[QUOTE=Iller]Jag undrar vad jag skall göra för att få detta lilla yngel att överleva?[/QUOTE]
För det första: GRATTIS! Det var ju roligt att du har fått fram ett egenodlat yngel av gardneri, jättekul, eller hur!? Det du kan föra är att mata med nykläckt artemia. Detta är det absoulut bästa sättet att få ditt yngel att växa snabbt. Även dina vuxna fiskar kommer att älska dig för att du ger dem artemia! Om du har en damm i närheten som har dafnier etc så är detta också ett mycket bra alternativ. Fördelen med dammhåvat foder är att de lever kvar i akvariet så fiskarna får göra som i naturen, dvs. leta foder. Men för att uttrycka mig lite mer kortfattat så är det bra om du stödmatar med litet foder. Om du vill vara extra försiktig med ditt yngel så skulle du kunna ha det i en petbox el. likn (Hammarplast genomskinliga Smartbox är kanoners!) med föräldrakarets vatten. Nackdelen med detta är att det kan vara lite pilligt attt hålla god vattenkvallité i ett mindre kar...
[QUOTE=Iller]Och vad kan jag göra för att öka chanserna till fler yngel?[/QUOTE]
Fund. gardneri är i de flesta fall* en sk. växtlekare, de lägger alltså sina romkorn i växtligheten, oftast nära ytan. När man odlar dessa så finns det två sätt att göra, ett ambitiöst oftast (inte alltid) ger mest yngel, och ett lite slappare som inte ger lika mycket, men som sköter sig självt. Vi börjar med det lite "slappa":
1. Naturmetoden kallas denna metod. Det går ut på att man låter avelsgruppen/paret/trion gå i en burk med såpass mycket växter att en del av yngeln klarar sig när de kläcks. Denna metod har olika framgång beroende på hur kanibalistiska föräldrarna är. Den största faran är dock äldre syskon. Man brukar med denna metod få tydliga "generationer" med fisk, där några få större fiskar håller rent från nya kullar. Fördelen är dock att man inte behöver göra ett sk*t.
2. Nästa metod är mer ambitiös och där låter man paret gå i ett kar (en bigpackburk räcker) med en lekmopp (sök på detta ord på nätet) där man dagligen plockar de ägg som har producerats och lägger dem i småburkar. När dessa yngel sedan kläcks så matar man med nykläckt artemia. Denna metod kräver som du själv ser mer jobb men å andra sidan så producerar man mer. Fiskarna själva leker precis lika mkt i båda fallen men i metod 2 så tar man till vara på många fler av de ägg som de lägger.
[QUOTE=Iller]Idag har jag en hane och en hona i karet. Botten är täckt med fin sand, det finns en rot, en musselblomma, lite andmat och en cryptocoryna. Utöver det har jag en syre-pump men ingen värmare (enligt en kille på Bollmora-auktionen som odlat killis länge så behövs det inte).[/QUOTE] Kanonbra inredning och killen på Bollmoraklubben har stenkoll. Om karet står i ett rumstempererat rum så behövs ingen värmare. Det du kan fundera på är vilken metod du vill använda och om du då fortsätter använda dig av naturmetoden så kanske lite mer växter kan vara idé - men det vet inte jag då jag inte har sett karet ju...
Ber om ursäkt om svaren blev lite långrandiga men så blir det ibland. Lycka till och återkom gärna om det var flummiga förklaringar!
Mvh.
Ricard Hulteke
(medlem i SKS sedan tidigt 90-tal)
* några gardneristammar behöver en kortare torktid, alltså att man tar upp rommen tillsammans med sitt substrat - oftast torv - och har i en mörk lufttät förpackning under ett antal veckor. På detta vis simulerar man de torktider som förekommer i de delar av Afrika där dessa arter hör hemma...