Hur ofta ska man göra rent?

#1 - 19 december 2006 18:51
Jag skaffade för snart 1 vecka sedan ett mindre akvarium på 54 liter, till mina yngel. Fick en rejäl kull med yngel och så passade även malen på att lägga rom, så nu har jag massor med smått sedan ca. 1 månad tillbaka av både malar (ca. 6 st.) och röda platy-yngel (ca. 20 tal) + 1 black molly yngel som jag hittade gömd i det stora akvariet härom dagen. Ynglen är ca. 1 cm. stora nu.

Nu har jag bara några frågor gällande detta yngel-akvarium:

-Hur ofta ska jag göra rent och hur? (Tömma på allt vatten + tillsätta aquasafe i det nya vattnet eller bara delvis tömma det, isåfall hur mkt. vtn. ska jag byta ut?)

-Har ytterligare en kull yngel ( 4 st.) som är äldre än de andra, som nu blivit ganska stora ca. 2-2½ cm.Så nu undrar jag: Hur stora ska de vara för att flyttas över till det stora akvariet? (det är guppisar - [FONT=Verdana]Poecilia[/FONT][FONT=Verdana] reticulata).[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Vänligen Malin[/FONT]
#2 - 19 december 2006 19:49
Tömma allt ska du aldrig behöva göra.. yngel är mer känsliga för stora vattenbyten än de vuxna fiskarna.. Så byt kanske 1/3 en gång i veckan... eller ännu mindre.. Kanske 1/5 två gånger i veckan...
Beror på om du har pump å sånt också.

Mina yngel fick simma med de vuxna när de nått ungefär 1,5 cm längd. Vissa mindre.. och de klarade sig fins bland de andra guppysarna..
#3 - 21 december 2006 14:04
jag har nog haft tur har haft mina guppys fri simmande hela tiden tycker det är naturligast och den starkaste överlever eller den som har tur[:o] /chriffan 100l akvarium
#4 - 21 december 2006 14:07
inte för att jag tror att det har med styrka att göra, den som gömmer sig bäst antagligen ;o
#5 - 22 december 2006 09:48
håller nog med men då måste man ju ha lite tur:p /chriffan 100l akvarium

Annons