Hur öka ljusmängden till nytta för växterna?

#1 - 6 november 2004 14:58
Hej!
Är på gång att utöka min ljusramp från 2*18W Daylight 6500K utan reflektorer till 2*18W + 2*30W <u>med </u>reflektorer. Alla rören ska tändas/släckas individuellt.
Det kommer att vara 1 Daylightstar18W (som då får långst belysningstid) samt resterande Aquastar...
Fråga;
Hur ska man succesivt öka ljusmängden för att växterna ska tillgodogöra sig det och inte algerna?
Under vilken tidsrymd innan man kan köra allt ljus?

#2 - 6 november 2004 15:02
Hur stort akvarium har du.. Det låter som att det blir en hiskelig massa ljus och då måste man kompensera med att öka gödningsnivåerna för att inte algerna ska börja ställa till det.

Då menar jag förståss alla gödningsnivåer.
#3 - 6 november 2004 15:07
Jag har ett 270 L och 50cm högt hörnkar, det blir lite trixigt att få dit dem men det går...
Ingen CO2 kanske jag också ska upplysa om...
#4 - 6 november 2004 15:08
Ja det är ett problem med att köra mycket ljus eftersom dina växter sannolikt just nu inte är ljusbegränsade utan främst kolbegränsade.

Kör du ner ännu mer ljus så blir dom bara ännu mer kolbegränsade.

Anledningen att plötsliga ljusförändringar skapar algproblem är att växterna går från lågt näringsupptag till skyhögt näringsupptag varpå något näringsämne blir för lågt och alla växterna slutar växa.

Eftersom alger aldrig kan bli näringsbegränsade i akvarier så är det bara dom som kan växa och utnyttja allt ljus.
#5 - 6 november 2004 19:07
Kanske jag är dum eller ska läsa mellan raderna?
Känns inte som något direkt svar på min fråga...

Tyckte det var uruselt ljus med tidigare 2*18W, har dessutom skaffat andra växter när jag bytte upp mig till detta kar.

Har iaf börjat göda med TMG vilket ni verkar förespråka här...
Inte mycket ännu eftersom jag varit tveksam till både ljuset och balansen ännu- har ju haft lite känning av svävalger- det prob. är dock fixat nu...

Så min fråga var;
Hur snabbt kan jag öka belysningen?
(Ex. Är det lämpligt att börja med att byta till 1*18 Daylight + 1*18 Aquastar- efter hur lång tid, dagar? veckor? Innan jag lägger till 1*30W aquastar? intervall till nästa?? )

Ny fråga, uppkommen av svaren; [:-56]
Vad menar Ni är lämplig ljusstyrka till mina förhållanden?

Och naturligtvis går det fisk i akvariet, kanske bäst att tillägga det [:-92]

I övrigt ska ni ha en "rackarns" trevlig lördag kväll [:-92]
#6 - 7 november 2004 13:08
ehh 2 gånger trettio duger utmärkt åt mina 200 liter 50 djupa akvarie med massor av växter utan koldioxid. Inga alger, tmg mycket fisk. Du kanske ska skippa åtminstone ett av de två 18W?

Det finns alltså ett starkt samband mellan växters behov av näring/koldioxid och mängden ljus. Växtakvaristerna driver på sina växter stenhårt med ljus och co2 och näringssoppor. Ju mer ljus desto mer av allt annat växten behöver krävs, annars får du bara alger av för mycket av någon dera...

"vanliga" akvarister gör det enklast för sig genom att försöka hitta balans mellan näring och ljus till den co2 halt som akvariet själv lyckas prestera. (Syresten etc med bubblor i akvariet sänker co2 halten ytterligare= inte smart om man vill ha mycket växter!

10-12 timmar är de flesta växter aktiva (växer) (öppna toppar på plantorna!) mer ljus än så ger bara algerna tillfälle att ta över, de är alltid aktiva.
#7 - 8 november 2004 08:18

Har iaf börjat göda med TMG vilket ni verkar förespråka här...

Inte mycket ännu eftersom jag varit tveksam till både ljuset och balansen ännu- har ju haft lite känning av svävalger- det prob. är dock fixat nu...

Dina växter är inte ljusbegränsade eller mikrobegränsade, utan sannolikt kolbegränsade. Det kommer varken mer ljus eller TMG hjälpa dig med.

Så min fråga var;

Hur snabbt kan jag öka belysningen?

Alger gillar miljöförändringar, så jag skulle öka ganska sakta.

Det som kommer ske är att du allteftersom du ökar ljust kommer få ännu mer problem med sorgsnare växter eftersom dom sakta kommer börja käka mer. TMG hjälper dig inte där.

Vad menar Ni är lämplig ljusstyrka till mina förhållanden?

Så liten som möjligt. 0,5 är lite lagom halsvårt att få balans på och då har växterna garanterat allt ljus dom behöver om du valt bra lysrör och reflektorer.

Vill man få läskig tillväxt med skyhöga ljusnivåer så får man vara beredd på att kunna mata växterna så mycket dom behöver, och då krävs rejälare doningar än fiskskit och TMG.
#8 - 8 november 2004 08:28

?

tycker absolut att du borde öka upp ljusmängden. Det är inte många växter som klarar sig i 0,13W/L..

Och även om du skulle sätta på de nya rören sammtidigt så tror jag inte chocken hade blivit så stor eftersom du då ändå bara skulle ligga på 0,35W/L....

#9 - 8 november 2004 08:39
Oj. 0,13 watt/liter, ja det är ju inte mycket att jobba med 8)
0,38 låter helt klart som en rimligare ljusmängd om man ska få fjutt på växterna.

#10 - 8 november 2004 08:45
Problemet är inte om den totala mängden ljus, utan snarare den relativa ökningen. Risken är att växterna får en chock och algerna kommer att passa på att visa sig. Jag hade nog kört kortare belysningstid om jag nu tvunget ska tända alla rör samtidigt. Minskar även risken att bränna bladen iom att det är nya rör.
#11 - 8 november 2004 10:39
Okej!!
Tack för de utförligare svaren [^]

Gardener
"vanliga" akvarister gör det enklast för sig genom att försöka hitta balans mellan näring och ljus till den co2 halt som akvariet själv lyckas prestera. (Syresten etc med bubblor i akvariet sänker co2 halten ytterligare= inte smart om man vill ha mycket växter!

Precis vad jag önskar uppnå, har inte tid och lust att sätta mig in i Co2- hanteringen just nu, har dock börjat nosa på ämnet...

Defdac
Så liten som möjligt. 0,5 är lite lagom halsvårt att få balans på och då har växterna garanterat allt ljus dom behöver om du valt bra lysrör och reflektorer.

Det blev Arcadias reflektorer och kopplingsatser..
1 18W Daylightstar (skulle vara alghämmande? 5000K)
1 18W Aquastar
2 *30W Aquastar
=totalt 96W dvs 0,35W /L (270L)
Ville ha Aquarelle men dessa ska ju vara jämnförbara...

Vill man få läskig tillväxt med skyhöga ljusnivåer så får man vara beredd på att kunna mata växterna så mycket dom behöver, och då krävs rejälare doningar än fiskskit och TMG.

Är inte ute efter just det, bara en lagom balans.

Peter_F
Jag hade nog kört kortare belysningstid om jag nu tvunget ska tända alla rör samtidigt. Minskar även risken att bränna bladen iom att det är nya rör.

Alla rör har var sin timer, Daylightröret tänkte jag ha tänt längst, 13 timmar.

Problemet är inte om den totala mängden ljus, utan snarare den relativa ökningen.

Precis! Det är den "chocken" jag vill undvika, även om jag förstår att den ljusmängden det handlar om är småpotatis för er som är duktiga växtakvarister.

Men!!
Är det någon som provat att utöka ljusmängden/styrkan och hur gick ni tillväga?
#12 - 8 november 2004 11:49
Jag ökade från 0,36w/l lysrör till 1 w/l metallhalogen. Första veckan körde jag hälften av ljuset hälften av tiden. Andra veckan körde jag allt ljuset halva dagen. Tredje veckan fläskade jag på med allt.

Men det är klart: Med co2 är det inte så svårt att få växterna att snabbt anpassa sig, mitt enda problem var att trimma in gödningen.

I ditt fall kommer nog risken för makrobrist vara det enda du behöver övervaka, öka sakta och mät no3 och po4.
MVH
Magnus
#13 - 11 november 2004 10:55
Tackar!!
Nu har jag information så jag kan börja installera och köra igång...
Kan tillägga att Arcadias reaktor var större än jag trott, samt att en kabel är kortare vilket kommer att ställa till problem. [V]
Dock! probs är till för att lösas, men suck- vad snabbt det skulle kunnat varit gjort...

Annons