Hur ofta ska man göra vattenbyte?

#1 - 24 juni 2006 11:56
Idag har jag startat upp mitt nya 240L akvarium, och allting är på plats och surrar. Nu undrar jag främst hur ofta jag ska göra delvattenbyten i det nya akvariet. I det förra akvariet, som var på 60L, gjorde jag ett delvattenbyte ungefär varannan vecka. Förslag?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 juni 2006 12:02
Beror på mängder av saker som vilka värden (främst KH) ditt vatten har, vilka fiskar du har och hur stora dom är, hur mycket du matar och med vilket foder, hur många hur stora och vilka växter du har etc. etc.
Genomsnittligt så brukar väl ungefär 1/3 var 14 dag vara lagom - men det kan behövas oftare eller mer sällan beroende på ovanstående faktorer
#3 - 24 juni 2006 23:24
du skriver att akvariet är nystartat och då skulle jag starkt råda att du gör ett vattenbyte varje gång nitriten går över 0.3-0.4ppm.

sen när akvariet kommer igång, tänk att typ 50% var tredje vecka inte är jättelämpligt.
blir rätt stor omställning för fiskarna speciellt om det finns nåt i akvariet som höjer/sänker ph utan då är 30% var 10:e dag mindre "aggressivt"
#4 - 26 juni 2006 15:59
[quote=Raven]du skriver att akvariet är nystartat och då skulle jag starkt råda att du gör ett vattenbyte varje gång nitriten går över 0.3-0.4ppm.

sen när akvariet kommer igång, tänk att typ 50% var tredje vecka inte är jättelämpligt.
blir rätt stor omställning för fiskarna speciellt om det finns nåt i akvariet som höjer/sänker ph utan då är 30% var 10:e dag mindre "aggressivt"[/quote]
Absolut. Det var bara någon "expert" som gav rådet att inte ens byta var 14:e dag, då akvariet är så pass stort.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 juni 2006 17:07
[quote=freakazoid]Absolut. Det var bara någon "expert" som gav rådet att inte ens byta var 14:e dag, då akvariet är så pass stort.[/quote]
Bättre att byta mindre men oftare - det ger mindre svängningar.

Annons