Hur ofta storrengöring?

#1 - 6 januari 2005 15:06
Hur ofta bör man göra en storrengörning i akvariet?
#2 - 6 januari 2005 15:11
beror helt på vad du menar??
om du menar att plocka ut grus o tömma helt för vatten, plocka ur växter, stenar mm.... så är svaret enligt mig ALDRIG...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 januari 2005 15:14
Det finns inget bra svar:
Ett bra skött akvarium - som inte innehåller för mycket fisk, man inte övermatar, bra filtrering och man sköter vattenbytena - behöver väl i stort sett aldrig storrengöras ( i alla fall åtskilliga år mellan gångerna)
Å andra sidan ett vanskött akvarium - med för mycket fisk, övermatning, dåligt filter och slarv med vattenbytena - kanske man måste storrengöra varje månad.
#4 - 6 januari 2005 15:16
Jag brukar rengöra med Diesel för att mjukaupp lort som sitter ordentligt men då snackar vi om motodelar! Akvarium däremot skall endasr "rengöras" på samma sätt som i naturen! sköta miljön! vattnet är det viktigaste man kan ha det är där alla bakterier lever som håller vatten kvaliten. jag personligen har samma vatten nu som när jag startade för 4 årsen, enda jag gör är att byta några procent och matar periodvis. när jag tycker att vattenkvaliteen försämras gör jag rent alla filter utom ett och slutar att mata ett tag, då blir det bra igen.
#5 - 6 januari 2005 15:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns inget bra svar:
Ett bra skött akvarium - som inte innehåller för mycket fisk, man inte varje månad.[/QUOTE]

Hehe kjell vi börja nog skriva exakt samtidigt :)
#6 - 6 januari 2005 15:18
Okej, mitt är 25 liter med en Slöjstjärt o en guppy. Jag har haft de i 3 månader. Slöjstjärten är ca 5 cm. Hörde någonstans att man skulle göra de 1 gång vare år. Men de stämde kanske inte.
En annan fråga jag kom på. Jag har en anubias nana i akvariet, den har en korg runt rötterna, ska man ta bort korgen?
Växten är inte "ner" planterad i sanden utan står ovanpå sanden, ska jag planterna ner den eller ska jag låta den stå kvar på sanden?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 januari 2005 15:25
[QUOTE=Amalia]Okej, mitt är 25 liter med en Slöjstjärt o en guppy. Jag har haft de i 3 månader. Slöjstjärten är ca 5 cm. Hörde någonstans att man skulle göra de 1 gång vare år. Men de stämde kanske inte.
En annan fråga jag kom på. Jag har en anubias nana i akvariet, den har en korg runt rötterna, ska man ta bort korgen?
Växten är inte "ner" planterad i sanden utan står ovanpå sanden, ska jag planterna ner den eller ska jag låta den stå kvar på sanden?[/QUOTE]
Slöjstjärten blir stor och skita ner mycket och kräver ett större akvarium - så redan där finns ett problem. Sedan behöver på den och guppyn sällskap av artfränder och då blir ju problemet ännu större.

Krukan och mineralullen skall plockas bort - just den växten kan antingen planteras ner eller fästas på en liten rot.
#8 - 6 januari 2005 15:37
Okej, då vet jag med växten :) Jag ska köpa 1 hona till gupyn imorrn. Anledningen till att jag bara köpte 1 hane var att de på akvarieaffären sa att jag bara skulle köpa en till att börja med, ifall att min Slöjstjärt skulle äte upp guppyn.

Jag vet att akvariet e för litet, men jag tyckte synd om slöjstjärten som var ensam i det, så jag köpte guppyn till den. (den verkade faktist må bättre då) Jag hade 2 st slöjstjärtar först, men hans kompisar dog av konstiga "sjukdommar".
Eftersom akvariet e för litet, bör jag göra storrengöringar p.g.a av de?
#9 - 7 januari 2005 16:55
Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.
#10 - 7 januari 2005 17:03
[QUOTE=Maethor]Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.[/QUOTE]

Anledningen till att det blir algkatastrof är mest troligt att du rengör för mycket.
#11 - 7 januari 2005 18:54
Okej, ska inte göra stor rengörning.
#12 - 11 januari 2005 09:55
[QUOTE=plizken][QUOTE=Maethor]Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.[/QUOTE]

Anledningen till att det blir algkatastrof är mest troligt att du rengör för mycket.[/QUOTE]

Nja jag tror att det är för att jag har väldigt dåligt lyse över akvariet, det är bara en vanlig bordslampa och den sprider inte ljuset nog mycket.
Jag sköter deta ndra akvariet på samma sätt och där har jag ett riktigt lysrör med uv ljus och det är bättre för där kommer det nästan aldrig alger, uv ljus är ju skadligt för alger.
#13 - 11 januari 2005 12:45
UVC ljus e skadligt ja, men inte UVA och B... Och så mycke UVC ger inte ett lysrör.
#14 - 11 januari 2005 12:56
Jag brukar inte "storrengöra" i betydelsen att tömma karet och rengöra rubbet. Gör istället vattenbyte (c:a40%) varje lördag och tvättar ur filtret med akvarievatten när det börjar bli dåligt "blås" vilket tar några månader mellan gångerna. Däremot, om det finns någon speciell anledning kanske man kan starta om karet (vilket jag tycker det är att plocka ur och rengöra rubbet etc). Det har jag gjort en enda gång med gott resultat, men är inget jag skulle göra regelbundet som vardagsskötsel.
#15 - 15 januari 2005 13:22
Okej, Jag ska göra om i rummet som akvariet står i nu, och då måste kag flytta de till ett annat rum. Kan man bära ett akvarium med gruset i?
Eller måste man ta ut allt i akvariet först?
#16 - 15 januari 2005 14:25
Visst går det, men grus och vatten kan upplevas som vägande bly när man bär det i ett akvarium, så är akvariet inte helt litet kanske det kan vara idé att ta ur åtminstone en del grus.
Vattnet tömmer man ur så mycket som möjligt.
#17 - 15 januari 2005 14:35
Jo, jag tänkte ta bort vattnet. Får kanske ta bort lite grus me, de ska ju flyttas en bit.
#18 - 15 januari 2005 15:30
Svaret är väl att man rengör när det är s*itigt, algerna på stenar, bakgrund blir fula osv.

Lite om UV-c ljus.
Det UV ljus som används mäts i enheten nanometer i våglängder från 190 nm-400 nm och delas in i tre band UV-A, UV-B samt UV-C. De två banden UV-A och UV-B är inte lämpliga för bakteriebekämpning eller att eliminera svävalger..

Ett 30 W UVC med ett flöde av ca 4500 l/tim ger
ca 15000 nm sek/cm2.

Virus 15000

Svävalger 30000

Svampbakterier 45000

För att öka exponeringstiden måste flödet förbi UV-C röret minskas, eller låta vattnet passera flera gånger.

UV-C ljuset är bara effektivt några cm från UV röret, det är därför viktigt att vattnet passerar så nära UV källan som möjligt. Vattnets klarhet påverkar också effektiviteten väsentligt. UV enheten bör anslutas efter filtret så småpartiklar filtreras bort innan de passerar UV enheten.

Källa: Aqua Interiör

Annons