Hur ofta byter ni vatten?brunalger?

#1 - 30 mars 2004 13:00
Jag har haft akvariet i 1,5 månader,byter vatten 20-25% varannan vecka,har 13 växter,är det lite.Hur ofta och hur mycket byter ni

Vad beror bunnalger på ,har sett att det börjar dyka upp lite på de lägsta växterna,göder med TMG enligt anvisningar,hur mycket göder ni och med vad,göder även med sera florena (tror jag det heter)

Har ett 400 L akvarium

13 kardinaltetror
8 leoparddanio
4 ancitrus
3 siameser
3 pansarmalar
1 par platy
#2 - 30 mars 2004 13:25
Det låter som kiselalger.

Hur mycket ljus har du ?

Du skriver att det kommer på lägre växter vilket tyder på att du inte får ner tillräckligt med ljus till botten.
Kiselalger tycker om lite dämpad belysning.

Det har inte med TMG att göra i alla fall.
Jag kör TMG och det har inte påverkat kiselalgerna i mitt akvarie.

Byt mer vatten vid varje byte.
Byter ca 20-30% i veckan.

Jag använder TMG enl anvisning + 5ml om dagen (inga alger) :-)

Om det är för lite växter eller inte är en smaksak.
#3 - 30 mars 2004 13:32
2 st nya 36 W ,inga reflektorer men ska köpa det
#4 - 30 mars 2004 13:46
Skulle nog ha lite mer ljus.

Reflektorer är att rekomendera :-)

Jag har 2*30W powerglo + 2*10W kompaktrör till 225liter
#5 - 30 mars 2004 13:50
Hej!
2 st 36 watare utan reflektorer i 400 liter blir ca 0,1 W/liter vilket är väldigt svag belysning. Min gissning är att det är orsaken till kiselalgerna. Dina växter borde inte växa särskilt fort i det ljuset eller har jag fel? Om du vill ha hygglig tillväxt bör du skaffa två rör till och reflektorer till alla rören, detta skulle ge 36*4/400=0,36 Watt per liter vilket är lite lågt men ändå acceptabelt i ett växtakvarium.
/Marcus
#6 - 30 mars 2004 13:54
Instämmer med föregående talare.

Jag har 1W/liter om man räknar med vad kompaktrören motsvarar.
#7 - 30 mars 2004 15:18
Ursprungligen skickat av Rob J

Jag har haft akvariet i 1,5 månader,byter vatten 20-25% varannan vecka,har 13 växter,är det lite.Hur ofta och hur mycket byter ni

Vad beror bunnalger på ,har sett att det börjar dyka upp lite på de lägsta växterna,göder med TMG enligt anvisningar,hur mycket göder ni och med vad,göder även med sera florena (tror jag det heter)

Har ett 400 L akvarium

13 kardinaltetror

8 leoparddanio

4 ancitrus

3 siameser

3 pansarmalar

1 par platy

Tycker att det låter väldigt lite med 13 plantor i ett 400 liters akvarium. Läste nå´n stans ajj jag med mitt 180 liters kar skall ha mellan 40 till 80 plantor, sen vet jag ju inte vad dom räknar med 1 planta. Köpte en knipe vallisneria, en bunt med 10 plantor? Vatten har jag stadigt ökat del byte, började försiktigt men har ökat till runt 30% en gång i veckan. Fick till svars att det hjälper inte att byta små skvättar.
#8 - 30 mars 2004 15:21
Antalet växter i akvariet beror ju på vad man är ute efter.

Växt akvarie = Mycket växter
Typ Malawi = Lite eller inga växter(som jag har fattat det).

Jag har MarmorGurami som tycker om mycket växter, allstå har jag mycket växter(Dock ej ännu).

Alltså det är en smaksak.
#9 - 30 mars 2004 15:29
Du bör nog inte har för bråttom men du skall nog göra som dom säger, öka ljuset ordentligt. 0,3-07w/liter är nog att rekomendera, har man svagt ljus kan man också gå på och göda med CO2 för att får växerna att växa bättre so kan alger inte etablera sig. Jag hade nog lite för brottom i början och egnade mig stor tid med att få bort algerna, fik tips om att jag skulle lägga den tiden på att fö växterna att trivas, och nu verkar det som att mina algproblem minskar. Men jag har växter som växer så det knakar i mitt kar.

Lycka till.
#10 - 30 mars 2004 15:33
Helt riktigt Diamen jag har också erfarenheten att det är enklare att försöka få växterna att växa rdentligt än det är att försöka bli av med algerna :-)
#11 - 30 mars 2004 15:58
Tack för svaren
Jag har ett Juwelakvarium(Rio 400) ,vet inte om det går att köpa fler lysrör till det ,ska i allafall börja med att köpa reflektorer,om även fyra lysrör skulle vara i underkant hörs konstigt det går väl knappast få in fler i akvarier som är 50 cm bred sen är väl höjden på akvariet en viktig sak.
Det står att reflektorena ökar styrkan med 50-100 %,är de verkligen så efektiva.
#12 - 30 mars 2004 19:44
De är riktigt effektiva eftersom du riktar ner det ljus som lyser uppåt och som i våra juwel akvarium har vi täckplatta i mattsvart material, det äter upp allt ljus. Vore jag dig skulle jag byta ut nå´t av rören till ett grow-lux eller nå´t liknande som främjar växterna. Det är rena skitrör de skickar med. Sitter med ett RIO 180.
#13 - 30 mars 2004 20:15
Är det sådan jätteskildnad på olika lysrör,är inte så hemma på vad som är bra och dåliga lysrör.Vad är det som är dåligt på dessa som följde med Juwel akvariet och vad ska man köpa
#14 - 31 mars 2004 07:12
Hur ofta byter ni vatten?
#15 - 31 mars 2004 07:23
?
#16 - 31 mars 2004 12:11
Ja det är jättestor skillnad på olika lysrör, även olika lysrör i kombination. Sedan beror det på din smak förståss, olika rör har olika färg. Jag använder Philips Aquarelle i båda dubbelramperna över mitt 375L. I en ramp har jag reflektorer, den andra ska snart få det också. I mina mindre kar med bara ett 15W-rör har jag Sylvania Aquastar eller Hagen Powerglo.
Titta in på länken så kan du jämföra olika rörkombinationer: http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

På din andra fråga om vattenbyte är svaret för min del varje vecka minst 30% i alla kar oavsett storlek.
#17 - 31 mars 2004 12:23
Reflektorerna gör verkligen enormt stor skillnad! Har du inte skaffat några, så gör det och se hur det blir. De är ju inte heller speciellt dyra, så det är inte någon jätteinvestering...
#18 - 31 mars 2004 12:43
Brun alger får du om du har ett nytt akvarium [:-38]
#19 - 31 mars 2004 14:28

Rob J:

Jag byter 50% vatten varje lördag vare sig det ser ut att behövas eller inte ! Viktigast är byte lika mycket och med exakt regelbundenhet för att senare kunna modifiera mängden/intervallerna för att se resultatet. Bra åxå att försöka föra ngn slags dagbok (man glömmer ju så lätt).

Juwel's akvarier har rejält uselt ljus, jag har ett Vision 180 som jag har "patchat" upp ljuset på genom att hänga en ramp på den bakre luckan. Det lyfte upp akvariet rejält. Nu har jag 0.4 W/liter vilket enl "växtnördar" (f'låt:) är ett absolut minimum.

Det förbryllande med Juwel-akvarierna är att de stora/dyra saknar reflektorer och har skitdåliga rör medans de små typ Rekord 110 har hyggliga Sylvania OCH reflektorer... Tysk logik kanske :)

Vänta nu , det finns ju ett :

Upgrade Light Set Rio 400 art nr 46159

Kolla deras web-site. Jag gissar att det handlar om att installera ytterligare en ramp. Det skulle bli 4*36W=0.36 W/liter. Det är fortfarande lite men i mina ögon helt OK !

Jag hittade den på http://www.bero-aquatec.de/ och den såg ut att kosta 139 euro.

Pillar du i den med två Philips Aquarelle-rör och reflektorer så har du mer än fördubblat ljuset.

Jag ääääääääälskar Google...

Hoppas det var ngn hjälp !

MvH / Ove
#20 - 31 mars 2004 14:37
Bara ett litet tlläg angående reflektorer. En reflektor gör att ljuset ökar med upp till 50%.

#21 - 31 mars 2004 15:01
kiselalger är beroende av kisel
kisel finns i kranvatten
har du nytt kar har du mycket kisel i vattnet (om det inte är från ett redan startat kar)

jag tror inte att det hjälper att byta mer vatten, mina försvann efter 2 veckor , ha tålamod =)
#22 - 31 mars 2004 15:04
Jo det effektivaste sättet att bli av med kisel alger är att byta 50% i veckan.

Men det är också så som "no way" skriver att det kommer lätt i nystartade akvarier.

Mycket växter hjälper lite också eftersom växter behöver kisel(dock marginelt).

Annons