Hur ofta byter ni vatten och matar?

#1 - 22 februari 2007 20:51
Ja, hur ofta byter ni vatten i era räkkar och hur mycket? Och hur mycket/ofta matar ni??

/Hans
#2 - 22 februari 2007 20:55
Jag som har tur och har riktigt bra räkvatten direkt ur kranen, brukar byta över 50% ca 1 ggr/vecka. Någon gång bland kan det få gå nästan två veckor i de karen jag inte har så många räkor i.

Jag matar ca 4 dagar i veckan, dom får uppehåll över helgerna.
#3 - 22 februari 2007 21:02
riktigt bra räkvatten, hur är det?

/Hans
#4 - 22 februari 2007 21:40
Beror vilket kar då vi har en del med olika fiskar,tex vårat odlingskar med L-260 50% vattebyte varje dag,vissa kar 1ggr månaden.Vi har lite räkor som går i desssa kar.

Thomas
#5 - 23 februari 2007 03:53
battalionP skrev:
riktigt bra räkvatten, hur är det?

/Hans

Sthlmsvatten från Mälaren, ca ph7 och kh2 när det hamnat i karen. Det ska vara ph8 kh4 från kranen, men ändras lite i karet.
#6 - 23 februari 2007 07:02
Jag gör som Sonja ungefär - fast matar ännu mer sällan. Jag har inte så många räkor och alla går med fisk, så de slevar i sig av fiskmaten. Ibland slänger jag i några räkpellets...
#7 - 23 februari 2007 11:19
Jag har för mig att jag läst någonstans att räkor tycker om lite "gammalt" vatten...? Någon som vet något om det? I alla fall byter jag ganska lite vatten varannan vecka utifrån det, är dessutom rädd att de ska ömsa för ofta om jag byter mycket vatten varje vecka. Kanske helt fel ute, men mina räkor verkar toppentrivas i alla fall.
#8 - 23 februari 2007 11:38
Jag byter vatten var 6:e månad och matar lite mer än fiskarna orkar äta upp en gång om dan. Har ett Walstad/jordbotten kar, så det är normalt beteende.
#9 - 23 februari 2007 16:25
Sonja skrev:
Sthlmsvatten från Mälaren, ca ph7 och kh2 när det hamnat i karen. Det ska vara ph8 kh4 från kranen, men ändras lite i karet.

Nitra, vet du hur vårat vatten "ser ut"??
I mitt stora har jag ph7.5 utan att mixtra med det, har bata lite rötter.. Kh har jag ingen aning om!

Vad matar ni med?

Edit. Läste ju nu på kommunens hemsida att vi har medelhårt vatten, ca 8fh vad nu det betyder??

/Hans
#10 - 23 februari 2007 17:05
battalionP skrev:
Nitra, vet du hur vårat vatten "ser ut"??

I mitt stora har jag ph7.5 utan att mixtra med det, har bata lite rötter.. Kh har jag ingen aning om!

Ph ligger på 8 från kranen och hamnar på 7.5 i karen, kh ligger på 6. (Fick lov att köpa ett kh-test nyligen bara för jag var så nyfiken, så nu hade du allt tur..:p )
#11 - 23 februari 2007 17:53
hehe ja då slapp jag göra det själv;)
Är det bra räkvatten??

/Hans
#12 - 23 februari 2007 18:05
Har ingen aning...[:o]

Experter, vilket kh ska bra räkvatten ligga på?
#13 - 23 februari 2007 18:15
Det är bättre att kh ligger lite högre än vad jag har i mina kar (men inte för högt). Det kh gör är att hålla ph-värdet stabilt. Med lågt kh kan ph åka jo-jo om man slarvar med vattenbytena. Det är en orsak till att jag byter mycket och ofta, vill att vattnet ska hålla sig stabilt.

Jag tycker inte mina räkor ömsar skal oftare för att jag gör vattenbyten. Däremot gör dom det om man flyttar dom mellan väldigt olika vatten, t ex när dom kommer från grossist rätt nyligen. Då har dom antagligen ömsat när dom kom till butiken. Om man sen har vatten som är olika det som finns i butik kan dom ömsa en gång till. Det tror jag inte är så bra, om det blir för tätt mellan ömsningarna.
#14 - 23 februari 2007 18:20
Sonja skrev:
Det är bättre att kh ligger lite högre än vad jag har i mina kar (men inte för högt).

Men vad är för högt då? Mellan vilka värden bör det ligga, s a s?
#15 - 23 februari 2007 18:33
Jag matar varje dag och byter ca 70 % varje vecka.
Hos mig så har WP varit känsliga för dåligt vatten..
#16 - 23 februari 2007 20:36
Nitra98 skrev:
Men vad är för högt då? Mellan vilka värden bör det ligga, s a s?

Jag vet inte exakt var gränsen går, hos dig funkar det ju bra. Men när det blir för högt fortplantar sig inte de lite mer krävande sorterna som CR och olika sv/v. Är det riktigt högt så tynar även de vuxna räkorna bort, medan körsbär verkar klara sig mycket, mycket bättre. Även WP och babaulti klarar sig bra.
#17 - 23 februari 2007 21:20
Jag byter vatten varranan vecka. Matar bara lite åt två jääääättesmå guppyyngel som jah har hos mina cherry red ca 1 gång om dagen
#18 - 23 februari 2007 22:51
Nitra98 skrev:
Jag har för mig att jag läst någonstans att räkor tycker om lite "gammalt" vatten...? Någon som vet något om det?

Jaha, nu har jag letat och letat efter info men jag hittar inga som helst belägg för att räkor skulle gilla gammalt vatten, så jag börjar tro att jag har drömt det...:confused:
Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag har vilselett någon! [:o]
#19 - 24 februari 2007 05:52
Nitra98 skrev:
Jaha, nu har jag letat och letat efter info men jag hittar inga som helst belägg för att räkor skulle gilla gammalt vatten, så jag börjar tro att jag har drömt det...:confused:

Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag har vilselett någon! [:o]

Kanske du blandat ihop det med att dom mår bäst i ett kar som varit igång länge så att det är bra balans i det?
Sen om man har ett vatten från kranen som inte är optimalt så är det bättre att byta lite och ofta.
#20 - 24 februari 2007 10:02
Sonja skrev:
Kanske du blandat ihop det med att dom mår bäst i ett kar som varit igång länge så att det är bra balans i det?

Sen om man har ett vatten från kranen som inte är optimalt så är det bättre att byta lite och ofta.

Säkert har jag blandat ihop det som du säger, och även för att jag fått för mig att för stora vattenbyten kan göra att de ömsar skal för ofta, vilket jag inte heller har några belägg för..:p
#21 - 24 februari 2007 17:30
Tack för alla bra svar!
En fråga till bara, vad matar ni med och hur mycket ger ni dom?

/Hans
#22 - 24 februari 2007 17:34
kom precis på en fråga till;)

Ni som har blad i era kar, vart får ni tag i dom och vad är det för blad ni använder er av?

/Hans
#23 - 24 februari 2007 17:54
Nitra98 skrev:
Säkert har jag blandat ihop det som du säger, och även för att jag fått för mig att för stora vattenbyten kan göra att de ömsar skal för ofta, vilket jag inte heller har några belägg för..:p

Kanske det kan bli så att ha man inte bytt på länge så att vattnet blivit rätt sunkigt och sen byter mycket, då ömsar dom gärna.
#24 - 24 februari 2007 21:39
battalionP skrev:
Tack för alla bra svar!

En fråga till bara, vad matar ni med och hur mycket ger ni dom?

/Hans

Jag matar bland annat med Tropical shrimp sticks, (tvingat Erik att ta hem det :D ) fryst artemia, vanligt flingfoder, broccoli, algtabletter...Kom inte på något mer nu, men brukar slänga i lite av varje.. Och jag ger dem "lagom mycket"...:p

battalionP skrev:
kom precis på en fråga till;)

Ni som har blad i era kar, vart får ni tag i dom och vad är det för blad ni använder er av?

/Hans

Jag har bokblad som jag köpt härifrån. :)
#25 - 24 februari 2007 22:14
Nitra98 skrev:

Hur länge räcker såna? förmultnar dom inte i vattnet?? hur mycket ligger portot på?

/Hans
#26 - 24 februari 2007 23:26
Hmm, minns inte vad portot låg på men inte mycket..? Jo, de förmultnar så småningom men då stoppar man i nya. Tycker de håller rätt länge och det är många blad i en påse, (I alla fall när jag köpte..:p ) jag köpte 2 påsar i somras och har ännu inte gjort slut på en trots att jag även gett bort ett gäng blad.
#27 - 25 februari 2007 07:01
Låter bra, då blir det nog att köpa lite sånt;)
Å räkorna tycker om det? äter dom mycket på dom??

/Hans
#28 - 25 februari 2007 07:07
Har lite frågor o räkor
1.Kan man ha körsbärsräkor i ett 32 liters och hur många?
2. Ska ma mata dem med ngt speciellt?
#29 - 25 februari 2007 10:00
battalionP skrev:
Låter bra, då blir det nog att köpa lite sånt;)

Å räkorna tycker om det? äter dom mycket på dom??

/Hans

Jag ser faktiskt inte att mina räkor äter på dem alls, utom möjligen litegrann när de nästan förmultnat..:p Men jag fortsätter att lägga i bladen ifall att..! Det ser ju trevligt ut om inte annat, tycker jag. :) (Har också plockat lite alkottar som jag lagt i och dem har jag sett att räkorna sitter och plockar på ibland!)
#30 - 25 februari 2007 10:03
Richard.R skrev:
Har lite frågor o räkor

1.Kan man ha körsbärsräkor i ett 32 liters och hur många?

2. Ska ma mata dem med ngt speciellt?

1. Ja det kan du, börja med 6-10 räkor, körsbärsräkor förökar sig FORT när de kommer igång. :)

2. De äter typ allt så du kan mata dem med nästan vad som helst. Vanligt flingfoder är ju alltid bra, lite frysmat ibland kanske. Sen brukar det finnas särskild mat till räkor att köpa på djuraffären, annars kanske man kan be "sin" djuraffär att ta hem det, det gjorde jag.
#31 - 25 februari 2007 10:14
Okej, tror du de tycker om att ha en rot och en javamossa bit i karet? Men behöver man pump och värmare och sånt också?
#32 - 25 februari 2007 10:36
Nitra98 skrev:
Jag matar bland annat med Tropical shrimp sticks, (tvingat Erik att ta hem det :D ) fryst artemia, vanligt flingfoder, broccoli, algtabletter...Kom inte på något mer nu, men brukar slänga i lite av varje.. Och jag ger dem "lagom mycket"...:p

köpa bokblad ????
Det är ju bara att plocka :confused:
#33 - 25 februari 2007 12:40
rödtoppen skrev:
köpa bokblad ????

Det är ju bara att plocka :confused:

Inte om man bor i Borlänge, för långt norrut! ;) Ekblad kan jag visserligen plocka, men fått för mig att bokblad är bättre.
#34 - 25 februari 2007 12:43
Richard.R skrev:
Okej, tror du de tycker om att ha en rot och en javamossa bit i karet? Men behöver man pump och värmare och sånt också?

Jag har både rot, javamossa och andra växter i mina räkkar. Javamossan är en utmärkt gömma för räkynglen, där samlas det en massa mat mm. Pump är nog bra att ha men vet inte om det är ett måste? Tänk på att "räk-säkra" pumpen, dvs dra över en nylonstrumpa ellr dylikt så inte de små räkynglen kryper/dras in i pumpen...[B)] Värmare har inte jag, mina kar håller ca 25 grader ändå pg av lysrör, pump och rumstemp.
#35 - 25 februari 2007 12:46
Okej har en glödlampsramp så blir varm så de kan gå med det, det borde ju gå med syresten då också eller? Om jag sätter filtermatta runt stenen?
#36 - 25 februari 2007 19:23
Richard.R skrev:
Okej har en glödlampsramp så blir varm så de kan gå med det, det borde ju gå med syresten då också eller? Om jag sätter filtermatta runt stenen?

Varför skulle du ha en syresten och om du har det varför skulle du sätta en filtermattebit runt den? Det är ju bara luftbubblor som pressas ut genom stenen.

Däremot om du har ett litet innerfilter/ryggsäcksfilter är det bra att räkyngelsäkra insuget.
#37 - 25 februari 2007 19:26
Nja har inget litet innerfilter men går ju att köpa
#38 - 25 februari 2007 19:36
Richard.R skrev:
Nja har inget litet innerfilter men går ju att köpa

Det kan funka utan filter, jag kör ett av de små räkkaren helt utan. Fast vattnet är inte riktigt lika kristallklart som i de andra. En annan lösning som är bra är om du har en luftpump sen tidigare, du skrev ju om att driva en syresten, då kan du skaffa ett sånt där litet skumgummifilter som driva av en luftpump. Såna är jättebra i räkkar. Inga räkor kan krypa in någonstan där och skada sig.
#39 - 25 februari 2007 19:50
Okej, vet du var jag kan köpa sånt? på nätet
#40 - 25 februari 2007 21:41
Ja det finns väl både i de flesta akvariebutiker som akvariesiter.
#41 - 27 februari 2007 18:04
Ok har lite mer frågor nu;)

1. hur funkar det med eklöv?
2. är 22 grader för kallt?

/Hans
#42 - 27 februari 2007 23:22
battalionP skrev:
Ok har lite mer frågor nu;)

1. hur funkar det med eklöv?

2. är 22 grader för kallt?

/Hans

1. Eklöv funkar superbra. Hos mig håller dom lika länge som boklöv och räkorna gillar dom lika mycket. Enda skillnaden är färgen. Bokens är mer rödbrun och ekens gråbrun.

2. 22 grader funkar också bra.
#43 - 28 februari 2007 10:57
Skönt att 22 funkar, var lite orilig att det var för kallt...
Vet dock inte hur kallt det är på natten, vid ca 11.00 (innan ljuset slår på) var det 21. funkar det också??

/Hans
#44 - 28 februari 2007 11:39
battalionP skrev:
Skönt att 22 funkar, var lite orilig att det var för kallt...

Vet dock inte hur kallt det är på natten, vid ca 11.00 (innan ljuset slår på) var det 21. funkar det också??

/Hans

Jag har 21 i några räkkar också och det funkar. Bl a hos tiger och breviataräkor som fått yngel. I några andra har jag uppåt 25 och det funkar också.
#45 - 28 februari 2007 11:41
Sonja, såg ett litet filter idag som kostade 90 kr, det är ett sera. Det är typ ett rör med en filtermattebit längst ner duger det åt räkor i ett 32 liters?
#46 - 28 februari 2007 12:31
Tack för alla svar! Då var jag färdigfrågad i den här tråden (tror jag) ;)
Har startat upp karet, slängt i körsbären och väntar på att ekbladen ska sjunka! Nu fattas det bara lite humleräkor (riktat till dig nitra:) )

Tack för hjälpen!

/Hans
#47 - 28 februari 2007 13:10
battalionP skrev:
Nu fattas det bara lite humleräkor (riktat till dig nitra:) )

Okej, jag jobbar på det! :D
#48 - 28 februari 2007 14:42
bra bra:) Ingen panik, antar att du får lite annat å tänka på än akvarierna snart;)

/Hans
#49 - 28 februari 2007 14:56
Richard.R skrev:
Sonja, såg ett litet filter idag som kostade 90 kr, det är ett sera. Det är typ ett rör med en filtermattebit längst ner duger det åt räkor i ett 32 liters?

Om det är vad jag tror är det tillräckligt, tror jag. Iofs är 30 liter inte helt litet när det gäller räkor. Drivs den med en luftpump då eller? Det låter räkyngelsäkert i alla fall.
#50 - 28 februari 2007 15:10
ja de drivs med en luftpump, kan jag ha många körsbär i ett 32 liters?
#51 - 28 februari 2007 16:11
Richard.R skrev:
ja de drivs med en luftpump, kan jag ha många körsbär i ett 32 liters?

Sköter du vattenbytena så att vattnet håller bra kvalité och räkorna börjar föröka sig så kan det bli riktigt många i 32 liter. När jag tittar på mina räkor, som inte går med några stormunnade fiskar så verkar dom trivas riktigt bra från 1 räka/liter vatten. Men i en del kar har jag mycket, mycket mer än så. Dom förökar sig bra på egen hand.
Men för många blir väldigt rörigt förstås.
#52 - 28 februari 2007 16:55
okej, ska köpa några såna :P
#53 - 2 mars 2007 12:13
Sonja skrev:
Sköter du vattenbytena så att vattnet håller bra kvalité och räkorna börjar föröka sig så kan det bli riktigt många i 32 liter. När jag tittar på mina räkor, som inte går med några stormunnade fiskar så verkar dom trivas riktigt bra från 1 räka/liter vatten. Men i en del kar har jag mycket, mycket mer än så. Dom förökar sig bra på egen hand.

Men för många blir väldigt rörigt förstås.

Som jag har det med mina WP då? 200-400 WP i ett 60-liters + fiskar.....:D :p Vilken soppa!!!!
#54 - 2 mars 2007 12:52
Har mätt lite värden nu när det gått ett par dagar..

tempen ligger på 22 som ju var bra.
Enligt komunen har vi medelhårt vatten, det är också bra va?
PH ligger i karen på ca 7.5-8. hur är det??

/Hans
#55 - 2 mars 2007 13:03
battalionP skrev:
Har mätt lite värden nu när det gått ett par dagar..

tempen ligger på 22 som ju var bra.

Enligt komunen har vi medelhårt vatten, det är också bra va?

PH ligger i karen på ca 7.5-8. hur är det??

/Hans

Det borde funka, men vilken sort var det du skulle ha?
#56 - 2 mars 2007 17:23
Har körsbär nu och hoppas på att få lite humlor senare...
Enligt artbeskrivningen så ska det funkar bra iaf;)
Tack för all hjälp!

/Hans
#57 - 2 mars 2007 18:46
Humlor är dom krångligaste jag haft. Fick några dödsfall och det tog jättelång tid innan det började dyka upp lite yngel. Men dom är jättefina.
#58 - 2 mars 2007 20:30
Ja jag har ingen panik. det är upp till nitra när/om jag får humlor;) Står först i kön på humlebebisar hoppas jag?!:)

Sonja, vad har du för värden hos dina humlor?

/Hans
#59 - 2 mars 2007 20:31
Sonja skrev:
Humlor är dom krångligaste jag haft. Fick några dödsfall och det tog jättelång tid innan det började dyka upp lite yngel. Men dom är jättefina.

Usch, säg inte så, jag har nyligen skaffat ett gäng humlor ju... :p Men de verkar må bra och trivas än så länge, 3 av 29 dog inom ett par dagar (och sen flyttade hälften av de kvarvarande) men nu verkar resten ha etablerat sig fint. Hur lång tid tog det innan du började få yngel, Sonja?
#60 - 2 mars 2007 20:31
battalionP skrev:
Ja jag har ingen panik. det är upp till nitra när/om jag får humlor;) Står först i kön på humlebebisar hoppas jag?!:)

Naturligtvis..! :D
#61 - 2 mars 2007 23:17
battalionP skrev:

Sonja, vad har du för värden hos dina humlor?

/Hans

Ja vad är det... samma som hos alla andra, typ 7.5 i ph och 2 i kh

Nitra98 skrev:
Usch, säg inte så, jag har nyligen skaffat ett gäng humlor ju... :p Men de verkar må bra och trivas än så länge, 3 av 29 dog inom ett par dagar (och sen flyttade hälften av de kvarvarande) men nu verkar resten ha etablerat sig fint. Hur lång tid tog det innan du började få yngel, Sonja?

Först fick en hona rom ganska snabbt, men hon ömsade och dog i samband med att rommen kom ner. Sen såg jag honor med rom rätt ofta, men yngel började det inte dyka upp förrän efter flera månader. Kommer inte ihåg närmare men jag köpte dom i höstas, kanske tom sensomras. Inte förrän nu finns det en hel del yngel i lite olika storlekar.

Annons