Hur ofta matar ni nystartat akvarium?

#1 - 9 augusti 2016 18:13
Vet att man ska mata väldigt försiktigt när akvariet är nystartat.

Mängden har jag nog koll på, men ska man köra varannan dag, varje dag?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 augusti 2016 18:15
Jag kör varannan dag de första 3 veckorna
#3 - 9 augusti 2016 18:21
Kanon, tack!
#4 - 9 augusti 2016 19:09
För första gången under årens lopp, så kör jag en väldig snålmatning i ett nystartat kar - var tredje dag får dom några få små pellets mina purpurhuvudsbarber. Tänker öka på lite vecka två :)

//Inger
#5 - 30 augusti 2016 18:10
Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.
#6 - 30 augusti 2016 19:03
[QUOTE=karolin;n2359278]Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.[/QUOTE]Ja det är ju eget val hur man gör men det är ju inget att rekommendera eftersom det inte finns nedbrytningsbakterier ännu och nitrithalten riskerar att höjas till direkt dödliga halter! Ytterst sparsamt är att föredra!

#7 - 30 augusti 2016 19:34
[QUOTE=karolin;n2359278]Varje dag, på samma sätt som i ett akvarium som jag haft lång tid.[/QUOTE]

Ja, som åheim säger det är ens eget val. Men att mata varje dag i ett nystartat kar är absolut inte att rekommendera.

//Inger
#8 - 30 augusti 2016 23:36
[QUOTE=åheim;n2359284]Ja det är ju eget val hur man gör men det är ju inget att rekommendera eftersom det inte finns nedbrytningsbakterier ännu och nitrithalten riskerar att höjas till direkt dödliga halter! Ytterst sparsamt är att föredra!

[/QUOTE]

Vad för sorts nedbrytningsbakterier? Det finns olika sorters nitrifikationsbakterier. Har du mätt antal bakterier på en viss yta i en viss tid i förhållande till matning? I så fall, vilka sorts olika foder har du matat med? Jag har aldrig mätt upp några höga nitrithalter i något akvarium jag har startat.
#9 - 30 augusti 2016 23:37
[QUOTE=Inger H;n2359290]

Ja, som åheim säger det är ens eget val. Men att mata varje dag i ett nystartat kar är absolut inte att rekommendera.

//Inger[/QUOTE]

Varför inte?
#10 - 31 augusti 2016 05:50
[QUOTE=karolin;n2359298]

Varför inte?[/QUOTE]

Jag har inte dom kunskaper om den mätning du skriver om karolin. Bara att gratulera till 0 nitritspikar :)

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 31 augusti 2016 07:33
[QUOTE=karolin;n2359298]

Varför inte?[/QUOTE]
Det handlar ju om att bygga om en balans i akvariet och att skapa tillräckligt med nyttobakterier, men visst är man noggrann så kan man säkert mata varje dag och det går bra. Speciellt om man tillsätter bakteriekulturer kommer akvariet igång snabbare.
Men en av de vanligaste orsakerna till att folk snabbt tröttnar på akvarier är att de matar för mycket i början och man då får nitrit och obalans i akvariet. Detta vet jag av tidigare erfarenhet (ägde en gång Europas då största akvarieaffär). Därför är det en bra rekommendation och friska fiskar tar definitivt inte skada av att bara matas en gång varannan dag.

#12 - 31 augusti 2016 15:03
[QUOTE=Inger H;n2359300]

Jag har inte dom kunskaper om den mätning du skriver om karolin. Bara att gratulera till 0 nitritspikar :)

//Inger[/QUOTE]

Tack för det.
#13 - 31 augusti 2016 15:16
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2359308]
Det handlar ju om att bygga om en balans i akvariet och att skapa tillräckligt med nyttobakterier, men visst är man noggrann så kan man säkert mata varje dag och det går bra. Speciellt om man tillsätter bakteriekulturer kommer akvariet igång snabbare.
Men en av de vanligaste orsakerna till att folk snabbt tröttnar på akvarier är att de matar för mycket i början och man då får nitrit och obalans i akvariet. Detta vet jag av tidigare erfarenhet (ägde en gång Europas då största akvarieaffär). Därför är det en bra rekommendation och friska fiskar tar definitivt inte skada av att bara matas en gång varannan dag.[/QUOTE]

Jag har aldrig tillsatt bakteriekultur heller. Men säg tio gram levande moina, bara ett exempel, fördelar man den mängden på en dag eller två dagar blir mängden den samma inom ett, i detta sammanhanget, ett ganska kort tidsperspektiv. Mängden är den samma. Jag har ibland misstänkt att en del kanske startar med lite för mycket fisk. Mycket fisk i ett akvarium är något man kan ha om man har fått yngel, det vill säga något tillfälligt. Men det är min åsikt. Sedan är jag väl kanske av den åsikten, som jag antar att inte så många delar med mig, att en hel del fiskar kanske inte är så jättelämpliga i akvarier. Ja visst ja, matningen är inget man ska slarva med, här tror jag att jag kan ha ganska rätt, men det verkar vara få som pysslar med levandefoder. Flingfoder i all ära, jag har det själv, näringen är koncentrerad men det verkar kunna smutsa ner vattnet rätt så fort. Jag har som jag skrev, aldrig kunnat mäta upp höga nitritnivåer i något akvarium jag haft.

Så för att återknyta till trådens ämne: Jag skulle rekommendera att mata varje dag i ett nystartat akvarium, men det rekommendationen menas inte att bara ösa i okontrollerade mängder mat, speciellt inte foder som kan smutsa ner vattnet lätt. Fast visst, jag kanske inte håller akvarier på ett så kallat vanligt sätt.
#14 - 31 augusti 2016 19:11
Fast karolin jag har aldrig sagt att man inte ska mata varje dag! Jag sa att man ska mata ytters sparsamt och det är skillnad. Du sa däremot att man kan köra på med matningen precis som ett inkört akvarium. Vet du hur lång tid kvävecykeln tar att komma igång i ett nystartat akvarium? Det vet jag och om det kan du läsa här: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php
#15 - 31 augusti 2016 20:55
[QUOTE=åheim;n2359345]Fast karolin jag har aldrig sagt att man inte ska mata varje dag! Jag sa att man ska mata ytters sparsamt och det är skillnad. Du sa däremot att man kan köra på med matningen precis som ett inkört akvarium. Vet du hur lång tid kvävecykeln tar att komma igång i ett nystartat akvarium? Det vet jag och om det kan du läsa här: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php[/QUOTE]

Ja, det är vad jag skulle rekommendera. Förmodligen vet jag mer om kvävecykeln än vad som står i länken, den anger endast "A Typical Break-In Cycle" vilket inte är ganska ospecifikt. Finns väl åtminstone två grupper av autotrofa bakterier som fungerar som denitrifikationsbakterier, det finns nitrobakter som oxiderar nitrit till nitrat och nitrosomonas som oxiderar ammoniak till nitriter. I akvarier, eller i vatten då, är kvävecykeln dessutom ganska komplicerad eftersom kvävet kan växla mellan många olika former av exempelvis ammonium. Inget av detta lyckades jag hitta i länken, tyckte mest det såg ut som ännu en myt, sådana finns det ganska gott om inom akvaristiken tyvärr och det blir inte bättre av att många bara tror på svar rakt av utan att ifrågasätta resonemangen och logiken bakom påståendena.
#16 - 31 augusti 2016 21:50
Denitrifikation är ju inget som sker i nån utsträckning i ett akvarium utan nitraten sänker vi i stället med delvattenbyten. Rapa upp olika former av bakteriestammar är ganska oväsentligt utan det är bättre att fokusera på stegen ett akvarium måste gå igenom för att etablera kvävecykeln och det visar diagrammet jag länkade till! Ville du komma fram till att diagrammet inte stämmer? Förklara hur du menar att utvecklingsstegen ser ut, om diagrammet nu inte stämmer?
#17 - 31 augusti 2016 22:39
[QUOTE=åheim;n2359351]Denitrifikation är ju inget som sker i nån utsträckning i ett akvarium utan nitraten sänker vi i stället med delvattenbyten.[/QUOTE]

Denitrifikation är en reaktion som återfinns i akvarier också.

[QUOTE=åheim;n2359351]
Rapa upp olika former av bakteriestammar är ganska oväsentligt utan det är bättre att fokusera på stegen ett akvarium måste gå igenom för att etablera kvävecykeln och det visar diagrammet jag länkade till![/QUOTE]

Det är ju absolut inte oväsentligt eftersom det finns många olika bakteriestammar och eftersom de flesta denitrifikationsbakterier är just autotrofa är det intressant. Det kan bli ännu intressantare om man exempelvis börjar ändra vattnets ursprungliga värden.

[QUOTE=åheim;n2359351]
Ville du komma fram till att diagrammet inte stämmer?[/QUOTE]

Ungefär så.

[QUOTE=åheim;n2359351]
Förklara hur du menar att utvecklingsstegen ser ut, om diagrammet nu inte stämmer?[/QUOTE]

Visst. Bakterier har ingen klocka eller kalender och håller inte koll på dagar för den delen heller. Att det därför skulle följa ett viss tidsintervall som är angett i exakta dagar är osannolikt.

En intressant anteckning jag hittade. För cirka fyra månader sedan startade jag ett nytt akvarium och matade mer i början än jag brukade göra med akvarier jag haft länge. Det blev en hel del yngel. Gott om mat kan ofta vara en förutsättning för att få fiskar att leka, i vissa sammanhang skulle jag rekommendera mer matning än normalt vid uppstart av akvarium.
#18 - 31 augusti 2016 22:44
ja vad ska man säga, jag får väl vara försiktig så jag inte trillar över kanten.... för jorden är väl platt;) Lycka till:)

...elliptisk, va bor vi på ett ägg[:-106]
#19 - 31 augusti 2016 22:55
[QUOTE=åheim;n2359353]ja vad ska man säga, jag får väl vara försiktig så jag inte trillar över kanten.... för jorden är väl platt;) Lycka till:)[/QUOTE]

Nej, jorden är elliptisk. Tack för det.
#20 - 3 september 2016 10:01
[QUOTE=karolin;n2359354]

Nej, jorden är elliptisk. Tack för det.[/QUOTE]nä det är den inte alls
#21 - 3 september 2016 21:47
När jag startade upp mitt 54l akvarie matade jag fiskarna 2 gånger per dag. Dockså matade jag väldigt lite. Det åts upp på mindre än 5 sekunder. Då hade jag 6 st zebra danio och inget mer. Hade även haft i bakterier på flaska både före och efter att fiskarna var i akvariet.
Sen om det var rätt eller fel vet jag inte. Men jag stötte inte på några problem.
Andra fiskar la jag i först 2-3 veckor senare.

Annons