batski skrev:Hur ofta ska man byta doppvärmare för att undvika katastrofer?
Anettejt skrev:Jag tycker väl att 2 år är en lagom tid, med tanke på garantin.
Saker brukar ju sällan gå sönder under garanti perioden, men ofta dagen efter..:p
Fast jag ska väl erkänna att jag har en värmare som är äldre än så, men den är av hög kvalite. Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...
Malinitzi skrev:Slänger mig in på tråden beträffande doppvärmare.
Har en doppvärmare som säkert är 30 år gammal.., kanske mer. En sån där ljusgrön en som inte finns något gradtal på och inte går att ställa in. Har testat den, blir i alla fall varm men vet inte HUR varm? Någon som vet hur de fungerade förr? (Den följde med ett kar-köp som säkert är lika gammalt.)
batski skrev:Jag skulle tro att den var anpassad till karets storlek och en viss allround-temperatur (typ 25 eller nåt). Men jag skulle inte lita på en doppis som har så många år på nacken..
Har en doppvärmare som säkert är 30 år gammal.., kanske mer. En sån där ljusgrön en som inte finns något gradtal på och inte går att ställa in. Har testat den, blir i alla fall varm men vet inte HUR varm? Någon som vet hur de fungerade förr? (Den följde med ett kar-köp som säkert är lika gammalt.)
Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...
batski skrev:Det låter riktigt intressant! Vad är det för märke och vad kan man köpa såna?
Kjell Fohrman skrev:Det säljs fortfarande doppvärmare som inte har någon termostat och även de finns med olika wattstsyrkor.
Själv använder jag ofta den typen i mindre akvarier eftersom de oftast är betydligt säkrare än de med termostat.
Kjell Fohrman skrev:Ett överhettningsskydd är väl främst konstruerat som så att den skall bryta strömmen om termostaten står på ovanför vattenytan (t.ex. vid ett vattenbyte) då den blir oerhört varm. Den lär inte bryta om termostaten hänger sig och skenar upp till 35 grader eller något sådant.
lilleulv skrev:Dessa gamla typer var koplat till ekstern dopptermostat. Det var vanligt att man hade 2 värmere på samme termostst, alltså een i varje ende av karret. Jag tror inte de går att köpa mera, vilket är synd.
Lilleulv
Malinitzi skrev:Men mycket som gjordes förr var oftast av utmärkt kvalitet.....
batski skrev:Men hur gör man för att reglera tempen?
Ah, ok. Det lät ju bra med en idiosäker doppis [:o]
Kjell Fohrman skrev:Man drar ur kontakten ur vägguttaget;)
Eftersom rumstemperaturen ofta är rätt konstant under den tiden av året man har uppvärmning är det bara att se till att man skaffar en doppvärmare som höjer lagom antal grader. Under sommaren drar man som sagt ur kontakten.
Kjell Fohrman skrev:Nja jag vet inte om de är så mycket säkrare. Termostaten kan ju lika fullt hänga sig utan att överhettningsskyddet löser sig.
Kjell Fohrman skrev:Nja, doppvärmare hängde sig även för 30 år sedan, det vet jag av bitter erfarenhet;)
Malinitzi skrev:Hehe! Då får vi kanske lägga på 20 år mer tillbaka i tiden!
Kjell Fohrman skrev:Du menar på den tiden man ställde en fotogenvärmare under akvariet som uppvärmning:D
Tror nog inte att det heller var ett helt tillförlitligt system;)
batski skrev:Ok jag förstår. Men då måste man kunna sina doppvärmare ;)
Tråkigt. Det borde verkligen finnas en fungerande säkerhetssystem som inte låter tempen skena iväg.
Kjell Fohrman skrev:Jepp, men ofta är det ju så att ju mer automatik man har desto mer förlitar man sig på den och därmed ökar riskerna.
Kjell Fohrman skrev:Självklart finns det -men tyvärr är det som så att smakar det så kostar det. Är man beredd på att lägga en tusenlapp på en värmare så finns det garanterat värmare av oerhört hög kvalitet.
Kjell Fohrman skrev:Men som jag skrev ovan - köp istället 2 st med låg wattstyrka så är risken minimal att bägge hänger sig samtidigt och då kan ju inget hända.