Hur öppnar man Fluval 404

#1 - 19 juni 2005 11:52
Hej!

Jag har ett tag haft en fluval 404 som extrafilter ett tag nu. Men varje gång jag ska rengöra den undrar jag samma sak. Finns det inget enkelt sätt att få av locket på den? Jag måste slita och dra och det finns ju heller inga handtag som underlättar att dra av locket. Det känns som om jag inte vågar dra i hakarna som ska haka fast locket i underdelen. Har ni någon smart lösning som jag missat?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 juni 2005 11:55
Efter att man kopplat bort hakarna så brukar jag använda en vanlig matkniv och försiktigt bända lite på olika ställen mellan locket och behållaren
#3 - 19 juni 2005 12:04
Jag har gjort ungefär på samma sätt, men finns det ingen risk att det blir läckage där man bänder. Jag tycker nämligen att det har uppstått lite slitage där jag har bänt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 juni 2005 13:56
Så har jag i alla fall alltid gjort utan problem
#5 - 19 juni 2005 14:16
Kom ihåg att alltid ha öppet för vatten/luft när du öppnar annars blir det jäkligt jobbigt... Det här var kanske ett "goddag yxkaft"-inlägg, men det kanske hjälper någon nån gång... :)
#6 - 19 juni 2005 14:42
"tryck upp" locket innifrån? fyller du akvariet med slang, har du antagligen ett sätt att koppla den salngen till en kran, ställ pumpen i badkaret / duschen, koppla slangen till ena ändan på pumpen, och stäng igen andra.. locket brukar krypa av rätt lätt om man har LITE vatten på kranen bara... Det är den avancerade metoden, den enkla är att luta pumpen så du får in mer luft i den, då blir undertrycket i pumpen lägre när du drar i locket, och det blir lättare att få upp locket... båda sätten funkar på alla pumpar jag sett... (sistnämnda är lättast, men det händer att det inte är helt lätt trots det, och då kan man fuska lite med hjälp tryck...

B!
#7 - 19 juni 2005 15:54
Tack för era tips. Det är just så det har känts att locket liksom sugits fast och varit svårt att få upp. Just det här med att minska undertrycket verkar vara en bra idé.
#8 - 19 juni 2005 20:48
Jag brukar öppna låsen och höja/fälla in underdelen på låsarmarna. Sen trycka ihop så lyfts locket. Har ett nytt 404.
#9 - 2 juli 2005 22:41
Smörj gummipackningarna när du rengjort pumpen. Använd silikonfett (bäst) eller vaselin så biter packningarna inte fast i plasten. Smörj även axeln på motorn för att minska slitage.

Annons