Verkar somom min svärdbärarhon skall ha yngel igen! Hon fick för ett par veckor sen och nu är hon jättetjock och håller sig för sig själv. Står mest och flämtar i ett hörn. Kan de få så ofta????
Tina
Nu hittade jag henne död. Har inte haft något dödsfall på länge. Hon såg verkligen högdräktig ut eller var man nu kallar en gravid fisk....Hon hade även den svarta dräktighetsfläcken där bak. Kan hon varit dräktig och m det vore så kan det ha stressat ihjäl henne?
Tina
Tråkigt att det inte gick br för din svärdbärarar hona.. men tydligen var hon sjuk. Ibland drabbas fiskar av ngt som kallas bukvattensot, då blir fisken väldigt uppsvullen och ofta så ser man att fjällen står ut en del. Dåligt vatten är en av orsakerna att fiskarna drabbas lättare av detta.. men vet inte om du tänkte på om fjällen stog ngt ut på fisken ?
Hejsan!
Tror inte det var bukvattensot, fjällen stod inte ut. hade bukvattensot på några fiskar i början av min akvariekarriär. Sen dess har jag varit extremt noga med vattenkvaliten. När de har bukvattensot brukar väl den svullna magen vara ett sent tecken? Hon va pigg till bara dan innan hon dog. Hon såg precis ut som när hon varit med yngel de tidigare gångerna ( hon har fått 5 kullar här hos oss).
MvH
Tina