Vi startade första akvariet i Maj, i mitten av Juli ca gjorde vi rent filtret då vi tyckte pumpen inte blåste på så bra, fast den är på högsta styrkan, den är 450l/h, (karet är på 95l) vi höll ju på att byta vatten som vanligt varje vecka och vid ett av tillfällena kramade vi då ur filtersvampen 2ggr i akvarievattnet i hinken och satte tillbaka pumpen osv..
Fick lite nitrit, typ en dag, man kunde ju få det lätt då man gjort rent filtret sa alla här på Zoopet iaf..
Men sen var det bra, men det blåste ju inte direkt som när pumpen var ny..
Nu har den blåst urdåligt i flera veckor, men jag visste inte hur ofta man får hålla på och rengöra filtret egentligen..
Jag tog upp det och skrapade bort en massa slam ikväll, såg ut som lera liksom utanpå svampen och inuti när jag kramade ur den, var tvungen att skölja det också i akvarievattnet, men ja, nu blev det väl ännu renare än sist, så vi tappade säkert en del bakterier.. :/
Nu rörs ytan ordentligt iaf..
Men iaf, min fråga är, hur ofta gör ni ren filtren, ni som har såna här vanliga filterpumpar?
Aquael, Fluval osv..
Vår verkar ju slammas igen rätt mycket, (det var typ 14 snäckor där i också) Uäck [xx(] men jag tänkte om man inte fick rengöra FÖR ofta?