Hur ofta "bottenstädar" man?

#1 - 12 september 2006 13:14
Har hållit på med akvarier i ett halvår.
Har nu en fråga till erfarna akvarister:

- Hur ofta har man "storrengöring" av botten?

Jag har ia.f fattat att man ej gör det, och gör rent filtret samtidigt.:D

Mina bottnar består av grus. Hur går man tillväga på bästa vis??
Var gör man av fiskarna under tiden?
Jag har "slamsugit" emellanåt med häverten, men ej haft storrengöring än.
#2 - 12 september 2006 13:21
Du kan med gott samvete hoppa över storrengörning helt och dina fiskar kommer att tacka dig.
MVH
Magnus
#3 - 12 september 2006 13:27
Så det behövs inte ALLS? Aldrig?:confused:

Jag har visserligen dragit mig för att göra det hitintills.
Men det börjar se lite "gukkigt" ut i det första akvariet jag startade upp (62L).
#4 - 12 september 2006 13:34
Healena skrev:
Så det behövs inte ALLS? Aldrig?:confused:

Jag har visserligen dragit mig för att göra det hitintills.

Men det börjar se lite "gukkigt" ut i det första akvariet jag startade upp (62L).

Nej det räcker med vanlig slamsugning. Då får du ju upp det lösa som ligger ovanpå. Det som ligger nere i gruset gör bara nytta.
#5 - 12 september 2006 13:53
Jag gör aldrig något överhuvudtaget, det ända är väl att man rör upp lite när man planterar om lite i karet
#6 - 12 september 2006 13:57
tar bort bajs som ligger ovanför gruset varje dag men jag har också storskitande fiskar. Jag rotar aldrig nere i gruset.
#7 - 12 september 2006 14:13
Jag är en sån som suger i botten då och då. Behöver heller aldrig tömma och göra helrent.
#8 - 12 september 2006 16:15
suger över 1/gng 7vecka. Men bara i det stora där jag har rockorna.
Dom är rätt duktiga på att gräva ner sig och virvla upp skit. samt att det blir en del foder som fiskarna inirte tar
#9 - 13 september 2006 07:30
Så då har jag alltså gjort rätt - som låtit bli då :D
OK, tack för infon - fortsätter som förut då UTAN storrengöringar!
#10 - 13 september 2006 18:00
Annars kan du ju skaffa corydoras, de skulle passa bra i ditt kar :D
#11 - 13 september 2006 20:21
Jag gör 40 procent vattenbyte varannan vecka i det stora karet och varje vecka i de små. Slamsuger aldrig i botten, men däremot lite ovanför när det behövs i mina yngelkar. Storstädning blir det bara när man flyttar eller så, alltså när man blir tvingad att tömma karet av andra orsaker, men även då försöker jag att få med så myket "skit" som möjligt.
#12 - 14 september 2006 12:29
Hur ofta slamsuger ni då?
#13 - 14 september 2006 12:39
Jenny_E skrev:
Hur ofta slamsuger ni då?

Jag gör det när det ser ut att behövas. Har skaffat mig en batteridriven akvariedammsugare så jag kan slamsuga utan att byta vatten. Då tar jag bort det som syns men lämnar kvar det som ligger under växter, bakom rötter och så. Lite skit är ju bra för växterna.
#14 - 14 september 2006 18:44
Batski:

Det låter ju bra! :) Ibland ryker ju lite väl mycket vatten vid upprensning. Var fick du tag på den batteridrivna slamsugen? Och var den fasligt dyr?

Mvh, Ida
#15 - 14 september 2006 19:17
Fly skrev:
Det låter ju bra! :) Ibland ryker ju lite väl mycket vatten vid upprensning. Var fick du tag på den batteridrivna slamsugen? Och var den fasligt dyr?

Hej Ida!

Jag köpte min på Hornbach för 199 spänn. Men egentligen är den gjord för små akvarier, så jag har fått förlänga röret själv [:o] Det finns nog större och kraftigare akvariedammsugare, men då är de också dyrare.

Annons