Hur ofta ska man mata ynglen?

#1 - 5 maj 2007 13:05
Finns det ngn rekomendation på hur ofta mollyyngel ska ha mat?

Växer de bättre om de får två ggr per dag?
#2 - 5 maj 2007 13:25
ungefär 6 ggr, fast lite varje gång.
mitt 400:de inlägg:D
#3 - 5 maj 2007 14:46
Vic skrev:
ungefär 6 ggr, fast lite varje gång.

mitt 400:de inlägg:D

6 ggr?? Mollyyngel?? Det låter jättemkt..
#4 - 5 maj 2007 14:47
Grattis till de 400 förresten!! ;)
#5 - 5 maj 2007 14:52
jag ger mina fiskar mat varje morgon, spelar ingen roll om jag har yngel eller ej. alla ynglen växer och blir stora fina fiskar(guppy). det funkar hos mej i alla fall.
#6 - 5 maj 2007 15:02
Jag ger mina fiskar mat 3 ggr om dagen när jag har yngel annars blir det 2 ggr om dagen.
#7 - 5 maj 2007 15:39
Frida Fisk skrev:
6 ggr?? Mollyyngel?? Det låter jättemkt..

5 ggr då?;)
Är så med yngel under uppväxt, dom blir mätta snabbt, fast blir då också hungriga snabbt.
Jag har mina guppy yngel tillsammans med vuxna fiskar och matar 2 ggr om dagen också, fast då växer dom inte lika fort, och risken för svält blir större..
Sen är det också bäst att man har ynglena i ett eget kar, eftersom man matar så ofta, så skitar det ner lätt, och det är lättare att rengöra i ett mindre kar utan en massa inredning, och så kan man byta vattnet lite oftare.
#8 - 5 maj 2007 18:21
Jo, jag har ju mina i ett eget 60 liters så det är inga problem att hålla en egen mathållning för dem. Matar oxå med yngelmat. Ska testa detta med fler matningar för de växer ganska sakta.. Men så har de ju bara fått mat 1 gång/dygn.

Har tre nya 100liters och hade lite planer på att bara ha Guppis i ett. En zooaffärsinnehavare (mindre trovärdig sådan) sa att Guppis inte äter sina egna ungar och därför var planen att ha uppfödning av Guppis där.

Molly, svärdbärar och platyyngel går dock för sig i 60litaren och får flytta över i annan tank när de blir lite större.

Hur lång tid kan det ta innan de blir fullvuxna?
#9 - 5 maj 2007 21:22
Att guppies inte äter sina ungar är inte sant.
Bara ha guppies i ett 100 liters kar verkar vara en kul idé, om man har för mycket yngel är det ju bara att låta ynglena gå kvar i karet och låta naturen göra sitt.
#10 - 5 maj 2007 21:45
Ja jag tänkte så, att de bara ska få vara men då kanske de äts upp iaf?

Får väl skaffa lite växter som är bra att gömma sig ibland...
#11 - 6 maj 2007 06:07
Frida Fisk skrev:
Ja jag tänkte så, att de bara ska få vara men då kanske de äts upp iaf?

Får väl skaffa lite växter som är bra att gömma sig ibland...
Em del blir uppätna men guppy ynglar av sig så mycket så det gör knappast något du kommer att ha massor iaf till sist :)
#12 - 7 maj 2007 07:50
Frida Fisk skrev:
Finns det ngn rekomendation på hur ofta mollyyngel ska ha mat?

Växer de bättre om de får två ggr per dag?

Yngel skall få mat OFTA men lite, då växer de fortare än om de får mat en gång om dagen, men det funkar naturligtvis också, men risken är ju förståss att de inte blir riktigt lika välväxta som annars.....testa med att mata 3 gånger om dagen om du nu inte har möjlighet att mata 5-6 gånger....och på helger kan ynglen få lite fler gånger om det är möjligt...men komihåg att de skall få byttelite mat per yngel och att maten sakall vara pytteliten till storleken...Har du inte riktig yngelmat så kan man "mortla" vanligt torrfoder till smått pulver och hälla i en vanlig kryddburk, så kan du "krydda" i ynglematen när de skall ha käk...
#13 - 7 maj 2007 08:00
Vic skrev:
Att guppies inte äter sina ungar är inte sant.

Bara ha guppies i ett 100 liters kar verkar vara en kul idé, om man har för mycket yngel är det ju bara att låta ynglena gå kvar i karet och låta naturen göra sitt.

Men kan man verkligen prata om naturens gång när både vuxna och yngel går i 100 liter vatten? I naturen har ynglen betydligt mer utrymme och platser där de kan komma undan.

Mina endlers och pygmésvärdbärare äter inte sina yngel. Kan tänka mig att det är likadant med vildformer av guppy (de är ju mindre).

Jag försöka mata dem ca 3 gånger per dag. Tyvärr är det inte alltid som jag har möjligheten.
Bilagor:
#14 - 7 maj 2007 08:05
batski skrev:
Men kan man verkligen prata om naturens gång när både vuxna och yngel går i 100 liter vatten? I naturen har ynglen betydligt mer utrymme och platser där de kan komma undan.

Mina endlers och pygmésvärdbärare äter inte sina yngel. Kan tänka mig att det är likadant med vildformer av guppy (de är ju mindre).

Jag försöka mata dem ca 3 gånger per dag. Tyvärr är det inte alltid som jag har möjligheten.

100 liter KAN likna naturen rätt så bra med MYCKET växter i delar av akvariet.....men det kommer naturligtvis ändå bli överbefolkat rätt så nabbt...det finns ju inga rovdjur som äter upp överflödet....:D
#15 - 7 maj 2007 17:04
Har fått klartecken från flera ställen jag kommer att kunna ha som försäljningskanaler. Känns bra så behöver jag inte oroa mig för att det blir för överbefolkat.

Kör med yngelmat, finpulveriserat från Tetra. Tycker det är svårt att veta hur mkt man ska ge dem. Nu skulle jag tro att de är mellan 200 och 300st i ett 60liters. (väldigt små alltså.) Obs, nu pratar jag mollyyngel guppisarna är ju för sig. Finns det några riktlinjer för hur mkt mat?

Annons