Han har för närvarande en router som säckat ihop men ska nog få igång bråten snart igen [:(!]Blues boy har typ kh9 men där bubblar det bra. du kan ju söka och kolla hans inlägg, han har en del filmer på bubbel.
Om dina växter bara kan ta upp CO2 och du har jättehögt pH hjälper det inte att pumpa i CO2. Det beror på att CO2 övergår till HCO3 vid högt pH och det är inte tillgängligt för alla växtarter. Vilka akvarieväxter som inte klarar av det vet jag inte.
Men nå´t bubbel blir det sannerligen inte, trots CO2 på tub.
Jag har:Bluesboy - vad har du för övriga värden på ditt vatten? Ph etc...
Ja men inte oavsett pH. Det är inte samma sak som hårdhet.
Vräker du i CO2 sänker du pH och kan få det att lösa sig utan att övergå till HCO3.
Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?
Men vad hjälper det om växterna inte kan ta upp CO2 pga av att pH är för högt,
Det hade ju varit betydligt enklare att sänka pH om inte kH hade varit så högt som 10. Eller hur?
De som har växtakvarier här på min ort påstår att vattnets hårdhet påverkar det hela.
din uppfattning så är det mängden CO2 som inte räcker till.
Eller växer växter snabbare ju större dom är? Nåt sånt har jag aldrig tänkt på.
Tillräckligt mycket för att min kontroller ska kunna trycka ner pH:t inom rimlig tid. Ungefär denna takt (Windows media 0.8 Mb):BluesBoy - hur många bubbles kör du i sekunden för att lyckas få ned pH så mycket i ett vatten med ditt (o mitt) kH-värde?
Jo, det stämmer att kH:t buffrar/kämpar emot pH-svängningar men man får ner lika mycket CO2 som defdac säger. Det riiiiiktigt svåra med högre kH är att en liten felmätning/avläsning av pH slår väldigt hårt när man ska omvandla detta till uppmätt CO2. Därför kan det vara en god idé att ta för vana att räkna med ett par kH-enheter för lite så får man lite säkerhetsmarginal när växterna har trögt att komma igång :)Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?