Hur ofta rensa filtret?

#1 - 12 maj 2007 15:53
Hej!

jag har ett 135-liters med Golden-ciklider bl a

hur ofta skall/bör jag krama ur mitt filter?
jag har en del stenar, samt 2 st vattenormbunkar, samt en Hygrophila

filtret jag har är en AquaClear powerhead 50

någon?

Kristoffer
#2 - 12 maj 2007 15:59
När filtret tappar i effekt.
#3 - 12 maj 2007 15:59
Ja du stoffy den frågan har du fått svar på några gånger om jag inte minns helt galet. Men det är när filtret börjar tappa för mycket kapacitet och det börja gegga igen. Men till dess är det bara att köra.
#4 - 12 maj 2007 16:16
rsoderberg skrev:
När filtret tappar i effekt.

hej, ok!!
#5 - 12 maj 2007 16:18
darkness skrev:
Ja du stoffy den frågan har du fått svar på några gånger om jag inte minns helt galet. Men det är när filtret börjar tappa för mycket kapacitet och det börja gegga igen. Men till dess är det bara att köra.

hej, jo jag vet
var lite osäker i alla fall

jag har kanske resnat det för ofta då
har nog vridit ur det en gång i veckan i gammalt akvarievatten

men då behöver jag inte göra det så ofta alltså
tackar!!
Kristoffer
#6 - 12 maj 2007 18:33
stoffy: det har också lite att göra med hur akvariet ser ut i allmänhet, har du skräpiga flytväxter så kan du kanske behöva krama ur det en gång i veckan men har du inga växter alls så klarar du dig nog att göra det mer sällan.

det enda problemet med ett skitigt filter, förutom att det tappar effekt är att nedbrytarbakterier konkurrerar ut nitrifikationsbakterier. så är filtret genomskitigt så kan du få problem med nitrit och ammonium.
#7 - 12 maj 2007 22:00
plorozen skrev:
stoffy: det har också lite att göra med hur akvariet ser ut i allmänhet, har du skräpiga flytväxter så kan du kanske behöva krama ur det en gång i veckan men har du inga växter alls så klarar du dig nog att göra det mer sällan.

det enda problemet med ett skitigt filter, förutom att det tappar effekt är att nedbrytarbakterier konkurrerar ut nitrifikationsbakterier. så är filtret genomskitigt så kan du få problem med nitrit och ammonium.

hej!

ja ok
jag har inte så mycket växter
så då kanske jag inte behöver göra rent så ofta då

tack för hjälpen!

Kristoffer
Bilagor:
#8 - 13 maj 2007 07:29
stoffy: nej, det behöver du nog inte. bör också påpekas att du aldrig ska använda kranvatten för att rengöra filtret och att det är sämre att rengöra filtret för noga än för lite.

Annons