Hur ofta rengöra innerfilter egentligen?

#1 - 27 augusti 2007 00:51
Vi startade första akvariet i Maj, i mitten av Juli ca gjorde vi rent filtret då vi tyckte pumpen inte blåste på så bra, fast den är på högsta styrkan, den är 450l/h, (karet är på 95l) vi höll ju på att byta vatten som vanligt varje vecka och vid ett av tillfällena kramade vi då ur filtersvampen 2ggr i akvarievattnet i hinken och satte tillbaka pumpen osv..

Fick lite nitrit, typ en dag, man kunde ju få det lätt då man gjort rent filtret sa alla här på Zoopet iaf..

Men sen var det bra, men det blåste ju inte direkt som när pumpen var ny..

Nu har den blåst urdåligt i flera veckor, men jag visste inte hur ofta man får hålla på och rengöra filtret egentligen..

Jag tog upp det och skrapade bort en massa slam ikväll, såg ut som lera liksom utanpå svampen och inuti när jag kramade ur den, var tvungen att skölja det också i akvarievattnet, men ja, nu blev det väl ännu renare än sist, så vi tappade säkert en del bakterier.. :/

Nu rörs ytan ordentligt iaf..

Men iaf, min fråga är, hur ofta gör ni ren filtren, ni som har såna här vanliga filterpumpar?
Aquael, Fluval osv..
Vår verkar ju slammas igen rätt mycket, (det var typ 14 snäckor där i också) Uäck [xx(] men jag tänkte om man inte fick rengöra FÖR ofta?
#2 - 27 augusti 2007 04:54
Det är lite det som är problemet med innerfilter, att de kläggar igen lite för fort. Det är som du märkt nästan nödvändigt att rengöra ungefär varannan månad då flödet har blivit för dåligt, och ett litet tips är att ta isär pumpen så du kommer åt impellern då det brukar sitta en hel del skit där med.
Kanske läge att skaffa ett ytterfilter;)?
#3 - 27 augusti 2007 08:22
En gång i månaden brukar jag krama ur mina svampar och varannan månad gör jag även rent pumphuvuden. Det synns på mina innerfilter när det börjar bli dags att göra rent.

Jag har 2st Eheim 2252 med totalt 6st filtersvampar till i mitt 450 liters. Dessa kramar jag ut i en hink med akvarievatten. Jag är lat så jag tar alla svamparna på en gång och flyttar runt dom lite så de aldrig sitter på samma ställe.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 augusti 2007 08:38
Man gör ren dom när effekten minskar. Om det blir väldigt tätt så beror det på antingen
a) filtersvampen behöver bytas
b) man matar för mycket
c) man byter för lite vatten
#5 - 27 augusti 2007 08:51
När anses det som väldigt tätt?
#6 - 27 augusti 2007 09:35
d) växtdelar som täpper igen inloppet
#7 - 27 augusti 2007 10:25
e) filtret säljs med för finporig filtersvamp.

Det gäller definitivt Fluval +4. Är det ett sånt filter du har, så är det en god idé att modda filtret så här: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883 (servern verkar vara nere just nu, men testa igen senare)
#8 - 27 augusti 2007 10:38
ansjo skrev:
Det är lite det som är problemet med innerfilter, att de kläggar igen lite för fort. Det är som du märkt nästan nödvändigt att rengöra ungefär varannan månad då flödet har blivit för dåligt, och ett litet tips är att ta isär pumpen så du kommer åt impellern då det brukar sitta en hel del skit där med.

Kanske läge att skaffa ett ytterfilter;)?

Okej, ja, det är bara det akvariet i hallen, vårt aquaelkar på 95l som det blir så här kläggigt, men ja, dom andra har inte varit igång lika länge och i yngelkaret på 32liter har jag en pump som pumpar 350l/h så där får det riktigt fart fast den är lite nerställd.
Och i 105liters karet har jag en Eheim som pumpar ca 600l/h, så där är det full fart med..

Kanske 450l/h är lite för 95liter egentligen..

Nja, ytterfilter vet jag inte, kanske senare, men jag kör nog med innerfilter nu iaf, men okej, så ca varannan månad kanske är ett måste iaf då..
#9 - 27 augusti 2007 10:41
t85207 skrev:
d) växtdelar som täpper igen inloppet

Ja, det ser ju mest ut som växtdelar och sånt och ibland far det ju runt små cabombadelar, små små alltså, så jag kan inte hålla på rota i akvariet och fiska upp varenda lilla partikel ju..

Men stora lösa blad tar jag ju bort så dom inte ruttnar, men mycket växter är det nog som dras in i pumpenä ändå.. det såg ut som mer ruttnande, leraktiga växtslafs grejs där inne typ.. det blir till klägg av alltihop..

Matar gör vi varannan dag ca, och byter vatten en gång i veckan ca 25%..
#10 - 27 augusti 2007 10:43
Azur skrev:
e) filtret säljs med för finporig filtersvamp.

Det gäller definitivt Fluval +4. Är det ett sånt filter du har, så är det en god idé att modda filtret så här: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883 (servern verkar vara nere just nu, men testa igen senare)

Nä, det är en Aquael FAN+ 2. Rätt stor pump, och filtret är väl inte direkt finporigt skulle jag säga, man ser ju hålen iaf, men jag vet inte hur ett grovporigt ser ut visserligen..
#11 - 27 augusti 2007 10:44
MagArne skrev:
En gång i månaden brukar jag krama ur mina svampar och varannan månad gör jag även rent pumphuvuden. Det synns på mina innerfilter när det börjar bli dags att göra rent.

Jag har 2st Eheim 2252 med totalt 6st filtersvampar till i mitt 450 liters. Dessa kramar jag ut i en hink med akvarievatten. Jag är lat så jag tar alla svamparna på en gång och flyttar runt dom lite så de aldrig sitter på samma ställe.

Okej, ja, nu har jag 3 olika pumpar i dom 3 kar jag har, så flytta runt dom går inget bra, men ja, okej, det kan iaf behövas varje eller varannan månad då antar jag.. Tack för tipset!
#12 - 27 augusti 2007 10:46
Man gör ren dom när effekten minskar. Om det blir väldigt tätt så beror det på antingen

a) filtersvampen behöver bytas

b) man matar för mycket

c) man byter för lite vatten
f) underdimensionerat filter
Bilagor:

Annons