Hur ordna rörböjen in i akvariet?

#1 - 2 mars 2008 21:08
Hej alla,

Jag har just köpt ett Juwel Lido. I detta har jag limmat in en Juwel Rock bakgrund. Juwels eget filter har jag tagit bort (sicket slit!) och använder istället ett JBL CristalProfi 250 ytterfilter, eftersom jag har goda erfarenheter av JBL från mitt andra, första akvarium (alltså, mitt andra akvarium är det första jag hade). Nu har jag ett litet problem. JBL-filtret har mjuka slangar fram till anslutningen till böjen in i akvariet, den är av hårdplast. Som synes av bilden så sticker rörböjen upp ovanför akvariet eftersom jag har en bakgrund monterad. Har någon ett tips på hur jag skall göra för att få igen locket på akvariet? Går det att värma rörböjen så att den får men mer passande form? Finns några bättre böjar att köpa?

/Janne
#2 - 2 mars 2008 21:12
Går det inte att karva lite i bakgrunden?
#3 - 2 mars 2008 21:14
Du borde kunna hitta en böj som du sätter kring röret som tvingar det att gå i 90graders vinkel, har ej hittat det själv ännu men inte letat så hårt.
Hänger du med på vad jag menar?
Annars så bör det ju faktiskt gå att angripa det med varmluftspistol eller kanske spänna fast röret i någon form av 90gradigt vinklad plastbit, använd spännband för att få fast röret.

Plexiglas går att böja fint med varmluftspistol om du vill ha fint vinklad plast att spänna röret kring:)
#4 - 2 mars 2008 21:41
Eheim har 90-graders böjar för mjuk plastslang. Tror att jag såg det på Herkulesgatan på Hisingen.
#5 - 2 mars 2008 23:26
Ser ditt dilemma men tro mig, om du lyckas sova på saken så kommer allt bli så mycket bättre i slutändan.. ..men om du går sömnlös så prova följande projekt, jag antar att det finns 2 st bromsklossar för en lyckad stängning av luckan med dom grejor du har nu.. ..1# är silröret som går ner i akvariet hela vägen till botten så där får du korta ner den lite.. ..2# ta upp ett hål i bakgrunden som du för ner silröret i och avsluta med en kammare med filterbit och ett raster eller dyl.. ..lär ta halva natten med urtappning av vatten och så.. ..annars funkar det att värma men problemet är att du måste ha ett flexibelt mothåll på insidan av det man bovkar och packad sand smälter fast i plaströr..

Have a Nice Night!

Pst, om du vill ha en lätt lösning så kapar du silröret högt upp i böjen och ersätter med en bit slang i varje ände..
#6 - 2 mars 2008 23:28
Ser ditt dilemma men tro mig, om du lyckas sova på saken så kommer allt bli så mycket bättre i slutändan.. ..men om du går sömnlös så prova följande projekt, jag antar att det finns 2 st bromsklossar för en lyckad stängning av luckan med dom grejor du har nu.. ..1# är silröret som går ner i akvariet hela vägen till botten så där får du korta ner den lite.. ..2# ta upp ett hål i bakgrunden som du för ner silröret i och avsluta med en kammare med filterbit och ett raster eller dyl.. ..lär ta halva natten med urtappning av vatten och så.. ..annars funkar det att värma men problemet är att du måste ha ett flexibelt mothåll på insidan av det man bovkar och packad sand smälter fast i plaströr..

Have a Nice Night!

Pst, om du vill ha en lätt lösning så kapar du silröret högt upp i böjen och ersätter med en bit slang i varje ände..
#7 - 3 mars 2008 03:59
Ser ditt dilemma men tro mig, om du lyckas sova på saken så kommer allt bli så mycket bättre i slutändan.. ..men om du går sömnlös så prova följande projekt, jag antar att det finns 2 st bromsklossar för en lyckad stängning av luckan med dom grejor du har nu.. ..1# är silröret som, om det går ner i akvariet hela vägen till botten så får du korta ner den lite.. ..2# ta upp ett hål i bakgrunden som du för ner silröret i och avsluta med en kammare med filterbit och ett raster eller dyl.. ..lär ta halva natten med urtappning av vatten och så.. ..annars funkar det att värma silröret men problemet är att du måste ha ett flexibelt mothåll på insidan när du bockar och packad sand riskerar att smälta som fast om värmen blir för hög..

Have a Nice Night!

Pst, om du vill ha en lätt lösning så kapar du silröret högt upp i böjen och ersätter med en bit slang..
#8 - 3 mars 2008 11:10
Går det inte att såga av röret högst upp och ersätta/förlänga den delen med en bit slang. På så sätt kan du flytta fram den främre delen och bak den bakre lite och därmed kanske kunna sänka hela enheten. Lycka till!

Lasse
#9 - 3 mars 2008 14:18
Hurdygurdy skrev:
Går det inte att såga av röret högst upp och ersätta/förlänga den delen med en bit slang. På så sätt kan du flytta fram den främre delen och bak den bakre lite och därmed kanske kunna sänka hela enheten. Lycka till!

Lasse

EKO!
#10 - 4 mars 2008 08:30
Jag ber om ursäkt, Gaffel, jag läste visst inte hela ditt inlägg. Men det tyder ju på att vårt förslag borde vara bra.

Lasse
#11 - 4 mars 2008 09:29
Antingen det eller så att även två kan ha helt fel..
#12 - 9 mars 2008 11:43
Tack för alla tips!

Nu har jag sovit på saken och lösningen blev... *trumvirvel* ... en omgång med varmluftspistolen. Vad lärde jag mig på det då? Jo:
[LIST]
[*]Det funkar jättebra att kröka hårdplaströr med varmluft om man bara tar det försiktigt
[*]Att räta ut böjen är lätt och att böja till den igen är svårt.
[*]Jag använde inte mothåll av rädsla för att det skulle fastna. Hade jag haft en silikonkabel med lämpligt runt tvärsnitt hade jag använt den.
[*]Det är när man böjer röret igen som det lätt bucklar sig och därmed får dålig innerdiameter. Man då kan försöka räta ut det igen och börja om.
[*]Ett Juwel Lido dunstar mycket långsammare när luckorna är stängda (ja, skall man vara petig är den förstås vattnet som dunstar långsammare, inte själva akvariet).
[*]Zoopets medlemmar är hjälpsamma!
[/LIST]

/Janne

Annons