Hur noga är det med gruset?

#1 - 1 april 2010 19:08
Har just köpte ett begagnat akvarium med ganska stora gruskorn.
Funkar det att ha Pansarmal, Kuhliål och ev siamesisk algätare ändå, eller är det väldigt känsligt med grusstorleken? Det är runda grus och inget vasst, typ mellan 5 och 10 mm.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 april 2010 19:21
Byt ut gruset
#3 - 1 april 2010 19:35
man kan inte blanda ut med mindre grus då?
känns trist att byta ut allt, blev plötsligt ett ganska dåligt köp om jag måste köpa nytt grus med :(
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 april 2010 19:58
Fint grus sjunker med tiden ner i det grova
#5 - 1 april 2010 20:14
Det funkar väl i princip med det du fick men pansarmalar tycker om att borra ned sina nosar i fin sand och detsamma gäller kuhliålar. siameserna kvittar det like vad jag vet.

Billigt med sand om du köper på jula 49 spänn för 20 kilossäck blästersand.
Bilagor:
#6 - 5 april 2010 17:20
Vad kan man annars ha, som kan "städa" lite?
Gillar pansarmalar, och algätare äter ju just alger. Om jag förståt rätt så äter pansarmalar det mesta?!
Nu är akvariet igång, bara guppys just nu.
Men vore bra med en städhjälp!

(skulle vilja byta till typ svart grus, det skulle passa detta kar, men får vänta tills skatten kommer då ;) )
#7 - 5 april 2010 18:40
du kan ha äppelsnäckor men då får du gå in på skaldjursforumet där de hör hemma:)
#8 - 6 april 2010 08:03
Jag gillar inte snäckor och sniglar...
#10 - 6 april 2010 11:54
Har inte de samma krav om mindre grus som pansarmalar, pga av deras "skäggspröt"
#11 - 6 april 2010 15:16
Jo det tror jag, mina gräver ner sig i sanden:)står i artbeskrivningen finkornig sand,se hänvisningssidorna du fick i inlägg nr 9
Bilagor:
#12 - 6 april 2010 15:20
jag fick också för mig det... jag måste verkligen köpa nya sand... *hehe* (svart är fint)
Men men det blir inte än iallfall menmen.
#13 - 6 april 2010 15:24
vet inte om det finns svart sand utan bara som grus men jag kan rekomendera Julas blästersand 25 kg för 49 kr,tvättad å klar, bara att hälla i å det går bra även med vattenfyllt kar, jag tog bort så mycket grus det gick sen öste jag i sanden som sjönk med en gång, blev jättefint å kanonbra åt mina pansarmalar som nu har yngel och även till kuhliålarna:)
#14 - 6 april 2010 15:38
Ska till norrköping imorrn, får kolla på den då (om jag inte nallar på sparkontot så jag kan köpa svartgrus redan nu...)
#15 - 6 april 2010 15:43
men kolla då gruset för det finns svart som kan vara ganska vasst-jag föredrog fin sand som de älskar men det är ju min åsikt:)
#16 - 6 april 2010 16:26
Vet att de har "runt" svart grus på Hornbach som inte är vasst. Men var tyvärr småpåsar så skulle bli dyrt..
Vill nog inte ha så fin sand, blästersand är väl typ pytteliten?
Nej, jag får kolla runt, har väl iallafall 5 akvarieaffärer jag kan kika på imorrn, nån borde ha nåt som är lämpligt!
(annars hade pwss, fast isf får jag vänta tills jag åker förbi)

Hur vill Otocinclus vittatus ha det med grus då?
Kan jag skaffa några sånna i det grus jag har, elelr måste jag vänta med dem också tills jag bytt grus?
Äter de bara alger eller "skräp" också?
Såg i artbeskrivningen att de var allätare?
#17 - 6 april 2010 16:34
julas blästersand kan rekommenderas. 49 spänn 25 kilo och det är ren sjösand bara att dumpa rätt ned i karet.
#18 - 6 april 2010 16:36
har tyvärr alldrig haft otocinclusar så kan ej svara på det men andra vet så hoppas du får svar på det;)
#19 - 11 april 2010 09:25
Vad tror ni om detta gruset?
Det borde ju inte vara vasst heller. 3-5 mm det funkar väl till pansarmal och khuli ål?
(Snyggt med svart grus och så pandapansarmalar)
#20 - 11 april 2010 10:44
mollsan skrev:
Vad tror ni om detta gruset?

Det borde ju inte vara vasst heller. 3-5 mm det funkar väl till pansarmal och khuli ål?

(Snyggt med svart grus och så pandapansarmalar)

Se upp med svart grus. Verkar vara mer för terrariebruk? Risk för förgiftning alltså.
#21 - 11 april 2010 11:04
Men får de sälja dem som akvarigrus då?
Hade med en länk, till pwss, men den försvann?!
Var Svart polerat grus, 3-5 mm.
Det är ju inte färgat, utan svart från början.
#22 - 24 maj 2010 19:25
Jag har också ett akvarium med stor grus och pansarmalar albino. Jag undrar om man kan ha finkornig sand i en kruka eller något, som en sandlåda i akvariet typ. Borde det hjälpa?
#23 - 24 maj 2010 19:51
Många sorter av svart sand som säljs för akvariebruk är giftig . Tror det finns lite trådar om det här på zoopet om du söker lite.
Har en polare som köpte svart sand och allt dog, sen i med nya fiskar som dog innan vi fattade att det vad sanden. Ska finnas nån svart sand som funkar, men är man inte säker på vilken så håll er borta från den skiten för att vara säker!!!
#24 - 24 maj 2010 19:52
Ralleballe , borde väl funka, men vet inte om det är värt besväret när man kan köpa fin sand till hela karet på jula väldigt billigt.
#25 - 24 maj 2010 20:04
fast nu har jag engelsk sjösten som även om den är vanligt är väldigt fin. I karet finns nu en "kruka" som jag troligtvis ska prova att hälla 1 liter sand i.
#26 - 24 maj 2010 20:09
Det grus jag nämde först, polerad sjösten var för grovt i mitt tycke, så det blev en annan svart variant från imazo. http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=135.9010&node=sJ0&nodelev=

Har kört detta ett tag nu och vet flera på redbee som använder det så det verkar inte vara farligt.
Gör sig väldigt bra till mina corydoras panda...
#27 - 13 juli 2010 10:47
En fundering vad gäller det doppingen skrev, hur gjorde du med fiskarna när du hällde i sanden ? Har själv velat byta ut mitt grus till sand men det har känts som för mycket jobb att börja tömma ur hela akvariet med både grus, inredning och fiskar.
#28 - 14 juli 2010 17:24
katti73 skrev:
En fundering vad gäller det doppingen skrev, hur gjorde du med fiskarna när du hällde i sanden ? Har själv velat byta ut mitt grus till sand men det har känts som för mycket jobb att börja tömma ur hela akvariet med både grus, inredning och fiskar.

Jo jag skopade ut så mycket grus som gick(efter sänkt vattennivån något) hade tagit upp rötter å stenar, sen tog jag sanden i en mindre plastbytta(1 lit nästan full) sänkte den i akvariet sakta så vattnet rinner i den, sänker den till botten och tömmer ur, grumlar knappt nåt. Hoppas du fattar vad jag menar-lite svårt förklara men bara fråga igen-lycka till:)
#29 - 14 juli 2010 17:32
Ok, ja det låter ju som att faktiskt kan fungera men man stressar inte ihäl fiskarna då? Och det går alltså att använda sand som man köper på Jula:confused: , ja låter som att jag kanske ska ge mig på det efter sommaren :D
#30 - 15 juli 2010 11:10
katti73 skrev:
Ok, ja det låter ju som att faktiskt kan fungera men man stressar inte ihäl fiskarna då? Och det går alltså att använda sand som man köper på Jula:confused: , ja låter som att jag kanske ska ge mig på det efter sommaren :D

Nej mina fiskar blev inte stressade, började i ena änden till den andra så de bara simmade över men är ju olika fiskar såklart, jag har de vanliga sorterna. Ja Julas blästersand är perfekt, är tvättad och klar

Annons