Hur ofta bör man?

#1 - 15 februari 2004 10:47
Hejsan!
Jag har en fråga och det är hur ofta man bör/ska rengöra på botten med rengöra på botten menar jag att man suger upp smuts på botten men hjälp av självtryck (jag använder slang ner i toan och en halv petflaska som ''munstycke''.

Jag är väldigt osäker på hur ofta man bör göra detta!
Akvariet är på 160 liter och det finns 4 svärdbärare, 20 neontetra, 9 guppy (vet ej) och 2 skäggmunsmalar.
Förut hade jag 4 slöjstjärtar men efter att dom försvann så blev det mycket mindre skit på botten.

/Tacksam för svar! Ola
#2 - 15 februari 2004 11:02
Jag suger upp all skit som lägger sig på sanden, jag rotar aldrig nere i själva bottenmaterialet.
#3 - 15 februari 2004 12:41
inte? men det är en massa bajs och sånt ju?!
#4 - 15 februari 2004 12:42
förresten, jag har ganska grov sand så det slinker emellan..

Nitriten lär väl bli skyhög om man inte rengör nere på botten?!
#5 - 15 februari 2004 15:00
Oscar tycker att skiten, parasiter och bakterier ska vara kvar i sanden.
#6 - 15 februari 2004 16:06
Finns det väl fungerande biologi i karet så bör inte detta vara några problem då det kommer att bryttas ner.

För min del slamsuger jag aldrig...

#7 - 15 februari 2004 16:28
Det har jag också funderat på. För att får fiskar nån ryck eller om dem jagar varann som dem kan göra, så säger det puff o så finns det en massa skit o "damm" i vattnet om dem kommer åt gruset. Så vad göra, jag har hittills damsugit botten då det har börjat bli grumligt bland gruset, men noll koll om det har varit bra eller dåligt. Så jag behöver också tips om vad som är verkligen bäst. För ancistrus och black mollys bajsar ju rätt så mycket...
#8 - 15 februari 2004 16:42
Nja,Poseidom parasiter är det nog svårt för för nitrifikationsbakterierna att bryta ner.
Och tar man bort växter/fiskars föroreningar så behöver inte den brytas ner och bidra till nitrit/nitrat/näringsöverskott i vattnet
Det blir säker nog med bakterier/svampar kvar för att göra så att akvariet är i balans.

Ofta när jag läser inlägg får jag den uppfattningen att många tror att det bara finns nitrosomas/nitrobakter bakterier i akvariet.
#9 - 15 februari 2004 18:28
Jo, men gruset ser ju så rent och fint ut efter slamsugningen!!!! Det ser liksom rent ut... :D har inte algproblem...
#10 - 15 februari 2004 18:35
Efterom Kramfors tydligen får problem när han inte suger så får nog alla det..............
#11 - 15 februari 2004 19:17
Jag har inget grus/sand, det är bara det att jag inte förstår varför tex du envisas med att det är bra att låta sk*ten vara kvar i gruset.

I ett välskött akvarie med få små fiskar som matas lite då blir det lite fasta föroreningar i gruset, då finns inget att slamsuga bort.

Slamsuger man gruset kan inget hända, tillräckligt med nitrifikationsbakterier finns i ett inkört akvarie ändå.
Med föroreningarna kvar är risken för sjukdomsalstrande bakterier/parasiter/svampar större.

Med teorin att det blir så mycket bra bakterier i botten gruset så behövs det inget filter bara en pump som svarar för cirkulationen.

Ni vet väl hur mycket sand det behövs att filtrera genomför för att ersätta 1 kvadrat dm blå filtermatta.

Men jag ger mig det är bra att ha föroreningar i akvariumet de hjälper till att få balans i akvariet, är alla nöjda.
#12 - 15 februari 2004 19:40
Mät nitritvärdet, är det för högt kan det kanske vara läge för rensning av bottenmaterial. Men det är ju som nå´n sa, att det är naturen och med bra balans skall det brytas ner. Men suger man rent botten för ofta så får man nog ingen balans.
#13 - 15 februari 2004 21:46
Diamen, det där blev inte rätt.
Om nitrit värdet är för högt saknas nitrobakter bakterier i akvariet, och som en del påstår så är det de som finns i gruset.

Annons