bara kunde ställa ned det ifall måtten stämde, men flyter inte bakgrunden upp då?

Tacksam för svar!

/Emma
#2 - 16 augusti 2006 07:34
Hur har du satt bakgrunden? Pumpar pumpen ut vatten fram i karet eller? Du får bättre cirkulation på värmt vatten om pumpen antingen tar in vatten vid ytan eller pumpar ut precis åvanför doppvärmaren. Sen skapar ju värmaren cirkulation i sig.
mvh Mattias
#3 - 16 augusti 2006 09:36
Jag har inte satt i bakgrunden än, utan det blir om en vecka ungefär när den komma (och akvariet såklart). Detta ar bara frågor jag funderat över och som jag tänkte passa på att ställa innan akvariet kommer. Vill inte inleda med att göra misstag (de kommer säkerligen iaf). Vad jag förstått av ytterfilter ska väl raster sitta i nedre delen (insug alltså) och utsläppet av filtrerat vatten i den övre delen av akvariet. Ska jag då placera doppärmaren bredvid filtret?
#4 - 16 augusti 2006 14:41
Vid doppvärmaren stiger vattnet som värmts till ytan, om du har ett filterutblås där kommer det att bidra till att ditt akvarium har en jämnare temperatur.
mvh Mattias
#5 - 17 augusti 2006 07:14
Tack :)

(Gissa om jag längtar tills mitt akvarium kommer? Har väntat i tre månader på att få råd och snaaart snart är det dags!!!)

Annons