Hur påverkas fiskar av gödning med pmdd och co2 (akut)

#1 - 10 juni 2005 11:56
Jag göder med en mäskblandning som bubblar på ganska bra, 3 bubblor/s. Tillsätter KNO3, KH2PO4 och NutriSI 10 ml/100L. Jag har inte hållt på så länge två veckor, dvs 2 vattenbyren (50%) och två fulldoseringar. Idag tillsatte jag dock en extra dos KNO3.

Nu till problemet, mina malar mår inte så bra. En lång upp-o-ner och flämtade och en annan syns inte till. En neontetra hittade jag död också. Beror detta på min gödning/Co2? Mina testprylar är slut, har endast stickor men dom är enligt flera kassa. Så jag har inte så tillförlitliga värden att redovisa.

Jag bytte 50% vatten och flyttade över en av malarna till ett kar som jag inte kör co2 i som akutåtgärd. Någon som vet vad som orsakar detta? PH? Nitrit?

mvh Harry
#2 - 10 juni 2005 12:00
Kör du på natten också?
Jag kopplar bort CO2n på natten den första veckan efter det att jag bytt mäsk, annars flåsar fiskarna. Sen avtar det såpass mycket att jag kan ha det igång 24 timmar. Plus att vi har ett Kh på 13.
#3 - 10 juni 2005 12:05
Jag kör dygnet runt. Detta är min andra mäsk, den första bubblade dåligt men den bubblar mer som sagt. Har inte sett att fisarna i övrigt flåsar. Dom andra lever normalt.

Jag har kopplat bort co2 nu.
#4 - 10 juni 2005 12:06
Fick tag på ett nitrittest (Tetra), detta visade obetydliga mängder nitrit.
#5 - 10 juni 2005 12:08
Koppla bort det på natten, så mår fiskarna bättre! När det inte bubblar lika mycket (i mäsken) så kan du koppla in det igen dygnet runt.

Det beror antingen på Ph fall eller syrebrist att fiskarna mår dåligt. Inte nitrit. I detta fallet alltså. Du kan fortsätta göda som vanligt.
#6 - 10 juni 2005 12:17
Satte på luftpumpen, den vädrar väl ut Co2?

Malen som jag flyttade har piggnat till litegrann
Nu när jag bytte vatten, så bubblar växterna för fullt.
Är det något mer jag kan göra? En botia värkar ganska apatisk.
#7 - 10 juni 2005 12:22
Luftpump är bra, vattenbyte är bra, se om du kan få lite fnutt på vattenytan också (rikta utblåset från pumpen). Men i o med att växterna bubblar, så kommer de att syresätta vattnet.
#8 - 10 juni 2005 12:29
Ok. Tack för dom snabba svaren Mohlin!

Jag har ett innerfilter, eheim som man kan koppla på en luftslang på. Så det blir som en luftpump som pumpar 1200L/tim. Det är full storm i karet så det borde räcka.

Det kan väl inte ha berott på syrebrist. Borde inte växterna bubbla då? Eller är det tvärtom, när vattnet är mättat så bubblar växterna?

Hur kan jag motverka Ph fallet?
#9 - 10 juni 2005 12:33
Malen ser okej ut nu, fast han var inte välkommen i det lilla karet. Det är en L204 på 14cm som mådde dåligt. En guldancistrus på 4cm gör livet surt för honom. Han håller på att ramma honom gång på gång, david och goliat. Han tröttnar nog snart..
#10 - 10 juni 2005 12:35
När växterna bubblar är vattnet syremättat. På nätterna käkar växterna syre, och har man då dessutom full fart på CO2n, så blir det helt enkelt syrebrist i karet. Enkelt sagt.

Det finns trådar som handlar om detta, det är nånting med att CO2 i större mängder förhindrar de röda blodkropparna att ta upp syre och transportera runt, eller vad tusan det nu är. Det är därför man dör (kan dö) av avgaserna från en bil. Så egentligen är det inte bristen på syre, utan CO2ns påverkan på kroppen.

Jag skulle tro att fiskarna piggnar till om en stund, men visst är det nervöst.
Skit i Ph för tillfället.
#11 - 10 juni 2005 12:43
Faran verkar vara över. Har nu sett alla mina malar "igång". Det var nervöst där ett tag, vill inte bli av med mina dyrbara l-malar pga växtgödnings-experiment.

Vad lär man sig då?
* Inte mosa in för mycket Co2.
* Enligt mitt mäskrecept ska jag ha i bikarbonat, läste något för ett tag sedan att det skulle sänka ph, kan det stämma?
* Om jag vill förhindra syrebrist bör jag alltså fylla karet med mer växter så att dom pumpar ut mycket syre på dagen så det räcker hela natten
#12 - 10 juni 2005 13:03
Nja bokarbonaten höjer pH i mäsken så att inte pH sjunker för mycket pga CO2.
#13 - 10 juni 2005 13:43
[QUOTE=Yrrah]* Enligt mitt mäskrecept ska jag ha i bikarbonat, läste något för ett tag sedan att det skulle sänka ph, kan det stämma?[/quote]
Nej, det höjer pH (för att inte jästen ska dö).

* Om jag vill förhindra syrebrist bör jag alltså fylla karet med mer växter så att dom pumpar ut mycket syre på dagen så det räcker hela natten

Om du har lite ytrörelse så kommer vattnet syresättas ändå. Ditt problem lär inte bero på syrebrist (precis som mohlin säger ovan) utan pga för mycket CO2. Kör inte ner CO2 på natten helt enkelt.
#14 - 10 juni 2005 14:19
Ok, så får det bli. Jag stänger av den (eller låter den spä på Co2-halten i luften =) Nu vet jag åtminstone vad för mycket är.

Tack för svaren!!
#15 - 11 juni 2005 09:25

Exakt.

Med få växter eller bara saktväxtande växter som är dåliga syrealstrare så kommer koldioxiden inte innebära någon syrehöjning och du får förgiftningsymptom.

När du fått upp en rejäl djungelmassa kan 3 bubblor/sek istället bli för lite, så tricket är att hålla koll på pH:t ordentligt som alla alltid rekommenderar när man ska sätta igång med CO2.
#16 - 11 juni 2005 13:05
Leder "för mycket" Co2 till högt eller lågt ph?

Ska nog satsa på mer växter, behöver låga robusta som tål min storm i karet (1200 i ett 220L).
#17 - 11 juni 2005 13:57

Leder "för mycket" Co2 till högt eller lågt ph?

CO2 blir kolsyra (H2CO3) i vattnet.
#18 - 11 juni 2005 16:57
dvs lågt ph eller? Jag är inte så het på kemin.
#19 - 11 juni 2005 17:34
syra är surt ja.
#20 - 11 juni 2005 18:05
Hej!

surt=lågt ph=för mycket kolsyra

Det finns en hel massa sätt att hindra all din co2 att lösa upp sig i vattnet. tex att sätta syrestenen närmre ytan om du nu kör med en sån.

Men du måste skaffa ett noggrannt ph test och ta reda på kin karbonathårdhet. sen finns det tabeller så man kan kolla så det är lagom. Annars kan fiskarna dö.

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=75

Urban

Annons