Hur ofta måste små diskus matas

#1 - 4 april 2003 09:56
Ni som har unga diskusar hemma hur löser ni matningen? Jag har läst att de måste ha mat flera gånger om dagen, upp till fyra gånger?

Mitt problem är att jag har inte tänt mitt akvarium när jag åker till jobbet på morgonen. Så då kan jag väl inte mata dem, då verkar de ju helt desorienterade!?

För att vi överhuvudtaget ska hinna se fiskarna så tänds akvariet vid lunchtid och är sedan igång tills ca. nio på kvällen. Detta innebär att jag kan mata dem högst två gånger. Kanske en gång vid sextiden och sedan vid nio.

Torrfoder vill de inte ta fast jag försöker träna dem på det. Lyckas det så skulle ju en foderautomat kunna vara lösningen.

Men vad gör man annars? Enligt vad man läser så skulle ju den nuvarande situationen inte vara så bra för fiskarna som kanske kan bli sjuka eller stanna i växten.

Så har någon något bra tips på hur man hanterar situationen så vore jag tacksam. Är det någon som har synpunkter på hur allvarligt det är?
#2 - 4 april 2003 10:51
Sätt en matapparat som matar mycket lite några gånger om dan. I den kan du ha lite flingor eller diskus granulat. Men mata bara ytterst lite och sug upp eventuella rester när du kommer hem. Diskusen kommer att börja äta av fodret tredje eller fjärde dagen när dom kommit på att det går att äta. När dom upptäckt att det är mat så kommer dom att ha huvudet uppe vid ytan på exakt rätt tid varje dag. Då kan du börja öka på den maten. Givetvis så måste du ge dom något bättre foder några gånger på kvällen i alla fall. Detta är bara lösningen på matproblemet på arbetstid.
MVH
Magnus

Annons