Varför ska man koka vattnet? Om jag inte minns fel så kommer det att medföra att pH blir instabilt. Jag vet i alla fall så mycket som att man inte behöver koka vattnet, för mig har det gått bra ändå.
Det var några år sedan jag odlade kampfisk, men här kommer i alla fall lite grundtips; finns säkert de som kan fylla på med fler.
Det går bra i ett litet akvarium (men det går nog i ett 150 l också), och vattenståndet skall som sagt vara ganska lågt. I ytan skall det finnas en del flytväxter eller andra växter som lägger sig på ytan, så hanen har någonstans att fästa sitt skumbo.
Det bästa är om man kan dela av akvariet med en skiva av glas eller genomskinlig plast och ha honan på en sida och hanen på den andra. När hanen ser honan blir han på rätt humör och börjar bygga ett skumbo. När skumboet börjar se "klart" ut kan man titta på honan och försöka utröna vad hon är på för humör. Om honan flyttas över till hanen utan att vara lekmogen kan hon få mycket stryk, så det bör man undvika. När honan uppenbarligen försöker ta sig in till hanen på alla sätt och vis kan det vara dags att flytta över henne. Leken sker då tämligen omedelbart och går till så att hanen kramar honan under skumboet så äggen kommer ut, varefter han befruktar dem. Hanen plockar sedan upp äggen i munnen och sätter dem i skumboet. Detta kan upprepas gång på gång under ganska lång tid. När leken är klar jagar hannen iväg honan och kan bli ganska aggressiv mot henne. Man bör då ta bort honan så fort som möjligt annars kan hon t.o.m. bli dödad (det gäller alltså att vara observant under hela lekförloppet). Hanen kommer sedan att sköta om skumboet och gå och plocka runt äggen och ta upp de som ev. faller ned. När ynglen har kläckts hänger de till en början i skumboet där hanen sköter om dem och plockar runt med dem också. Kommer inte ihåg hur länge det tar innan ynglen blir frisimmande, men när de blir det är det dags att ta bort hanen också (annars kan han förlora sina faderskänslor och börja kalasa på ynglen). De frisimmande ynglen matas till att börja med med infusorier och sedan med nykläckt Artemia.
Kampfiskar är ganska lättlekta och kräver inte en massa specialarrangemang som många andra fiskar. Dessutom är det ju ganska intressant och spännande bara man har tid och lust att hålla koll på allt. Tror inte de behöver speciell mat för att leka, men mygglarver och annat godis skadar ju inte. Sen gillar ju kampfiskar ganska hög temp, runt 28 grader, och det gäller förstås även när de skall fås till lek.
Det var nog allt jag kom ihåg, förhoppningsvis finns det de som har lite färskare kunskaper.