Hur ofta göra rent ytterfilter???

#1 - 2 april 2006 15:13
Jag har installerat ett RENA xP3 som fungerar bra.Vattnet är "klarare" samt att fiskarna mår mycket bra:-)
Jag måste säga att efter min skepsis till ytterfilter så är det betydligt lättare än att ha innerfilter:-).
Nu till frågan Hur ofta "rengör" jag filtret???
Får stor lust att "öppna" och titta:-) men besinnar mig.
Hur vet jag att filtret fungerar maximalt???
MVH Marita
#2 - 2 april 2006 15:52
Du ska inte öppna filtret förräns det blir märkbart sämre flöde ut ur pumpen.

Jag har flera ytterfilter som inte varit rengjorda på över ett år.
Dom pumpar lika bra nu som när jag startade dom.
Filterbakterierna tar lång tid att bygga upp i filtret.

Man kan stoppa en bit blå filter matta på utsugsröret till filtret som man kan rengöra nån gång i veckan el. månaden så kan man ha igång ytterfiltrena ännu längre.
#3 - 2 april 2006 15:54
Rev just mitt Fluval 303. Det har varit igång över ett år, och den blå 10 ppm mattan jag hade fyllt filtret med var knappt synbart smutsig.
#4 - 2 april 2006 16:25
Hej
Jaha gäller att ha is i magen:-)
Jag har även satt in ett Fluval2plus för cirkulationens skull eftersom malarna blev inaktiva.Det filtret är knappt smutsigt:-)
Tack för svaret :-) Marita
#5 - 2 april 2006 18:24
[QUOTE=drd]
Man kan stoppa en bit blå filter matta på utsugsröret till filtret som man kan rengöra nån gång i veckan el. månaden så kan man ha igång ytterfiltrena ännu längre.[/QUOTE]

du menar på insugsröret va? *ler*....

men som sagt, ofta é dom inte igensatta på insidan utan det kan även vara så att "silen" blir igensatt på insugsröret... skall ta och göra rent min sådan nu faktiskt....
#6 - 2 april 2006 18:35
[quote=MagicFingers]du menar på insugsröret va? *ler*....

men som sagt, ofta é dom inte igensatta på insidan utan det kan även vara så att "silen" blir igensatt på insugsröret... skall ta och göra rent min sådan nu faktiskt....[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Insug/utsug.....hmm....whatever ungefär :p ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Menar såklart på insugsröret till pumpen annars hade jag skrivit utblås ;)[/FONT]
#7 - 2 april 2006 22:07
[quote=Azur]Rev just mitt Fluval 303. Det har varit igång över ett år, och den blå 10 ppm mattan jag hade fyllt filtret med var knappt synbart smutsig.[/quote]Då skulle jag bli misstänksam och ana att vattnet kanske tar nån genväg förbi filtermaterialet;)
#8 - 2 april 2006 22:37
[quote=sunkan aspidoras]Då skulle jag bli misstänksam och ana att vattnet kanske tar nån genväg förbi filtermaterialet;)[/quote]Nejdå, det kan det inte, det är bara det att jag har ett förfilter som tar grova partiklar. Fast jag trodde faktiskt inte att det var så här effektivt.
#9 - 2 april 2006 22:55
Hej:-)
Jag tror definitivt på Azur.
Om filtret fungerar maximalt så borde det bli mycket lite "restprodukter".
Kan däremot inte föreställa mig hur filtret ser ut?
Kan inte vara helt rent??
MVH Marita

Annons