Hur ofta bör man byta vatten i ett 136L akvarium ?

#1 - 15 juni 2008 16:51
Precis som rubriken. Hur ofta bör jag byta vatten i mitt 136Liters akvarium ? Nu byter jag 25 - 30% ungefär var 12:te dag, är det för sällan ?
#2 - 15 juni 2008 16:54
Det beror på vad du har för fisk och teknik till karet, med bra filtrering och liten fiskbelastning krävs det inte lika stora vattenbyte lika ofta som om du har tvärtom. För enkelhetens skull byter jag varje vecka och oftast på en bestämd dag så jag vet att det blir gjort;).
#3 - 15 juni 2008 16:58
ansjo skrev:
Det beror på vad du har för fisk och teknik till karet, med bra filtrering och liten fiskbelastning krävs det inte lika stora vattenbyte lika ofta som om du har tvärtom. För enkelhetens skull byter jag varje vecka och oftast på en bestämd dag så jag vet att det blir gjort;).

okok! I karet simmar 1 skalar, 2 st mosaikguramis, 1 fjärilsciklid, 1 regnbågshaj(för litet akvarium, jag vet), ca 10 st röda resp. svarta fantomtetror, 1 liten mal och 2 st palettciklider.:)

Jag har innerfilter. Fluval 4 plus, så det är stor filtermassa.:p
#4 - 15 juni 2008 16:59
I mitt 110L har det blivit så att jag byter var 14:e dag. Då har jag hjälp i form av min man som kan bära alla hinkarna som är fyllda med vatten. Men när den var nystartad så bytte jag varje vecka.
#5 - 15 juni 2008 17:03
Raggsockan skrev:
I mitt 110L har det blivit så att jag byter var 14:e dag. Då har jag hjälp i form av min man som kan bära alla hinkarna som är fyllda med vatten. Men när den var nystartad så bytte jag varje vecka.

Aha, det är ju bra att utnyttja "oss.";) Måste bara säga att din visningsbild är förträffligt fin.:p
#6 - 15 juni 2008 17:06
För ett 136 liters låter varannan vecka bra. Men varför i allsin dar hålla på med hinkar när man kan använda trädgårdsslangar som hävert?
#7 - 15 juni 2008 17:09
Jens A. skrev:
För ett 136 liters låter varannan vecka bra. Men varför i allsin dar hålla på med hinkar när man kan använda trädgårdsslangar som hävert?

Bra fråga.... Träning ? :D Jag använder hink.. Orkar inte komma på något med en trädgårdslang, för lång till vattenkran/avlopp... Så jag springer hellre lite;)
#8 - 15 juni 2008 17:11
Stoffe.B skrev:
Aha, det är ju bra att utnyttja "oss.";) Måste bara säga att din visningsbild är förträffligt fin.:p

Japp nånting måste man ha er till. :p

Tackar för det!!
#9 - 15 juni 2008 17:12
Jens A. skrev:

Har varit lata och installerat något sånt system och sen är badrummet i andra änden av huset. :(
#10 - 16 juni 2008 22:53
När jag var liten och bodde i ett stort hyreshus var det en granne där som helt sonika hängde häverten som var gjord av trädgårds slang över balkong räcket och vattnade gräsmattan nedanför.Men till saken hör att han bodde på 3 våning och slangen nådde bara strax nedan för hans balkong. Så dom på våningarna nedan för var inte så glada när det kom akvarie vatten på deras balkonger med utemöbler. Men tanken var smart skall själv prova den i morgon fast jag bor i eget hus och har altan på markplan. =)
#11 - 17 juni 2008 09:03
Mick13 skrev:
När jag var liten och bodde i ett stort hyreshus var det en granne där som helt sonika hängde häverten som var gjord av trädgårds slang över balkong räcket och vattnade gräsmattan nedanför.Men till saken hör att han bodde på 3 våning och slangen nådde bara strax nedan för hans balkong. Så dom på våningarna nedan för var inte så glada när det kom akvarie vatten på deras balkonger med utemöbler. =)

Hahahahahahahahahahahahaha

Själv busade jag genom att kasta vattenballonger på förbipasserande. Men då var jag bara 10 år gammal.
#12 - 18 juni 2008 16:50
Heh tja jag gjorde vatten bytet i går men det blev med hink som tidigare då inte häverten var kompatibel med den trädgårdslangen vi har hemma =( . Häverttens ytter diameter var för stor till slangen. Så det blir till o fixa anan slang om det skall funka =(
#13 - 18 juni 2008 17:08
det måste vara en hiskeligt stor hävert du använder, silvertejp är annars en räddare i nöden..
#14 - 18 juni 2008 17:52
Men varför inte bara använda slangen isf?

Annons