Hur påverkas ph av nitrit?

#1 - 21 januari 2005 13:16
Håller på att starta upp ett litet akvarium som jag har tänkt att använda till ancistrusyngel. Än så länge är det ingen fisk i alls utan det står på "mognad".

Så till saken. Mätte nitrit, nitrat och ph idag för att kolla hur landet låg.
Nitrit - över 1.0
Nitrat - 60
Ph - 7.5
Inga överraskande siffror med andra ord. Det får stå till sig ett tag till, men det jag undrar över är om det finns något samband mellan nitrit och ph? I ett av mina andra "mogna" akvarium har jag ex. ingen nitrit och ett ph på 7.0. Samma vatten men olika ph-värden med andra ord... Nu har jag tyvärr inget ammoniaktest hemma så jag kan mäta det, men det kanske också kan påverka? Jag har ju också jord i min botten - hur påverkar det ph:t? I det andra akvariet finns det ju ingen (jord)näring kvar i botten längre (använder lerkulor där i kombination med TMG) så det är kanske en faktor att räkna med?

Lite fakta om akvariet i övrigt.
ca 80 liter
26 grader
botten med jord, lite sand och ett täckande lager grus
Några få nyplanterade växter
Ingen co2 - ingen tillsatt näring än

Det har stått lite mer än en vecka nu med nytt filtermaterial i filtret. Något annat jag har glömt...? Fråga gärna....
#2 - 21 januari 2005 13:55
Inga överraskande siffror med andra ord. Det får stå till sig ett tag till, men det jag undrar över är om det finns något samband mellan nitrit och ph?

Ett kort svar är: nej det finns inga direkta sammband. Men då skulle en och annan koihållare inte hålla med mig. För har man riktigt mycket fisk och riktigt ansträngda filter så kan det hända att nitrificeringsbakterierna blir så hungriga på karbonat att kh sjunker och därmed ph. DVS, i mycket ansträngda anläggningar kan lägre ph vara en effekt av att nitrit omvandlas till nitrat. Det gäller dock med största sannolikhet inte dig. Framförallt så är mätbara halter av nitrit ingen förutsättning för detta efterssom nitrificeringen sker hela tiden i vilket fall.

Jag har ju också jord i min botten - hur påverkar det ph:t? I det andra akvariet finns det ju ingen (jord)näring kvar i botten längre (använder lerkulor där i kombination med TMG) så det är kanske en faktor att räkna med?

Feta bottnar....Usch. Oavsett om man tycker som jag eller inte så inehåller jord stora mängder torv. Torv i sin tur innehåller stora mängder organiska syror som sänker ph. Att denna effekt avtar med tiden beror klart på att jord mycket snabbt lakas ur av vattnet. Kvar ligger bara en kladdig, illaluktande, näringsfattig sörja.

Lera innehåller alldeles för mycket järn i förhållande till Kalium och är därför potentiala trådalgstriggare, men det var ju inte det du frågade :)

MVH
Magnus
#3 - 21 januari 2005 14:43
[QUOTE=Tropfrog]Ett kort svar är: nej det finns inga direkta sammband. Men då skulle en och annan koihållare inte hålla med mig. För har man riktigt mycket fisk och riktigt ansträngda filter så kan det hända att nitrificeringsbakterierna blir så hungriga på karbonat att kh sjunker och därmed ph. DVS, i mycket ansträngda anläggningar kan lägre ph vara en effekt av att nitrit omvandlas till nitrat. Det gäller dock med största sannolikhet inte dig. Framförallt så är mätbara halter av nitrit ingen förutsättning för detta efterssom nitrificeringen sker hela tiden i vilket fall.

Feta bottnar....Usch. Oavsett om man tycker som jag eller inte så inehåller jord stora mängder torv. Torv i sin tur innehåller stora mängder organiska syror som sänker ph. Att denna effekt avtar med tiden beror klart på att jord mycket snabbt lakas ur av vattnet. Kvar ligger bara en kladdig, illaluktande, näringsfattig sörja.

Lera innehåller alldeles för mycket järn i förhållande till Kalium och är därför potentiala trådalgstriggare, men det var ju inte det du frågade :)

MVH
Magnus[/QUOTE]
Nej så sant ;) det var inte det jag frågade. Och med tanke på att mitt ph då borde vara högre i detta karet än det andra så håller inte argumentet heller :rolleyes:
Däremot skulle jag gärna vilja att du förklarade mer kring det första du skrev. Varför skulle det inte vara applicerbart på mig? Det kan ju vara så att det är mitt stora kar som är "onormalt" och inte tvärtom.... Vilka är förutsättningarna för att det ska bli så som du beskriver? Mina praktbotior växer något kopiöst just nu och jag har matat ett tag ganska kraftigt för att se om jag kan trigga någon form av lekbeteende så filtrena går för fullt just nu.... (jodå de har varit som galna, men mer än så är det inte)
#4 - 21 januari 2005 15:11
Beslöt mig för att mäta ph i stora akvariet igen och fick lite hjälp att läsa av resultatet (är ju färgblind :o ) Det visade sig att det bara var 6.5 där. En skillnad på 1.0 med andra ord...
En annan sak som jag glömde nämna. Har två små rötter i stora, men ingen i det lilla än så länge. Kan det göra så stor skillnad?
#5 - 21 januari 2005 15:20
För att nitrificeringsbakteriernas konsumtion av karbonat skall bli problematisk bör två eller fler av följande förutsättningar vara uppfyllda:
1: Otroligt mycket fisk. Koiägare håller typ 15 kilo fisk i 1000 liter för vinterförvaring.
2: kraftigt proteinrikt foder i mängder.
3: mycket stora filter
4: lågt kh i kranvattnet.
5: få vattenbyten sällan.

Om du har lågt kh i kranen, byter vatten sällan och matar onödigt mycket så kanske,kanske det kan påverka ditt ph. Men det är fortfarande inte troligt. Som jag sede innan så är det ett samband mellan kraftigt överbelastade filter och ph och inte mellan nitrit och ph.

Mer troligt är att du har andra grejor i karet som påverkar ph. Mindre cirkulation? rötter? Löv? Mycket dietrus? Eller så har du kanske mer kalkhaltigt material i det som har högre ph.

Förlåt om det låter lite snurrigt, jag förstår inte vilket av karen som har jord i sig.

Vad har du för ph och kh i kran?
MVH
Magnus
#6 - 21 januari 2005 15:40
Hm, jag har ju knappast så hög fiskbelastning som det du nämner, så det låter ju inte troligt att det skulle vara det som påverkar. Jag har visserligen stora fiskar, bl.a. 3 praktbotior som är mellan 15-20 cm som skitar ner ganska rejält, men ändå...

Under en period här så har jag visserligen som sagt matat mycket, då även med röda mygglarver ca 5 ggr/vecka. I det stora karet (400 l med urlakad botten, lerkulor och TMG) har jag en Eheim 2028 (1050 l/h), en Fluval 4 (1000 l/h) och en Fluval 3+ (minns inte kapaciteten på den) så det är ganska bra tryck i akvariet. Kh här i Jönköping är vad jag kan minnas ganska lågt, men på vattenverkets sida anges endast totalhårdhet, 20 +/-1, vilket inte säger mig så mycket. Men vattnet här är mjukt iallafall (har akvariebutiken informerat mig om). Ph ligger enl. vattenverket på 7.9 men det har jag aldrig fått ur min kran, snarare 7.0. Vatten byter jag varje vecka (jodå ibland går det några extra dagar :o ) och då ca 50%. I övrigt inget kalkhaltigt material, två små rötter, inget nämnvärt avfall, inte mycket alger - bra balans skulle jag nog vilja påstå...

Det är det lilla akvariet på ca 80 liter som har en färsk jordbotten och där är ph:t 7.5. Det har stått en vecka som sagt. Där finns än så länge bara en liten Tetratec INI 400 pump med liten kapacitet, så det är ju klart mindre cirkulation där, men inte för lite...
#7 - 21 januari 2005 15:46
Gå in på vattenverkets hemsida och kolla efter alkaliniteten i mg/l. Kom sedan tillbaka så skall jag berätta vad du har för kh.
MVH
Magnus
#8 - 21 januari 2005 15:53
Det står bara 36 +/-2
#9 - 21 januari 2005 15:56
Alkalinitet 34 mg/l=1,9 KH
Alkalinitet 38 mg/l=2,1 KH

Att du har varierande ph i dessa burkar är inte så konstigt. Vid lågt kh sjunker ph snabbt med tiden. Ju längre ett kar har gått desto lägre ph har det.

Med så lågt kh behöver du övervaka ph ganska så ofta, det kan störtdyka snabbt.
MVH
Magnus
#10 - 21 januari 2005 16:04
Ojdå, det låter inte bra. Tycker jag har mätt ganska ofta och fått liknande resultat men det kanske är önsketänkande... (är ju färgblind som sagt) Vad gör jag i ett akutläge? *börjar genast surfa och googla*
Tack för hjälpen!
#11 - 21 januari 2005 16:23
I ett akutläge...Byt mycket vatten och häll i lite bikarbonat.
MVH
Magnus

Annons