Hur ofta ska man slamsuga?

#1 - 29 oktober 2007 15:24
Precis som i rubriken.
Hur ofta ska man slamsuga gruset?
#2 - 29 oktober 2007 15:29
Så ofta det behövs. Finns inga måsten... Har man utmärkt filtrering och fiskar som inte smutsar ner så mycket så behöver man kanske aldrig slamsuga.
#3 - 29 oktober 2007 15:31
Jag suger löst bös som ligger ovanpå gruset varje vecka när jag ändå byter vatten, men nere i gruset gör jag ingenting.
#4 - 29 oktober 2007 15:31
jag bara tänkte för en del säger ju så olika,,
#5 - 29 oktober 2007 15:50
elinj skrev:
jag bara tänkte för en del säger ju så olika,,

Behoven är väldigt olika... Därför är det omöjligt för oss som aldrig sett ditt akvarium att svara på en sådan generell fråga.
#6 - 29 oktober 2007 16:32
alltså mitt akvarium är inte så skitit i gruset,,men jag bara tänkte fråga, för jag slamsuger knappt aldrig.
#7 - 29 oktober 2007 16:57
elinj skrev:
alltså mitt akvarium är inte så skitit i gruset,,men jag bara tänkte fråga, för jag slamsuger knappt aldrig.

Om du inte har några problem så behöver du heller inte ändra något...
#8 - 30 oktober 2007 08:29
nä jag har inte tänkt göra det, men jag tycker det är intressant och se om man gör rätt
#9 - 30 oktober 2007 08:40
Om du gör rätt eller ej ser du i akvariet, inte i något internetforum... :D
#10 - 30 oktober 2007 19:05
petnym skrev:
Om du gör rätt eller ej ser du i akvariet, inte i något internetforum... :D

Men det är aldrig fel att fråga.. jag vill bara inte göra fel, har haft tillräckligt med bekymmer med karet.vill helst inte ha mer
ett hem som inte ser skitit behöver städas ibland,
#11 - 30 oktober 2007 19:47
Hoppsan Petnym, det finns ju inga dumma frågor, bara dumma svar......
Jo, elinj, petnym har i ofs rätt, har du bra värden, och det verkar bra så behöver du inte slamsuga så värst ofta. Själv suger jag upp böset ovanpå gruset, när jag byter vatten, och sedan brukar jag pröva att köra ner slamsugen i gruset. Då syns det helt enkelt om det behövs lite grundligare städning. Vid vattenbyte hinner man ju inte suga igenom gruset i hela akvariet grundligt, så då tar jag ett område i taget, och fortsätter vid nästa byte.
Sen beror det ju på hur många fiskar per liter vatten man har, ju fler desto mer jobb!!
Jag har ett 56 liters kar med tre svärdbärare+ några yngel, fem pansarmalar, två ancistrus och en siamesisk algätare i. Det är mycket växter i det. Det verkar vara idealiskt antal för det sköter sig i stort sett själv, inget bös, inga alger, filtret sätter aldrig igen, vattnet är kristallklart.

Får du mycket jox och lort kanske du ska gå upp i filterstorlek. många kar säljs med alldeles för små filter.
I mitt 165 liters kar med åtta guldfiskar och en 30-centimeters pleco, blev det otroligt mycket mindre bös när jag bytte från ett Sting-Ray till ett Fluval 205 ytterfilter.
Hoppas nu att dina bekymmer är över och att du får glädje av ditt akvarium!!
#12 - 30 oktober 2007 19:59
I ett nystartat kar och i kar med bra filtrering behövs inte så mycket, tror jag. Men sedan beror det på hur mycket man matar, vilken fisk man har och framför allt vilket grus. Jag har grov (5-7 mm) engelsk sjösten i mina kar och det blir regält smutsigt med tiden i gruset, speciellt där man häller i maten.

I somras (varmare i karen) upplevde jag att det kändes sunkigt och när jag körde ner dammsugaren i gruset så var det fullt med små vita maskar i gruset. Då dammsög jag mer och sedan när sommaren var över så försvann masken men jag har faktiskt fortsatt att dammsuga ca 1/4 av karen när jag byter vatten. Mindre noga när jag får upp mindre smuts.

Har du ett kar med tät sand så kan du få dåligt med syre och vattencirkulation ner till växternas rötter. Då kan du ta tag i hela roten, inkl omkringliggande sand, och rucka försiktigt på den så smuts kommer upp och syre kommer ner. Men var försiktig så du inte rycker för häftigt och håll omkringliggande sand stilla runt roten.. ;)

Jag tror att det bästa man kan göra är att använda luktsinnet och synen.. Man upptäcker långt innan fisken börjar må dåligt om det börjar att bli sunket. Då luktar det som en gammal instängd damm eller liknande och man börjar att få alger och mycket sniglar t ex. ;)
#13 - 31 oktober 2007 08:07
Katharina skrev:
I ett nystartat kar och i kar med bra filtrering behövs inte så mycket, tror jag. Men sedan beror det på hur mycket man matar, vilken fisk man har och framför allt vilket grus. Jag har grov (5-7 mm) engelsk sjösten i mina kar och det blir regält smutsigt med tiden i gruset, speciellt där man häller i maten.

Jag tror att det bästa man kan göra är att använda luktsinnet och synen.. Man upptäcker långt innan fisken börjar må dåligt om det börjar att bli sunket. Då luktar det som en gammal instängd damm eller liknande och man börjar att få alger och mycket sniglar t ex. ;)

Jag har faktist lika grov som du,, så jag behöver kanske göra lite slamsugning varje gång jag gör delvattenbyten,
har sett att jag har börjat få många sniglar,

Tack alla, nu har jag fått lite mer känn på vad jag ska göra,,:)
#14 - 31 oktober 2007 08:08
Jag slamsuger aldrig mitt kar, har ett stort innefilter som tar mycket skit, sen har jag fin sandbotten och malaysiska sandsnäckor som gräver ner matrester mm och hjälper till att vända sanden för bättre syresättning och ge växterna näring :)
#15 - 31 oktober 2007 08:10
har en bra pump, fluval 4... men eftersom jag har många fiskar, så kan de ju bli lite mat som samlas och därmed avfall.. så jag behöver någ göra lite slamsugning eller
ev. skaffa mer mal????
#16 - 31 oktober 2007 11:54
elinj skrev:
har en bra pump, fluval 4... men eftersom jag har många fiskar, så kan de ju bli lite mat som samlas och därmed avfall.. så jag behöver någ göra lite slamsugning eller

ev. skaffa mer mal????

Med en mal så blir det inte mindre avfall ;)
Men om du inte har för grovt bottenmaterial så kan jag rekomendera malaysiska sandsnäckor, dom äter överblivet foder och gräver ner skit, sen är dom nattaktiva så du ser dom i princip aldrig utom möjligen runt släckningsdax.
#17 - 31 oktober 2007 16:43
ok.. då har jag som det är bara att jag ska slamsuga lite oftare, för vattnet har varit grumligt nu bra tag, fast jag har gjort delvatten byten och mörklagt det i 3 dagar,, men jag har inte gjort slamsugning nån gång.
#18 - 24 november 2007 21:03
Corydas brukar fixa överbliven mat

Annons