hur mycket växter?

#1 - 22 oktober 2011 12:17
Hej! enkel fråga kan man ha för mkt växter?
2 svärdplantor
2 anubias
1 sötvattens alg
1 vietnamesisk mossa
skruvvalneseria
2 olika sorters bottentäckare

dessa e planderade i ett 530 liters kar ?
#2 - 22 oktober 2011 12:22
nej, du kan inte ha för mycket växter! Det kan bli en såkallad växtsoppa, att man har för mycket så att det ser rörigt ut men där är du inte på långa vägar.

Ljus och näring kan man ha för lite, det är där du får kolla :)
#3 - 22 oktober 2011 12:36
har en heltäckande t5 ramp ska köra pmdd men hur många % vatten i byte å hur ofta... har ett innerfilter som ytaktivitetspump.... :P å ett fluval fx5
#4 - 22 oktober 2011 13:11
Defdac räknar ut det där i någon tråd, försöker hitta den. Plantswap.se är värt ett besök, de kan dedär. Kolkälla är bra att ha också :)
#5 - 22 oktober 2011 13:47
tha__bear skrev:
Hej! enkel fråga kan man ha för mkt växter?

2 svärdplantor

2 anubias

1 sötvattens alg

1 vietnamesisk mossa

skruvvalneseria

2 olika sorters bottentäckare

dessa e planderade i ett 530 liters kar ?

Kan du inte ta en bild av karet?
Vad är sötvattens alg?
I övrigt kan du nog sätta 1 eller 2 nollor efter mängderna!
#6 - 22 oktober 2011 14:15
ser ganska tråkigt ut just nu då det bara finns lite växter i karet just nu... men jag kan ta en när jag tryckt ner dom växterna jag vill ha :D

woops sötvattenstång ska det va :D
#7 - 22 oktober 2011 22:46
tha__bear skrev:
ser ganska tråkigt ut just nu då det bara finns lite växter i karet just nu... men jag kan ta en när jag tryckt ner dom växterna jag vill ha :D

Ta en bild nu och en efter att du petat ned mer sallad!

woops sötvattenstång ska det va :D

Skit osså, jag trode jag fått en algvän!
#8 - 22 oktober 2011 22:51
bossep skrev:
Skit osså, jag trode jag fått en algvän!

Du har en här i alla fall :)
#9 - 23 oktober 2011 10:31
Jag har läst någonstans att det är rekommenderat att ha växter enligt följande formel: Akvariets bredd i cm x akvariets djup i cm / 50
Vet inte om formeln stämmer men i så fall skulle jag ha i mitt 100 liters: 80 x 30 / 50 = 48st
Tänk då på att om det är ett knippe växter, dvs växter utan kruka, räknas varje enstaka stjälk som en växt.
Hoppas det inte blev för krångligt nu :)
#10 - 23 oktober 2011 11:14
Jag har läst någonstans att det är rekommenderat att ha växter enligt följande formel: Akvariets bredd i cm x akvariets djup i cm / 50

Vet inte om formeln stämmer men i så fall skulle jag ha i mitt 100 liters: 80 x 30 / 50 = 48st

Tänk då på att om det är ett knippe växter, dvs växter utan kruka, räknas varje enstaka stjälk som en växt.

Hoppas det inte blev för krångligt nu :)

Eller så tittar man och ser hur mycket växter man VILL ha. Växter renar vattnet och producerar syre vid välmående, så det finns ingen direkt riktlinje om hur mycket man ska ha. Det vill säga, en smaksak. Sen om fiskarna knappt kan vända sig så har man nog lite mycket växter ;)
#11 - 23 oktober 2011 12:30
Johanski skrev:
Eller så tittar man och ser hur mycket växter man VILL ha. Växter renar vattnet och producerar syre vid välmående, så det finns ingen direkt riktlinje om hur mycket man ska ha. Det vill säga, en smaksak. Sen om fiskarna knappt kan vända sig så har man nog lite mycket växter ;)
Kunde inte sagt det bättre själv! Mycket bra råd! :)

Annons