Hur påverkar vattnets hårdhet fotosyntesen.

#1 - 19 januari 2006 09:02
Jag har en fråga till er växtexperter. På den ort jag bor påstår bl a medlemmar i den lokala akvarieföreningen att det inte räcker med PMDD och Co2 för att få igång bubblet i växtkaren. Det som krävs är osmosvatten alt. att man kör vatten i en tunna och låter Oxalsyra fälla ut kalket ur vattnet. Detta vatten blandar man med kranvatten - vips så bubblar det. Själv kör jag med PMDD och Co2 i mitt kar utan något bubbel. Är jag tvungen att använda deras metoder för att få fart på "kolsyrebubblet?
#2 - 19 januari 2006 09:45
Hejsan

Jag kör CO2 , 0,7W/L samt PMDD efter Tom Barrs Estimated Index
och det bubblar så in i helsike..

Har du Bra CO2 nivåer och ljus så det räcker samt kör PMDD/EI så bubblar det från växterna.

Jimmy
#3 - 19 januari 2006 09:59
Gödning, CO2, ljus och tillräcklig stor växtmassa för att syremätta vattnet behövs för att det skall börja bubbla. Några få anubias i burk räcker tex inte...
#4 - 19 januari 2006 10:06
Jo, det har jag förstått att det ska normalt ska göra. Men inte här.
Är det svårare att få igång bubblet i hårt vatten än i mjukt? Det är det jag gärna vill ha svar på.
#5 - 19 januari 2006 10:08
Aha... det där med att växtmassan påverkar visste jag inte heller... tack för den upplysningen.
#6 - 19 januari 2006 10:19
Hej!

[QUOTE=T_K]Jo, det har jag förstått att det ska normalt ska göra. Men inte här.
Är det svårare att få igång bubblet i hårt vatten än i mjukt? Det är det jag gärna vill ha svar på.[/QUOTE]

Blues boy har typ kh9 men där bubblar det bra. du kan ju söka och kolla hans inlägg, han har en del filmer på bubbel.

Urban
#7 - 19 januari 2006 13:07
Då spelar det alltså ingen roll, växterna växer lika bra i hårt vatten som i mjukt. Rätt?
#8 - 19 januari 2006 13:57
Vissa hävdar att högt GH kan göra att det krävs mer mikronäring. Jag tycker mej själv ha märkt det när jag tillsatt extra Ca och Mg, men det kan också bero på nåt helt annat, så ta det med en rejäl nypa salt. (Ha inte ner saltet i akvariet bara... ;) )
#9 - 19 januari 2006 14:20
Blues boy har typ kh9 men där bubblar det bra. du kan ju söka och kolla hans inlägg, han har en del filmer på bubbel.
Han har för närvarande en router som säckat ihop men ska nog få igång bråten snart igen [:(!]
#10 - 19 januari 2006 15:59
[quote=BluesBoy]Han har för närvarande en router som säckat ihop men ska nog få igång bråten snart igen [:(!][/quote]

Jaha...det är därför man inte kommer in!
#11 - 20 januari 2006 12:34
Bluesboy - vad har du för övriga värden på ditt vatten? Ph etc...
#12 - 20 januari 2006 13:10
Hårt vatten buffrar pH så att det blir högt. Vid högt pH förekommer det oorganiska kolet som växterna behöver för att växa som vätekarbonat (HCO3-) eller kolsyra (H2CO3). Det är en kemisk jämvikt som beror på pH. Så i hårt vatten kan det lätt bli brist på koldioxid.

Många vattenväxter kan inte använda vätekarbonat utan måste ta in koldixid. Har man för högt pH drabbas växterna av kolbrist trots att det kanske finns massvis med kol i vattnet. Vissa vattenväxter kan använda vätekarbonat (t ex Ceratophyllum) och borde vara bättre i ditt fall.
#13 - 20 januari 2006 13:17
Krax - har du namn på fler växter som är "bättre" på växa med vätekarbonater?
#14 - 20 januari 2006 13:28
Krax! Tack, det var detta svar jag var ute efter. Då är det alltså ingen större idé att köra i en massa CO2 så länge man inte sänker hårdheten.
Äntligen börjar jag känna någon slags logik!
#15 - 20 januari 2006 13:52
Nej jag sa inte att de var bättre på att växa med bikarbonat än med koldioxid, bara att vissa kan göra det. Isoetes, Lobelia, Eleocharis kan inte ta upp bikarbonat men är överlägsna på att ta upp koldioxid från botten.

Potamogeton, Elodea, Myriophyllum, Ceratophyllum, Ranunculus är såna som jag tror kan ta upp karbonat.
#16 - 20 januari 2006 14:05
[quote=T_K]Krax! Tack, det var detta svar jag var ute efter. Då är det alltså ingen större idé att köra i en massa CO2 så länge man inte sänker hårdheten.
Äntligen börjar jag känna någon slags logik![/quote]

Nej jag tror inte det. Men här finns väldigt många som har mycket mer erfarenhet av att odla växter i akvarier här.

Om du har växter som kan anpassa sig till att växa med vätekarbonat, men som behöver tid på sig att ställa om sitt kolupptag, kanske det kan hjälpa att pumpa i CO2 även om den övergår till bikarbonat pga ditt höga pH.

Klantigt formulerat...

Alltså:
Om dina växter bara kan ta upp CO2 och du har jättehögt pH hjälper det inte att pumpa i CO2. Det beror på att CO2 övergår till HCO3 vid högt pH och det är inte tillgängligt för alla växtarter. Vilka akvarieväxter som inte klarar av det vet jag inte.

Men om dina växter klarar av att ta upp HCO3 ska du fortsätta att pumpa i CO2 (som övergår till HCO3). Jag skulle gissa att det är bättre om du försöker hålla så stabil vattenkemi som möjligt för att växterna ska acklimatisera sig. Om du håller på att sänka och höja pH hela tiden så att CO2 ibland finns och ibland inte blir det nog svårt för växterna att anpassa sig och växa.

Rätta mig om jag har fel, snälla ni som vet mer.
#17 - 20 januari 2006 14:14
Tja, direkt dåligt mår de inte. PMDD och 0,4 W/L verkar räcka för att de ska växa nåt sånär. Men nå´t bubbel blir det sannerligen inte, trots CO2 på tub. Nå´n risk att pH höjs och sänks hit och dit med mitt vatten finns inte. För några år försökte jag sänka det med efter hand starkare och starkare medel. Till sist med svavelsyra. Då kom jag ner till 6,5 eller nå´t sånt. Dagen efter så var det uppe på nästan 8 igen...

De växter jag har är ganska vanliga, vanlig svärdsplanta, en "ozelot" som inget verkar kunna ta kål på, några cryptocoryne samt några stänglar Limnophila aquatica. Den sistnämnda är det bra fart på...
#18 - 20 januari 2006 14:22
Om de har tillräckligt med ljus, tillräckligt med näring och tillräckligt med kol kan jag bara komma på en orsak till varför inte fotosyntesen skulle gå på högvarv.

Temperaturen styr farten. Hur varmt har du i vattnet? Är det för kallt går fotosyntesen långsamt. Men du har väl en bra bit över 20 grader gissar jag och det borde räcka.

En annan sak som kanske också kan spela in är om du har dåligt med syrgas i vattnet. Då löser sig syrgasen i vattnet i stället för att bubbla, trots att växterna växer så det knakar. Har du en massa fiskar och tjockt gammalt sediment som förbukar syrgas?
#19 - 20 januari 2006 14:35
Tack för din hjälpsamhet, Krax. Det här verkar inte vara ett ämne som så många är intresserade av. Jag har nog egentligen för varmt, 29-30 grader. Mina diskusar gillar den tempen, men kanske inte optimalt för växterna. Och, ja, det är rätt mycket fisk i karet, det har de liksom fixat till själva hehe.
Men på botten finns absolut inget sediment. Kul att få frågetecknen uträtade!
#20 - 20 januari 2006 14:39


Om dina växter bara kan ta upp CO2 och du har jättehögt pH hjälper det inte att pumpa i CO2. Det beror på att CO2 övergår till HCO3 vid högt pH och det är inte tillgängligt för alla växtarter. Vilka akvarieväxter som inte klarar av det vet jag inte.


Det där kan inte stämma för då skulle inte CO2-tabellen fungera.

Du kan få 30 ppm CO2 i vattnet oavsett hårdhet på vattnet.



Men nå´t bubbel blir det sannerligen inte, trots CO2 på tub.


Då lyckas du inte lösa upp gasen ordentligt vilket är ett vanligt problem bland nybörjare och det problem som alla står inför som kör växtakvarier. Lyckas man inte med upplösning och spridning av CO2-berikat vatten så kommer det växa dåligt.
#21 - 20 januari 2006 15:03
Jag har köpt ett test som består av en liten behållare man fäster på insidan av akvarierutan. Med lite vatten och några droppar vätska i. Den visar blått när det är för lite CO2, mörkgrönt vid - vad som påstås vara - lagom halt och ljusgrönt när det är för mycket. SERA är fabrikatet. Min reaktor är av typen litet pumphuvud och plastflaska med CO2-intaget i botten på flaskan.
Den lilla indikatorn på rutan visar mörkgrönt. Kanske inte det bästa test man kan ha... Nu bubblar det med ung 2 bubblor i sekunden, karet är kubformat 70x60x60 vilket är c:a 250 liter. 5x18 w nya Aquastar plus ett Grolux i rampen. Vattenbyte varje vecka med 50%, fulldos PMDD med TMG som mikro.
#22 - 20 januari 2006 15:19
Vad har du för KH/GH egentligen? Har du något som kontinuerligt ökar KH/GH:t typ korallsand?

Vilket pH motsvarar mörkgrönt (permanenta CO2-test brukar bara vara pH-test)?
#23 - 20 januari 2006 15:24
KH är 10. pH 7,8.
#24 - 20 januari 2006 17:01
Bluesboy - vad har du för övriga värden på ditt vatten? Ph etc...
Jag har:
kH=10
pH=8,3 som jag sänker till omkring 6,8-7,0 med CO2.
Ca=20 ppm
Mg=2,7 ppm som jag höjer till omkring 5 med MgSo4
Na=54 ppm
K=0 ppm som jag höjer till 10-30 med K2SO4 & KNO3
Fe=0,15 ppm som jag höjer till 0,2-0,5 med Micro+
NO3=0 ppm som jag höjer till 10-20 med KNO3
PO4=0 ppm som jag höjer till 0,5-2 med KH2PO4

...och dessutom en del NO2 som jag filtrerar bort med biologiskt filter i ett "sumpkar": http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=464
#25 - 23 januari 2006 07:18
[quote=defdac]Du kan få 30 ppm CO2 i vattnet oavsett hårdhet på vattnet.[/quote]

Ja men inte oavsett pH. Det är inte samma sak som hårdhet. Vräker du i CO2 sänker du pH och kan få det att lösa sig utan att övergå till HCO3.
#26 - 23 januari 2006 07:24
Hmm, ser ut att bli intressant detta.

BluesBoy - hur många bubbles kör du i sekunden för att lyckas få ned pH så mycket i ett vatten med ditt (o mitt) kH-värde? Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?
#27 - 23 januari 2006 08:11


Ja men inte oavsett pH. Det är inte samma sak som hårdhet.


Vad är inte samma sak som hårdhet?



Vräker du i CO2 sänker du pH och kan få det att lösa sig utan att övergå till HCO3.


Ja det är väl den jämnviktsreaktion som visualiseras av CO2-diagrammet? Hela poängen med att häva ner CO2 är för växternas skull ska få CO2(aq), annars måste dom tillverka CA (Karboanhydras) för att använda bikarbonat (HCO3-) vilket regleras genetiskt och tar tid.
#28 - 23 januari 2006 08:15


Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?


Poängen är inte att få ner pH:t. Poängen är att du ska få ner CO2 i vattnet. Att sedan pH:t råkar gå ner (olika mycket beroende på KH) är bara ett tecken på att du trycker ner CO2 i vattnet.

Fiskarna dör alltså inte av att pH:t blir lågt utan för att du gasar ihjäl dom.

Jämför ett akvarium med KH 10 och ett akvarium med KH 20. Låt säga att 2 bubblor per sekund ger dig 30 ppm CO2 i båda dessa akvarier, det första får lägre pH än det andra.

Drar du nu upp bubbeltakten till 100 bubblor per sekund. Kommer fiskarna i första eller andra akvariet dö först? Dom kommer naturligtvis dö samtidigt, även om pH:t i första akvariet blir betydligt lägre.

pH:t är ointressant. Det är bara en mätare.
#29 - 23 januari 2006 09:25
Ja, jag förstår att poängen är man verkligen ska få ner CO2 i vattnet. Jag antar att jag lyckas med det då reaktorn inte bubblar över eller så. Jag kan köra många bubblor i sekunden utan att den överfylls och bubblar över. Det varkar lösa sig som det ska. Annars vette tusan vart tar vägen :) ...

Men vad hjälper det om växterna inte kan ta upp CO2 pga av att pH är för högt, som Krax hävdar. Om jag nu fattat rätt...
Det hade ju varit betydligt enklare att sänka pH om inte kH hade varit så högt som 10. Eller hur?

Nu har jag varit bortrest under helgen, men första lediga dag ska jag ösa i så mycket CO2 jag bara kan. Måste bara vara hemma så jag kan hålla koll på fiskarna...
#30 - 23 januari 2006 09:34


Men vad hjälper det om växterna inte kan ta upp CO2 pga av att pH är för högt,


Växter har stomata. CO2 finns i vattnet. Växtera tar upp CO2. Helt från kopplat KH/pH.

Det har ingenting med hårdhet/pH att göra.



Det hade ju varit betydligt enklare att sänka pH om inte kH hade varit så högt som 10. Eller hur?


Varför vill du sänka pH?

Löser du upp 2 bubblor/sek i ett akvarium med KH 10 så har du precis lika mycket CO2 som i ett akvarium med KH 20, med enda skillnaden att KH 10-akvariet får ett lägre pH: http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Som du ser i diagrammet så kommer ett KH 18-akvarium ha perfekt CO2-halt vid pH 7.3 och ett KH 10-akvarium vid pH 7.0.
#31 - 23 januari 2006 10:46
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får. Men tydligen har inte alla riktigt samma uppfattning... Krax menar att pH påverkar CO2-upptagningen och du (defdac) att det inte gör det. De som har växtakvarier här på min ort påstår att vattnets hårdhet påverkar det hela. Inget bubbel utan mjukt vatten. Förvirring minst sagt... :-) Men mycket intressant.

Till frågan: Jag vill ju helst inte sänka pH. Kan växterna bubbla och vara glada med de vattenvärden jag har så är jag också glad. Enligt din uppfattning så är det mängden CO2 som inte räcker till. Till att börja med så måste jag fixa ett rejält CO2-test! Vilket rekommenderar du?
#32 - 23 januari 2006 10:49
[quote=T_K]Till att börja med så måste jag fixa ett rejält CO2-test! Vilket rekommenderar du?[/quote]

vet du vad du har för kh kan du räkna ut co2 genom att mäta ph då ph/kh står i direkt relation till mänden co2.
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

undvik stickor då dom kan visa mycket fel utan det bästa är såkallade dropptester.

jbl är ett bra märke där.
#33 - 23 januari 2006 11:28


De som har växtakvarier här på min ort påstår att vattnets hårdhet påverkar det hela.


Jag har bara sett ett exempel på något liknande och det är när Daniel Löfgren försökte köra växtakvarium i Vellinges urusla kranvatten. Det vattnet var visserligen hårt som sjutton men hade även sanslösa mängder koppar, och alla växtakvarister som har bra bubbel på sina växter vet vad som händer med bubblet när man slänger ner koppar (t ex AlgenKiller). Det tvärdör.

Han kunde t ex inte ha malar (som är kopparkänsliga), och vattenvärdena var svåra att få tag på då kommunen vill mörka det. Finns en hel del tidningsartiklar om det på nätet:
http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article111534.ece

I sådana lägen är det nog tyvärr uppblandning med Osmosvatten som gäller.



din uppfattning så är det mängden CO2 som inte räcker till.


Det beror väldigt mycket på växtmängd/cirkulation också. Några enstaka växter i varje hörn kommer aldrig kunna få upp syremättnaden i akvariet, hur mycket CO2 du än kör ner. I början får man gå på tillväxt. Vid bra förhållanden ska ett snabbväxande buskage minst dubbla sin längd på en vecka - ett översiktsfoto varje vecka är kalas för att hålla lite koll på tillväxten.
#34 - 23 januari 2006 11:43
Tackar ödmjukast för den informationen. Vattenvärden hos mig hittas här: http://www.kristianstad.se/templates_custom/Page____2560.aspx
Titta på "Åhus". En viktig information kan vara att kommunen tydligen använder någon form av jonbytessystem i Åhus. Det borde väl också påverka vattnet.
Mina snabbväxare växer minst sin dubbla längd på en vecka. Man kanske skulle tjacka upp sig på lite fler snabbväxare och se vad som händer...
#35 - 23 januari 2006 11:48
Ser ut precis som M.W:s vatten och är helt perfekt för växtakvarier:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=500&ppuser=25933

40 ppm Calcium = Tummen upp, och du har nästan perfekt 4:1-förhållande mellan Ca:Mg som också brukar rekommenderas.
#36 - 23 januari 2006 11:52
[quote=T_K]Mina snabbväxare växer minst sin dubbla längd på en vecka. [/quote]
Det kanske beror lite på hur långa snabbväxarna är från början också. Om du har en 5 cm hygrophila polysperma som blir 10 cm på en vecka, så har du inte bra tillväxt. :)

Eller växer växter snabbare ju större dom är? Nåt sånt har jag aldrig tänkt på.
#37 - 23 januari 2006 11:58
DET var ju verkligen kul att höra! Jag skaffar fler växter för att få upp växtmassan, avvaktar och återkommer. Många tack!
#38 - 23 januari 2006 11:59


Eller växer växter snabbare ju större dom är? Nåt sånt har jag aldrig tänkt på.


Ja det verkar finnas en kritisk massa där ett större maskineri verkar kunna boosta tillväxten. Småskott kan ta väldigt lång tid på sig att komma igång, så jag brukar undvika trimma bort stora risiga partier om bara topparna är snygga. Ett borttrimmat skott skulle ta betydligt längre tid på sig att komma igång än om man låter dom sitta kvar och vara nära ljuset men support från de äldre delarna. Ljusmängden spelar säkert in också. Stora växter är närmare ljuset - men även där har jag testat att göra fast småskott nära ljuset utan någon bra tillväxt.
#39 - 23 januari 2006 12:12
[quote=defdac]Ja det verkar finnas en kritisk massa där ett större maskineri verkar kunna boosta tillväxten. Småskott kan ta väldigt lång tid på sig att komma igång, så jag brukar undvika trimma bort stora risiga partier om bara topparna är snygga. Ett borttrimmat skott skulle ta betydligt längre tid på sig att komma igång än om man låter dom sitta kvar och vara nära ljuset men support från de äldre delarna. Ljusmängden spelar säkert in också. Stora växter är närmare ljuset - men även där har jag testat att göra fast småskott nära ljuset utan någon bra tillväxt.[/quote]
Aha! Det var intressant. Jag hade annars antagit att det bara berodde på att växterna var närmre ljuset. Då har jag på nåt intuitivt sätt gjort rätt när jag låtit bli att trimma bort fula bottenpartier i väntan på att topparna ska växa till sig riktigt ordentligt.
#40 - 23 januari 2006 13:09
[quote=defdac]Ja det verkar finnas en kritisk massa där ett större maskineri verkar kunna boosta tillväxten. [/quote]

Jag håller med. Tillväxten hos en vattenväxt är ofta sigmoid, alltså som ett utdraget S. I början när plantan är liten tillväxer den långsamt och sedan sätter den fart och tillväxten blir enorm. Efter ett tag minskar tillxäxthastigheten pga att tätheten av växter i vattnet blir så stor att förhållandena inte är optimala längre. Det kan handla om konkurrens om t ex näringsämnen eller ljus.
#41 - 23 januari 2006 13:27
T_K och jag har nästan identiska vattenvärden (du har bra minne defdac:)).
Däremot så kör jag ner mer CO2 i mitt kar, ca 5-7 bubblor per sekund. Det T_K borde göra är att öka bubbeltakten och se om det gör någon skillnad, för oftast är det för lite CO2 som är felet. Jag sänker mitt pH från 8.2 till 6.0-6.2 utan större problem genom att hålla en hög bubbeltakt och en lämplig reaktor (hemmabyggd venturiloopbackmistreaktor)som löser CO2. Låååångt ord :D
#42 - 23 januari 2006 13:48
Ooops. Minsann, där ser man. 5-7 bubblor per sekund blir målet! Jag som har fegat med bara ett par stycken i sekunden. Hoppas nu bara att min reaktor klarar detta! Annars kanske du kan skicka en bild på din reaktor, M.W?
#43 - 23 januari 2006 13:58
Öka på med bubblorna lite försiktigt, men glöm inte att hålla koll på pH så du inte gasar ihjäl alla fiskar. Reaktorn som jag kör med nu är en nedkapad slamsug med ett Rena Flow 300 powerhead, ska se om kameran har några batterier kvar.. Den förra som jag körde med kan du se på min blog.
#44 - 23 januari 2006 14:04
En nedkapad slamsug. Hehe, samma vatten, samma reaktor... Det skulle vara intressant att se hur du löst det med venturin, så långt har jag inte kommit.
Ska ta det lugnt med experimenterandet. Väntar till helgen med att skruva upp bubblet. Och förresten, tack för hjälpen M.W. Läser din blog just nu. Intressant!
#45 - 23 januari 2006 14:11
Kameran funkade, så jag tog en bild på reaktorn. Du kan testa och labba lite för att se vad som funkar..
#46 - 23 januari 2006 14:15
Jaså, du har också borrat små hål till sugkopparna! Tja, vi har identiska lösningar förutom venturislangen... Tack för bilden!
#47 - 23 januari 2006 20:14
BluesBoy - hur många bubbles kör du i sekunden för att lyckas få ned pH så mycket i ett vatten med ditt (o mitt) kH-värde?
Tillräckligt mycket för att min kontroller ska kunna trycka ner pH:t inom rimlig tid. Ungefär denna takt (Windows media 0.8 Mb):
http://www.bluesboy.se/movies/Bubbeltakt.wmv
Så kan det bli ungefär så här över ett dygn:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=392

Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?
Jo, det stämmer att kH:t buffrar/kämpar emot pH-svängningar men man får ner lika mycket CO2 som defdac säger. Det riiiiiktigt svåra med högre kH är att en liten felmätning/avläsning av pH slår väldigt hårt när man ska omvandla detta till uppmätt CO2. Därför kan det vara en god idé att ta för vana att räkna med ett par kH-enheter för lite så får man lite säkerhetsmarginal när växterna har trögt att komma igång :)
#48 - 24 januari 2006 07:25
Vilken service det är på det här stället :-) Intressant att se din film BB, tack! Till min glädje så har mitt pH också gått ned. Mätte igår kväll och det låg då på 6.8. Ur kranen kommer det pH 8, och det sjunker inte utan CO2, det är en sak jag är helt säker på. Tydligen gjorde reaktorbytet i fredags susen. MEN, inte bubblar det nå´t... Ska köra i mer CO2 och fixa fler växter idag.
#49 - 24 januari 2006 08:01
[quote=T_K]Ur kranen kommer det pH 8[/quote]

tänkte bara höra om du är medveten om att ph sjunker något bara vattnet står i ett glas.
har 7.7-8.7 ur kran men mätte vatten som stått 20minuter i ett glas och fick runt 7.4.
#50 - 24 januari 2006 08:36
Tack Raven, för upplysningen. Jag känner till detta, här sjunker dock inte pH mer än marginellt. Vattenverket gör inga pH-höjande insatser, det behövs inte. Vattnet är inte heller klorerat. Det här är faktiskt första gången jag lyckats få en bestående pH-sänkning. Har tidigare kört med ekbarksextrakt och t o m svavelsyra. Inga problem med att få ner pH, men dagen efter så är det högt igen. Någon enstaka gång har jag väl iofs lyckats en längre tid, men då är det efter mycket laborerande. Alldeles för tidskrävande och inte heller känns det speciellt tryggt för firrarna...
#51 - 26 januari 2006 12:01
Jaha, nu är det grönt och skönt i karet. Planterade några olika polyspermor, lite vallisneria och något maskrosbladsliknande i tisdags kväll. Ökade på bubblet lite. Tillsammans med det som fanns där tidigare utgör växterna tllsammans en rejäl växtmassa! Igår var jag i Stockholm och kom hem inatt. Så än har jag inte ens sett om något förändrat sig... ska bli kul att kolla ikväll. Kanske bubblar det...
#52 - 31 januari 2006 12:23
Nähe, nu är det tisdag och inte blev det något bubbel i mitt kar inte. Karet är knökfyllt med växter som dock växer oerhört snabbt. CO2 öser på med en bubbeltakt som är så snabb att den inte går att räkna, pH ligger på lite drygt 6, alltså en rejäl sänkning. Reaktorn klarar att lösa upp gasen också, inget "rapande", bara lite restgas som slurpar ur när pumpen - som går på timer - lägger av (startar o stoppar samtidigt som belysningen).
Jag är böjd att hålla med traktens växtakvarister, det går inte att få bubbel i det här vattnet, mjukt vatten är tydligen nödvändigt. Så nu blir det nästa projekt. Får se om det blir en osmos eller vad det blir... skam den som ger sej. Det SKA bubbla! :-)
#53 - 31 januari 2006 14:31
Jag vill se den reaktor som klarar att lösa upp någon vettig gasmängd om du kör så många bubblor per sekund att du inte kan räkna dom 8)

Som vanligt är det sannolikt CO2-mängden som felar, eller så har du fortfarande för få växter eller så har du för lite gödning. Ett par fulldospulser PMDD när du har pH 6.0 med bra med blått ljus (Aquarelle, Aquastar, Triton, PowerGlo) ger bubbel hur hårt vatten du än har.

Hårdheten har inte med saken att göra, det vet du ju redan eftersom du sett M.W:s akvarium.

Däremot skulle det kunna vara sanslösa nivåer av koppar, men då tror jag vattnet skulle klassas som otjänligt att dricka.
#54 - 3 februari 2006 17:57
Hur har det gått med bubblet T_K?
#55 - 6 februari 2006 13:12
Tack för intresset, killar! Har inte haft tid att få nån ordning på karet - jobb, barn och gäster har tagit all tid. Men en sak är säkert, PMDD och CO2 sätter en rejäl fart på växterna. Har aldrig skådat något liknande i växthastighet. Svärdsplantorna har växt minst en decimeter sen förra inlägget för en vecka sedan, snabbväxarna är långt över metern långa och ligger i ytan och skymmer ljuset. Hoppas jag får lite tid över till en ansning i kväll. Inga problem med alger eller nå´t sånt. Fiskarna är också pigga och glada. Men bubblor - näe. Förutom vid vattenbytet, då kom det igång ordentligt en stund.
#56 - 6 februari 2006 13:20
Om dom växer snabbt fotosyntetiserar dom mycket.

Får du inte syreuppbyggnad under bladen har du antingen 1) för få bra syrealstrare 2) dålig fotosyntes pga dålig CO2-halt 3) för stor cirkulation som ser till att hålla syrenivåerna under mättnadsgrad och som även påverkar 2).

Det är i 99% av fallen alltid för dålig CO2-halt och där alla erfarna växtakvarister lurar sig.

En person som säger att den är 100 säker på att CO2-halten är perfekt är 100 säkert en nybörjare 8)
#57 - 6 februari 2006 13:57
Hehe... jo, där har vi nog pudelns kärna. Men att pH sjunker till 6,4 och ibland lägre borde ju vara ett tecken på att jag lyckas lösa upp en hel del iaf. Men jag ska på reaktorn igen, det är ju inga pengar att tala om när man kan bygga en själv efter era fina beskrivningar. Vilka växter räknar du som de bästa syrealstrarna?
#59 - 6 februari 2006 15:12
Magnifika bilder... du är en suverän fotograf! Tack för inspirationen..!











Annons