[quote=urbanandersson]
Tja, snabbväxare eller vanliga. All växtlighet har stannat av fast jag mäskar på. Jag har haft blågröna. Anubiasen har ljusnat mellan nerverna även på dom gamla bladen och dom nya är väldigt ljusa. Allt snabbväxande har dött.
[/quote]
Om snabbväxare dör så är det sannolikt makrofel typ NPK, om du har CO2 på plats vilket du verkar ha. Cyano speciellt leder till extra fokus på nitrat.
Anubias är ingen vidare indikatorväxt för att den växer så långsamt och nya blad ofta är markant ljusare om den vill växa snabbt.
Nu är jag nyfiken på hur ofta ni järngöder. för npk kan man alltid överdosera till helgen och på onsdagen för att hålla doserna. men om järnet tar slut av sig själv så får man kanske hälla i varannan dag=jättetråkigt.
Då är kanske lera bra för att hålla micronivåerna uppe.
Jag slänger i motsvarande 1 krm NutriSi (2 matskedar utblandat i 300 ml avjoniserat vatten med 1,5 tsk citronsyra) varje dag numera i jakten på mikrobrister jag haft ett tag nu.
0,17 ppm järn varje dag, vilket för mig som forna mikroneggo är galet mycket 8)
Men nu börjar jag faktiskt äntligen, på jag vet inte hur länge, se lite håralger här och var och färgerna är hyffsade. Jag har dock sannolikt även varit alldeles för försiktig med nitrat på sistone efter lite snack med M.W. (som mäter upp helknasiga 10 ppm nitratförluster *per dag*:
http://253liter.blogspot.com/ ).
Så just nu är min dagliga dos reviderad till 2 tsk KNO3, 1/2 krm KH2PO4 och 10 ml NutriSilösning (från att burken under en längre period fick typ 1 tsk KNO2, 1/2 krm KH2PO4, 10 ml kass NutriSilösning varannan/var tredje dag).
Vill du även testa lerkulor tycker jag absolut du ska göra det, det har jag själv gjort för några månader sen (utan någon större förändring).