Hur påverkar en stor barkbit vattnet i akvariet?

#1 - 27 januari 2005 13:30
Hej!

Jag är ny på forumet! Jag och min flickvän håller precis på att inreda ett 105 liters akvarium. Vi har lagt en stor barkbit på botten som vi tänkte att malarna skulle gilla då de kan simma under och ha den som skydd. Nu har jag hört att vattnet kan påverkas och bli surare av bark. Vi har väldigt rent och fint kranvatten där jag bor. Kommer barkbiten påverka vattnet så att vissa fiskar inte kommer att trivas eller kommer de gå bra?

/mattias
#2 - 27 januari 2005 13:57
Hej

Om det är bark från vanlig svensk gran eller tall så skulle jag absolut INTE ha den i akvariet.Risken är att den utsöndrar terpentin med fiskdöd som föjd.Köp en rot avsedd för akvarier i din akvarie butik
Fredrik
#3 - 27 januari 2005 14:10
[QUOTE=fredrikakesson]Hej

Om det är bark från vanlig svensk gran eller tall så skulle jag absolut INTE ha den i akvariet.Risken är att den utsöndrar terpentin med fiskdöd som föjd.Köp en rot avsedd för akvarier i din akvarie butik
Fredrik[/QUOTE]

Barkbiten är köpt i en akvariebutik, vet dock inte vad de är för träslag!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 januari 2005 14:16
[QUOTE=matto][QUOTE=fredrikakesson]Hej

Fredrik[/QUOTE]

Barkbiten är köpt i en akvariebutik, vet dock inte vad de är för träslag![/QUOTE]
Är den inköpt i en akvarieaffär så är det inte från ett barrträd.
Sedan visst gör det vattnet något surare, men ofta rätt marginellt.
Hur mycket det påverkas beror på vattnets buffringsförmåga (har inget att göra med om vattnet är "rent" eller inte som du skriver), hur stor barkbiten är och hur du sköter vattenbytena.
Om fiskarna påverkas beror ju sedan på vilka fiskar du har.
#5 - 27 januari 2005 14:50
Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 januari 2005 15:02
[QUOTE=matto]Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?[/QUOTE]
Vilka som inte vill ha surt vatten kan du se på Zoopets artbeskrivningar - en del av ovanstående vill ju faktikst också ha lite surt vatten.
Om man sköter vattenbytena så brukar det sällan bli probelm - men som sagt det beror ju också på vilka vattenvärden du har från början.
#7 - 27 januari 2005 15:18
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=matto]Kjell Fohrman: Vilka fiskar är extra känsliga för surt vatten? Vi funderar på att skaffa kardinaltetror, Botia striata (även nån annan mal), Fjärilscyklider, guppys och leopartdanios. Är någon av dessa extra känsliga?

Men om man byter vatten ofta så ska de alltså inte vara några problem med barkbiten?[/QUOTE]
Vilka som inte vill ha surt vatten kan du se på Zoopets artbeskrivningar - en del av ovanstående vill ju faktikst också ha lite surt vatten.
Om man sköter vattenbytena så brukar det sällan bli probelm - men som sagt det beror ju också på vilka vattenvärden du har från början.[/QUOTE]

Tack för bra svar! Vilka fiska av dessa är lämpligast att sätta i första gången och hur många? Jag planterade växter idag och satte igång pumpen. Jag funderar att på lördag sätta i 7-8 kardinaltetror och 5-6 leoparddanios(zebrafisk). är de lagom? ska man vänta med att skaffa malar och hur många malar är lämpligt att sätta i samtidigt? har som sagt 105 liters akvarium.
#8 - 27 januari 2005 15:25
Jag skulle börja med malar och zebrorna
Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 januari 2005 15:38
[QUOTE=fredrikakesson]Jag skulle börja med malar och zebrorna
Fredrik[/QUOTE]
Jag också - sedan skulle jag inte ha så många arter i ett så pass litet akvarium.
#10 - 27 januari 2005 15:44
Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...
#11 - 27 januari 2005 16:06
[QUOTE=Hasse H]Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...[/QUOTE]

de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?
#12 - 27 januari 2005 16:09
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=fredrikakesson]Jag skulle börja med malar och zebrorna
Fredrik[/QUOTE]
Jag också - sedan skulle jag inte ha så många arter i ett så pass litet akvarium.[/QUOTE]

är de för mycket med 5 arter i ett 105 liters akvarium? med tanke på att 2 av arterna är väldigt små. beror de inte lite på hur många man har av varje art?
#13 - 27 januari 2005 16:12
[QUOTE=matto][QUOTE=Hasse H]Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...[/QUOTE]

de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?[/QUOTE]

Ehh... är det korkbark kommer den aldrig att sjunka frivilligt.
#14 - 27 januari 2005 16:15
[QUOTE=Hasse H][QUOTE=matto][QUOTE=Hasse H]Det är inte korkbark vi pratar om här, eller hur? Den flyter ju nämligen...[/QUOTE]

de tror jag inte, den flyter men de gör väl all kork när den har legat torr länge? Har satt 2 stora stenar som håller ner den nu. förhoppningsvis sjunker den av sig själv sen, för de bör den väl göra?[/QUOTE]

Ehh... är det korkbark kommer den aldrig att sjunka frivilligt.[/QUOTE]

om de är vanlig bark då? finns väl ingen vits att sälja korkbark, eller finns de användningsområden för flytande bark i akvarium? Hur ser man att de är korkbark förresten?
#15 - 27 januari 2005 16:19
Korkbark säljs ofta i zoobutiker, det har ett stort användningsområde i terrarier. Nån annan bark vet jag inte om jag sett i zoobutik nån gång.

Korkbarken är väldigt lätt och ser ut som vanlig vinkork om du skär ett snitt i den. Den är enkel att dela och smular ganska lätt. Gråaktig på utsidan, och beigebrun-fläckig på insidan och i snittytan.
#16 - 27 januari 2005 17:04
[QUOTE=Hasse H]Korkbark säljs ofta i zoobutiker, det har ett stort användningsområde i terrarier. Nån annan bark vet jag inte om jag sett i zoobutik nån gång.

Korkbarken är väldigt lätt och ser ut som vanlig vinkork om du skär ett snitt i den. Den är enkel att dela och smular ganska lätt. Gråaktig på utsidan, och beigebrun-fläckig på insidan och i snittytan.[/QUOTE]

Min barkbit var ganska mörk på utsidan, insidan har jag inte kollat riktigt, tror de är rätt träfärgat där. De var ganska mjukt, men de är nog all bark.
#17 - 27 januari 2005 17:43
De är nu 6-7 timmar sedan jag planterade växter och fyllde på vattnet. enligt termometern är de 28 grader i vattnet, så varmt var inte de jag hällde i. Hur kan de vara så varmt, jag har ingen doppvärmare på heller, kan lampan ge så mycket värme ifrån sig? eller är de nå annat?
#18 - 27 januari 2005 19:52
den mesta bark som säljs i djuraffärer är bark som är till för att ha som bakgrund i terrarier... jag vet itne hur bra det är i akvarievatten.. det är itne gjort för det iaf...
#19 - 27 januari 2005 20:24
Det mesta vatten som kommer ur kranarna är mycket mer basiskt än det naturliga vatten som de flesta tropiska fiskar lever i. Jag skulle också tippa att det är främst korkekbark som säljs i akvarieaffärerna (den skrovliga barken kallas faktiskt hanbark). Om det gör vattnet surare eller inte? Vet inte men det har nog ingen större betydelse. Det ger i alla fall vattnet en snyggare brun nyans.

Jag har vid två tillfällen haft riktigt bra korkeksupplevelser om man får uttrycka det så. :)

En gång hade jag ett platt stycke korkbark flytande på ytan med en gullranka eller liknande som avgav ett fantastiskt rotverk i vattendelen. Vid ett annat tillfälle lyckades jag sänka en i stort sett fullständig korkekstam med en massor av sten inuti och bunden till skifferplatter under den - mycket tjusigt.
#20 - 27 januari 2005 20:32
[QUOTE=erikthur]Det mesta vatten som kommer ur kranarna är mycket mer basiskt än det naturliga vatten som de flesta tropiska fiskar lever i. Jag skulle också tippa att det är främst korkekbark som säljs i akvarieaffärerna (den skrovliga barken kallas faktiskt hanbark). Om det gör vattnet surare eller inte? Vet inte men det har nog ingen större betydelse. Det ger i alla fall vattnet en snyggare brun nyans.

Jag har vid två tillfällen haft riktigt bra korkeksupplevelser om man får uttrycka det så. :)

En gång hade jag ett platt stycke korkbark flytande på ytan med en gullranka eller liknande som avgav ett fantastiskt rotverk i vattendelen. Vid ett annat tillfälle lyckades jag sänka en i stort sett fullständig korkekstam med en massor av sten inuti och bunden till skifferplatter under den - mycket tjusigt.[/QUOTE]

Tack för svaret. De blir faktiskt riktigt snyggt med en stor böjd barkbit på botten. Malarna kommer kunna simma under den och förhoppningsvis trivas. Men om du haft bark i akvarium så tycker jag inte de bör vara några problem, jag märker väl om fiskarna inte skulle trivas. Ska kolla om jag hittar en riktigt snygg rot jag kan sätta dit i istället eventuellt, men fram tills dess så duger barken bra. Jag har för övrigt sänkt den med 2 stora stenar för den flyter då som kork hehe
#21 - 31 januari 2005 19:56
angående att sänka kork med stenar...

..kan ju inte påstå att jag är en rutinerad akvarist, men jag försöker ändå läsa så myket som möjligt här på forum och söker efter en del i böcker då och då.

Jag har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med att sänka rötter, kork mm. som inte sjunker av sig själva med hjälp av t.ex. stenar. Om en av dina firrar underminerar en sten, eller om du rubbar "sänket" under rengöring eller annat så flyter korken upp och kan förstöra för dig i akvariet.

Bara kom att tänka på det.

Håller själv på att starta upp 100 L,
så jag följer intresserat fortsättningen.

MVH
aero

Annons