Hur ofta göra rent filtret?

#1 - 13 september 2006 15:29
Ja, man lär sig hela tiden... Kunde betydligt mer för några år sen när jag var som mest engagerad i akvarierna men mycket har tyvärr försvunnit nu...

En sak jag alltid gjort är att göra rent filtret vid varje eller vartannat vattenbyte (har väl oftast bytt varannan vecka).
Jag har haft akvarium hela mitt liv och så har vi alltid gjort... Ingen fisk verkar ta skada av det men har förstått här att det inte är så bra.

Frågan är då hur ofta det ska göras rent? Nu har det väl varit igång någon månad drygt sen sist bara, börjar se ut som om vadden är helt smutsig men det kanske inte spelar så stor roll?
Är EHEIM av nån typ, mer vet jag inte... Akvariet är på 70-75 l nånting.
Byter gärna så sällan som möjligt då det är ett heldagsprojekt och lite till att få igen filtret sen, nästintill omöjligt...
#2 - 13 september 2006 15:47
Ditt filter fungerar som bäst om det får gå ostört under så lång tid som möjligt. Om cirkulationen avtar kraftigt bör man skölja det försiktigt för att få igång cirkulationen igen. Mina ytterfilter rör jag inte mer än 2 ggr om året. Mitt sumpfilter har gått i ett år nu och kräver ingen rengörning ännu. Behovet beror på filtrets storlek och belastningen i karet. Om du behöver rengöra oftare än 4 ggr om året tycker jag att du bör se över filtreringen. Vadd är ett oerhört ineffektivt filtermaterial som bara stoppar flödet utan att vara vidare effektivt som biologisk filtrerin, så där kan du ju börja.
MVH
Magnus
#3 - 13 september 2006 16:02
Tror att filtret är gjort för att ha 2 tunna lager vadd (med plastpluppar emellan, vet inte hur jag ska förklara...)?

Men okej, då behöver jag hur som helst inte röra filtret än på ett bra tag även om vadden är smutsig alltså?
#4 - 14 september 2006 18:33
nej det behöver du inte, bara om du ser att cirkulationen avtar.
#5 - 15 september 2006 09:17
det är nog ett av de vanligaste felen folk gör, att man tror att smuts i filtret är negativt. Det som är negativt med smutsigt filter är om vattnet inte rör sig tillräckligt mycket så akvariet blir dåligt syresatt, därför är ofta en cirkulationspump mer lämplig för att röra runt vattnet än ytterfilter/liknande. För nitrifikationen får gärna vattnet gå långsamt genom filtermaterialet.
#6 - 15 september 2006 09:27
cgr, på vilket vis menar du att ett ytterfilter kanske inte är lika lämpligt? Trodde ytrörelsen var det viktiga för syresättningen och det får man ju även med ytterfilter? *nyfiken* Eller missförstod jag ditt inlägg?
Bilagor:
#7 - 15 september 2006 09:30
Nitra98 skrev:
cgr, på vilket vis menar du att ett ytterfilter kanske inte är lika lämpligt? Trodde ytrörelsen var det viktiga för syresättningen och det får man ju även med ytterfilter? *nyfiken* Eller missförstod jag ditt inlägg?

jo det jag menade var att när ett filter går ner i effekt så beror det på att det är smutsigt vilket är bra för nitrifikationen men dåligt för akvaristen om man litar helt på just det ytterfiltret för cirkulationen i karet. Då är det smart att oxå ha en cirkulationspump i karet som ser till att det blir ytcirkulation och syresättning. Annars måste du kanske rengöra ytterfiltret så fort det kommit igång. Hajjar du? :)
#8 - 15 september 2006 11:09
Tack för svaren.

Men det där sista (cgr) förstod jag inte... Har bara ytterfiltret och det går ju som vanligt, men vad menar du att man i så fall kan behöva göra rent det direkt? Eller menar du direkt när det börjar bli "bra" för nitrifikationen?
#9 - 15 september 2006 11:16
Tar väl ett bra tag innan ytterfiltret blir igensatt. När farten på utblåset minskat är det dags att göra rent. Som sagts tidigare. Sätt strilröret/utblåset lite uppåtriktat under ytan så du får rörelse på ytan, bra för syresättningen i akvariet
#10 - 15 september 2006 11:31
Jag tycker det räcker gott och väl med ett ytterfilter för att få cirkulation på vattnet. Men det kanske på vilka fiskar som bor i akvariet. En del fiskar trivs ju i väldigt strömt vatten och kanske man kan komplettera med en cirkulationspump. Mina guramis och fjärilsciklider däremot trivs bäst i ganska lugnt vatten.
#11 - 15 september 2006 12:34
ok detta är svårt. jag försöker igen :)
det är omöjligt säga "ett ytterfilter räcker för cirkulationen". det jag menar är att behöver ni mer cirkulation än ett ytterfilter ger efter 3 månader så skaffa en cirkulationspump. jag rengör knappt mina ytterfilter en ggn per år. att rengöra dom när man tycker dom tappat effekt eriahl säger är väldigt dåligt för stabiliteten i karet enligt mig.
#12 - 15 september 2006 12:46
I ett så litet akvarium går det nog lång tid innan det blir igensatt, inte en massa fisk och stora. Har ytterfilter till "skitgrisar" och deras ytterfilter görs rena ca 2ggr/år.Ibland kan det behövas oftare. Har aldrig blivit problem med vattnet även om filtren rengjorts oftare.
#13 - 15 september 2006 12:48
eriahl skrev:
I ett så litet akvarium går det nog lång tid innan det blir igensatt, inte en massa fisk och stora. Har ytterfilter till "skitgrisar" och deras ytterfilter görs rena ca 2ggr/år.Ibland kan det behövas oftare. Har aldrig blivit problem med vattnet även om filtren rengjorts oftare.

jag pratar inte något specifikt kar utan allmänt att om man behöver mer cirkulation är det generellt smartare ha en cirkulationspump än att rengöra ytterfiltret för ofta. :)
#14 - 15 september 2006 12:57
cgr skrev:
att rengöra dom när man tycker dom tappat effekt eriahl säger är väldigt dåligt för stabiliteten i karet enligt mig.

Måste inte bli ostabilitet när man gör rent ett ytterfilter till ett akvarium som varit igång ett tag.

Man kan ju ta bort ändplutten på strilröret för att få bättre fart i vattnet om man vill ha det.
#15 - 15 september 2006 12:58
eriahl skrev:
Måste inte bli ostabilitet när man gör rent ett ytterfilter.

Man kan ju ta bort ändplutten på strilröret för att få bättre fart i vattnet om man vill ha det.

måste inte men blir oftast. whatever, rengör hur mkt ni vill :) åsikter går alltid isär och nu jag sagt vad jag tycker tillräckligt många gånger iallafall.
#16 - 15 september 2006 13:09
Att säga att det oftast blir problem och sen så bara är det så helt enkelt, spelar ingen roll vad andra säger kan man ju inte göra. Alla har olika erfarenheter och mina är inte som dina. I mina ögon måste det inte bli problem om akvariumet varit igång ett tag.
#17 - 15 september 2006 13:13
eriahl skrev:
Att säga att det oftast blir problem och sen så bara är det så helt enkelt, spelar ingen roll vad andra säger kan man ju inte göra. Alla har olika erfarenheter och mina är inte som dina. I mina ögon måste det inte bli problem om akvariumet varit igång ett tag.

då vet alla vad du och jag tycker om frågan.
#18 - 15 september 2006 13:40
eriahl skrev:
Måste inte bli ostabilitet när man gör rent ett ytterfilter till ett akvarium som varit igång ett tag.

Det beror på hur man rengör filtret.
#19 - 15 september 2006 13:46
Där har väl alla olika åsikter igen. Jag slänger vadden och stoppar i ny vadd rakt av bara. Just det kör med vadd bara, ibland makaroner oxå. Finns makaroner i så spolar jag av dom rejält och vadden kastar jag även där. Har en del innerfilter med vadd bara och kastar den när det blir dålig fart på vattnet.
#20 - 15 september 2006 14:12
eriahl skrev:
Där har väl alla olika åsikter igen. Jag slänger vadden och stoppar i ny vadd rakt av bara. Just det kör med vadd bara, ibland makaroner oxå. Finns makaroner i så spolar jag av dom rejält och vadden kastar jag även där. Har en del innerfilter med vadd bara och kastar den när det blir dålig fart på vattnet.
och filtervadd är det sämsta man kan ha i ett filter om man ska uppnå en biologisk balans... vadd hör hemma på 70 talet! då tror jag cgr eller vad han hette är på rätt spår;)
#21 - 15 september 2006 14:26
Funkar bra i dom här akvarierna iallafall. Olika åsikter som sagt men får aldrig problem med vattnet. I inkörda akvarier går det bra och innan filtren behöver göras rena har dom hunnit bli inkörda.
Tar man grus från ett inkört akvarium funkar det med luftpump eller pump för cirkulationen bara.

Annons