Ja, hur ofta byter ni vatten i era räkkar och hur mycket? Och hur mycket/ofta matar ni??
/Hans
battalionP skrev:riktigt bra räkvatten, hur är det?
/Hans
Sonja skrev:Sthlmsvatten från Mälaren, ca ph7 och kh2 när det hamnat i karen. Det ska vara ph8 kh4 från kranen, men ändras lite i karet.
battalionP skrev:Nitra, vet du hur vårat vatten "ser ut"??
I mitt stora har jag ph7.5 utan att mixtra med det, har bata lite rötter.. Kh har jag ingen aning om!
Nitra98 skrev:Men vad är för högt då? Mellan vilka värden bör det ligga, s a s?
Nitra98 skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att räkor tycker om lite "gammalt" vatten...? Någon som vet något om det?
Nitra98 skrev:Jaha, nu har jag letat och letat efter info men jag hittar inga som helst belägg för att räkor skulle gilla gammalt vatten, så jag börjar tro att jag har drömt det...:confused:
Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag har vilselett någon! [:o]
Sonja skrev:Kanske du blandat ihop det med att dom mår bäst i ett kar som varit igång länge så att det är bra balans i det?
Sen om man har ett vatten från kranen som inte är optimalt så är det bättre att byta lite och ofta.
Nitra98 skrev:Säkert har jag blandat ihop det som du säger, och även för att jag fått för mig att för stora vattenbyten kan göra att de ömsar skal för ofta, vilket jag inte heller har några belägg för..:p
battalionP skrev:Tack för alla bra svar!
En fråga till bara, vad matar ni med och hur mycket ger ni dom?
/Hans
battalionP skrev:kom precis på en fråga till;)
Ni som har blad i era kar, vart får ni tag i dom och vad är det för blad ni använder er av?
/Hans
battalionP skrev:Låter bra, då blir det nog att köpa lite sånt;)
Å räkorna tycker om det? äter dom mycket på dom??
/Hans
Richard.R skrev:Har lite frågor o räkor
1.Kan man ha körsbärsräkor i ett 32 liters och hur många?
2. Ska ma mata dem med ngt speciellt?
Nitra98 skrev:Jag matar bland annat med Tropical shrimp sticks, (tvingat Erik att ta hem det :D ) fryst artemia, vanligt flingfoder, broccoli, algtabletter...Kom inte på något mer nu, men brukar slänga i lite av varje.. Och jag ger dem "lagom mycket"...:p
Jag har bokblad som jag köpt härifrån. :)
Richard.R skrev:Okej, tror du de tycker om att ha en rot och en javamossa bit i karet? Men behöver man pump och värmare och sånt också?
Richard.R skrev:Okej har en glödlampsramp så blir varm så de kan gå med det, det borde ju gå med syresten då också eller? Om jag sätter filtermatta runt stenen?
Richard.R skrev:Nja har inget litet innerfilter men går ju att köpa
battalionP skrev:Ok har lite mer frågor nu;)
1. hur funkar det med eklöv?
2. är 22 grader för kallt?
/Hans
battalionP skrev:Skönt att 22 funkar, var lite orilig att det var för kallt...
Vet dock inte hur kallt det är på natten, vid ca 11.00 (innan ljuset slår på) var det 21. funkar det också??
/Hans
battalionP skrev:Nu fattas det bara lite humleräkor (riktat till dig nitra:) )
Richard.R skrev:Sonja, såg ett litet filter idag som kostade 90 kr, det är ett sera. Det är typ ett rör med en filtermattebit längst ner duger det åt räkor i ett 32 liters?
Richard.R skrev:ja de drivs med en luftpump, kan jag ha många körsbär i ett 32 liters?
Sonja skrev:Sköter du vattenbytena så att vattnet håller bra kvalité och räkorna börjar föröka sig så kan det bli riktigt många i 32 liter. När jag tittar på mina räkor, som inte går med några stormunnade fiskar så verkar dom trivas riktigt bra från 1 räka/liter vatten. Men i en del kar har jag mycket, mycket mer än så. Dom förökar sig bra på egen hand.
Men för många blir väldigt rörigt förstås.
battalionP skrev:Har mätt lite värden nu när det gått ett par dagar..
tempen ligger på 22 som ju var bra.
Enligt komunen har vi medelhårt vatten, det är också bra va?
PH ligger i karen på ca 7.5-8. hur är det??
/Hans
Sonja skrev:Humlor är dom krångligaste jag haft. Fick några dödsfall och det tog jättelång tid innan det började dyka upp lite yngel. Men dom är jättefina.
battalionP skrev:Ja jag har ingen panik. det är upp till nitra när/om jag får humlor;) Står först i kön på humlebebisar hoppas jag?!:)
battalionP skrev:
Sonja, vad har du för värden hos dina humlor?
/Hans
Nitra98 skrev:Usch, säg inte så, jag har nyligen skaffat ett gäng humlor ju... :p Men de verkar må bra och trivas än så länge, 3 av 29 dog inom ett par dagar (och sen flyttade hälften av de kvarvarande) men nu verkar resten ha etablerat sig fint. Hur lång tid tog det innan du började få yngel, Sonja?