Hur ofta byter ni lysrör?

#1 - 3 januari 2012 14:15
En nyfiken fråga bara: Hur ofta byter ni lysrör? Jag startade mitt 300 l för ca ett år sedan. Bytte rör i juli eftersom jag hade mycket mer alger efter semestern. Det blev bra fart på syntesen efter det och algerna vek undan.
Nu tycker jag att algerna på glasen växer fasligt snabbt efter min rengöring varje vecka. Ska köpa nya rör på torsdag och kom då att tänka på att jag är nyfiken på hur ni andra gör? :)
#2 - 3 januari 2012 14:27
Jag byter rör ungefär var 3.dje år och är noga med vad för rör jag stoppar i! Så ofta som du bytt finns ingen anledning, är slöseri med dina pengar[:o] Dina algproblem beror nog kanske mer på svajjig balans och kanske "fel" sorts rör! Du kan försöka med att dra ut på vattenbytena till var 14.e dag och inte mer är 20%, om du inte har väldigt hög belastning förståss!
#3 - 3 januari 2012 14:34
Äsch då, racka inte ner på mina budget rör nu ;) he he. Jag är petnoga med skötseln och tror nog mer på att det är rörbytardax än svajig balans. Jag har för mig att jag läst att många byter var 6:e månad, men vet inte om jag minns rätt, därav frågan. Om jag skulle köpa dyra rör och byta vart 3:e år skulle nog det bli billigare än mina budget :) Men det finns ju en uppsjö, så följdfrågan blir:
Vilka rör använder du åheim?
#4 - 3 januari 2012 14:46
ilzetas skrev:
Äsch då, racka inte ner på mina budget rör nu

;) he he. Jag är petnoga med skötseln och tror nog mer på att det är rörbytardax än svajig balans. Jag har för mig att jag läst att många byter var 6:e månad, men vet inte om jag minns rätt, därav frågan. Om jag skulle köpa dyra rör och byta vart 3:e år skulle nog det bli billigare än mina budget :) Men det finns ju en uppsjö, så följdfrågan blir:

Vilka rör använder du åheim?
Du har en poäng där, använder man budgetrör så får man byta ofta, köpa billigt är att köpa dyrt;)
Jag kör helst med Aqua medic Plant Grow, Hagen Aqua Glo, Philips aquarelle!
#5 - 3 januari 2012 14:52
Oj tre favoriter! Jag noterar. Har i stort sett bara DM butiken här som har rör hemma. Vad brukar du betala ungefär? Jag har 120 cm t8 rör, såg att dom dyrast gick på ca 370 kr på DM när jag kollade nyss.
#6 - 3 januari 2012 15:04
åheim skrev:
Du har en poäng där, använder man budgetrör så får man byta ofta, köpa billigt är att köpa dyrt;)

Jag kör helst med Aqua medic Plant Grow, Hagen Aqua Glo, Philips aquarelle!
Glömde tillägga att det givetvis finns massor av andra bra rör men jag har inte provat mig igenom hela sortimemtet, av förståeliga skäl:D men de jag räknade upp anser jag vara de bästa av de olika jag ändå provat! Sen är ju t5 att föredra framför t8!
#7 - 3 januari 2012 15:06
ilzetas skrev:
Oj tre favoriter! Jag noterar. Har i stort sett bara DM butiken här som har rör hemma. Vad brukar du betala ungefär? Jag har 120 cm t8 rör, såg att dom dyrast gick på ca 370 kr på DM när jag kollade nyss.
Under 300Kr
#8 - 3 januari 2012 15:21
Sylvania aquastar kan jag också rekommendera, jag byter rör en gång om året.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#9 - 3 januari 2012 15:24
men är Marnat tebaka! :)
#10 - 3 januari 2012 16:01
Mitt favoritrör är hagen lifeglo. Lite varmare ton än aquarelle och aquastar och bra skjuts på växterna.
#11 - 3 januari 2012 16:07
T8 rör (ej HF don) , en gång om året
T5 (HF don) har aldrig behövt byta och har inte märt att de mattats som T8 rören gör
#12 - 3 januari 2012 16:54
Jag kör på Power-Glo + Marine-Glo,

nu är detta inte mitt kar i videon, men du får en idé över färgerna, finns massvis med andra kombinationer om du bläddrar vidare i Youtube användarens kanal som du kan kika på:

&list=UUFXIAr5UFdhYxnmTcw7Y7_w&index=14&feature=plcp" target="_blank">
&list=UUFXIAr5UFdhYxnmTcw7Y7_w&index=14&feature=plcp
#13 - 3 januari 2012 17:00
Gackt skrev:
Jag kör på Power-Glo + Marine-Glo,

nu är detta inte mitt kar i videon, men du får en idé över färgerna, finns massvis med andra kombinationer om du bläddrar vidare i Youtube användarens kanal som du kan kika på:

&list=UUFXIAr5UFdhYxnmTcw7Y7_w&index=14&feature=plcp" target="_blank">
&list=UUFXIAr5UFdhYxnmTcw7Y7_w&index=14&feature=plcp

Visst är detta ett ganska kallt ljus?
#14 - 3 januari 2012 17:10
hannesc skrev:
men är Marnat tebaka! :)

Så smått, skulle ju inte skaffa nytt förrän vi flyttade, flytt sket sig och nu kliar fingrarna :)

#15 - 3 januari 2012 18:44
ilzetas skrev:
Visst är detta ett ganska kallt ljus?

Allt som är blåaktigt känns ju kallt visserligen medan allt rödaktigt känns varmt. Vatten och eld orsakar ju hur vi känner när vi tittar på något med dess färger. Så ja det stämmer väl. ^_^

Men jag skulle nog mera säga att man fångar havets djup och de fina färgerna när de närmar sig frontrutan genom denna kombinationen. Jag fann inspirationen till kombinationen av det här akvariet i detta klippet, och jag lyckades riktigt bra

&feature=" target="_blank">
&feature=
#16 - 3 januari 2012 23:20
Försöker byta mina T8 rör en gång om året. Har 4 st så det blir byte av ett per kvartal.
#17 - 4 januari 2012 10:43
Jag måste nog ta en titt på vad butikerna här i stan har på lager när det gäller lysrör :) Ni har alla olika erfarenheter, men jag tror att jag ska undvika en kall ton i mitt asien-inspirerade kar med mycket växter.

Som jag brukar ett par gånger om året har jag den senaste tiden börjat längta efter ett ciklid-kar också. Blev ännu mer sugen efter alla snygga youtube-klipp i denna tråd! Jag skulle gärna ha ett typ 200 liters ciklidkar... men frågan är hur mycket jobb man ska dra på sig? Har en make som ska godkänna saken också, he he. Men ciklidkar och makar är en annan tråd ;)
#18 - 4 januari 2012 10:54
Marnat skrev:
Så smått, skulle ju inte skaffa nytt förrän vi flyttade, flytt sket sig och nu kliar fingrarna :)

hehe gott det. ;)
#19 - 4 januari 2012 19:47
ilzetas skrev:
Blev ännu mer sugen efter alla snygga youtube-klipp i denna tråd!

klart du skall ha ett ciklidkar! ^_^

Undrar man över hur en fisk eller hur något redskap till ett akvarium ser ut eller hur bra det är så använder jag i alla fall som regel Youtube. Det är det enda sättet online att vara säker på hur en fisk verkligen ser ut då många kassa bilder kan vara missvisande...och det är förmodligen det enda sättet man kan göra en vettig recension på. Rörliga bilder och ljud säger mer än text med halvdanna stillbilder. Finns massvis med recensioner på filter, pumpar, etc.

Sen skadar det ju inte att bolla idéer med folk på forum som detta. ;)

För alla ultra nördar så är detta en vettig kortfilm över hur en fiskfarm kan se ut och hur noggrant allt är. :)
&feature=related"" target="_blank">
&feature=player_embedded
#20 - 6 januari 2012 18:46
Aquarelle ska man ha.. :D
Nä men det är väl bara att prova sig fram lite :P
#21 - 6 januari 2012 21:28
ab98 skrev:

Nä men det är väl bara att prova sig fram lite :P
ja det är ju en billig lösning, för du menar väl att man byter om man inte är nöjd;)
#22 - 6 januari 2012 21:37
biltema dagsljus 36watt 35kr funkar överraskande bra finns 18watt med för 27kr
#23 - 7 januari 2012 10:33
Tack för alla svar! Kul att höra att fler kör budget. Himla synd jag har 15 mil till närmaste Biltema. På Clasolson finns det med "daylight" som ska vara vitare än deras "warmlight", 36 W för 49 kr. Rustas som jag kör med nu är alldeles för gula, eller varma. Inte fint, fast dom har funkat bra för växterna. Blir kul att byta framöver.

Annons