Hur mycket varierar ert pH

#1 - 13 juni 2006 14:52
Jag har ett tanganyika kar på 375l där jag bland annat håller 6st "små" frontosor. Jag införskaffade en pH mätare för ett halvår sedan och har sedan dess försökt få karet att hålla pH på 8. När jag mäter har jag en variation på ca +-0,5 pH. (Kallibrerar mätaren i buffertlösning 4, 7 & 10)

Är detta normalt ?

Tillsätter bikarbonat vid vattenbyte, ca 2 gånger i veckan

Tacksam för svar
#2 - 14 juni 2006 07:50
Du skall bara kalibrera på 7 och 10 när du mäter den basiska sidan av ph. Felaktig kalibrering kan förklara ph variationerna.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 juni 2006 07:59
[quote=Tropfrog]Du skall bara kalibrera på 7 och 10 när du mäter den basiska sidan av ph. Felaktig kalibrering kan förklara ph variationerna.
MVH
Magnus[/quote]
Säker? Det borde väl inte bli fel för att man kalibrerar på alla 3 mätpunkterna.
Nu är det rätt många år sedan som jag använde någon pH-mätare med 3 mätpunkter - men med det mätinstrumentet funkade det i alla fall då.
#4 - 14 juni 2006 08:07
Det är fullständigt normalt att pH varierar ganska mycket t ex över dygnet. +-0,5 tycker jag inte verkar så mycket. Växter och alger i karet höjer pH på dagen och om du har 8 på eftermiddagen och 7,5 på morgonen beror det på växterna. Annars kan det variera med matning och vattenbyten.

Att kalibrera fel kan ge fel värden, men borde väl inte ha att göra med varierande värden? Det borde ge systemfel åt ett eller annat håll. Om man inte kalibrerar före varenda mätning och har gamla dåliga buffertar eller olika bufferar.

Om man mäter fel genom att mäta på olika sätt från gång till gång eller inte förvarar elektroden rätt kan det ge helt fel värden.

Mitt tips är att mäta vid samma tidpunkt på dagen och kolla vad ett vattenbyte har för betydelse.
#5 - 14 juni 2006 08:14
[quote=Kjell Fohrman]Säker? Det borde väl inte bli fel för att man kalibrerar på alla 3 mätpunkterna.
Nu är det rätt många år sedan som jag använde någon pH-mätare med 3 mätpunkter - men med det mätinstrumentet funkade det i alla fall då.[/quote]
Att kalibrera fel kan ge fel värden, men borde väl inte ha att göra med varierande värden? Det borde ge systemfel åt ett eller annat håll. Om man inte kalibrerar före varenda mätning och har gamla dåliga buffertar eller olika bufferar.

Om man mäter fel genom att mäta på olika sätt från gång till gång eller inte förvarar elektroden rätt kan det ge helt fel värden.

Mitt tips är att mäta vid samma tidpunkt på dagen och kolla vad ett vattenbyte har för betydelse.
#6 - 14 juni 2006 08:32
[QUOTE=Kjell Fohrman]Säker? Det borde väl inte bli fel för att man kalibrerar på alla 3 mätpunkterna.
Nu är det rätt många år sedan som jag använde någon pH-mätare med 3 mätpunkter - men med det mätinstrumentet funkade det i alla fall då.[/QUOTE]

Nja, säker kan man ju aldrig vara. Jag är ju heller ingen mättekniker. Den info jag har kommer dock från ganska trovärdig källa, du vet vem;)
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 juni 2006 08:43
[quote=Tropfrog]Nja, säker kan man ju aldrig vara. Jag är ju heller ingen mättekniker. Den info jag har kommer dock från ganska trovärdig källa, du vet vem;)
MVH
Magnus[/quote]
Ja, ja trovärdig och trovärdig:p får ta det med honom.

Dock som krax skriver så är väl 0.5 inte alltför farligt. Dock så borde det inte variera så mycket eftersom du väl inte har en massa växter i akvariet - eller?
Och du dessutom byter vatten 2 ggr i veckan (låter t.o.m. väl mycket) -- hur mycket byter du när du byter?

Sedan undrar jag också lite över hur gamla kalibreringsvätskorna är?
#8 - 14 juni 2006 09:46
1) 0.5 ändring kring pH 8 är ingenting. Jag skulle anse det som normal mätosäkerhet/variation.

2) Trepunkts-kalibrerade pH-metrar finns, och skall då självklart ha tre kalibreringspunkter.

3) Gamla kalibreringsvätskor ger konstiga värden (oftast suspekt höga pH'n eftersom pH 7 & 10 bufferten tar upp koldioxid från luften och blir surare), inte varierande värden.

4) Se punkt 1) en gång till.
#9 - 14 juni 2006 14:43
Mycket bra svar, tackar

Angående mätningen
När jag kalibrerar, justerar jag mätaren vid pH 7 och kontrollerar buffertlösningarna 10 eller 4 beroende på vilket kar jag mäter i. Har dock sett att mätaren inte varierar mer än ca 0,1 vid buffertlösningarna 4 och 10. (dock indikerar mätaren inte 10 utan ca 9,5-9.7, om det beror på givare eller buffert ?)

Angående variationen:
Min gissning var att variatonen var helt normalt, ville bara kolla vad er åsikt om det.
#10 - 14 juni 2006 14:56
[quote=Kjell Fohrman]

Dock som krax skriver så är väl 0.5 inte alltför farligt. Dock så borde det inte variera så mycket eftersom du väl inte har en massa växter i akvariet - eller?
Och du dessutom byter vatten 2 ggr i veckan (låter t.o.m. väl mycket) -- hur mycket byter du när du byter?

Sedan undrar jag också lite över hur gamla kalibreringsvätskorna är?[/quote]

Har en del växter, och 5 stora kalkstenar.

Jag byter ca 1/6. Jag tycker mig se att fiskarna blir lite piggare med fler vattenbyte. Matar rätt mycket frysfoder(räkmix, artemia, oxhjärta) och fiskarna börjar bli stora för karet kanske...
Tror du att detta stressar mer än nyttan ?

Kalibreringsvätskorna är ca 5 månader(dock förvarade i rumstemp., bör vara kylda har jag hört) men jag är skeptisk att det beror på kallibreringsvätskan då dessa bara varierar ca +-0,1 mellan gångerna. Bör väl i så fall ge en konstant liknande trend, typ fallande...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 juni 2006 15:06
Du matar ju med foder som smustar ner mycket - de som matar med oxhjärta (finns absolut ingen anledning att ge frontosor det) brukar ju behöva göra stora vattenbyten flera gånger i veckan.
#12 - 14 juni 2006 15:17
[quote=Kjell Fohrman]Du matar ju med foder som smustar ner mycket - de som matar med oxhjärta (finns absolut ingen anledning att ge frontosor det) brukar ju behöva göra stora vattenbyten flera gånger i veckan.[/quote]

Anledningen till oxhjärta är att jag har lite kvar från ett tidigare diskus kar. Tänkte att det kan gå genom ett par fiskar i stället för att slänga.

Tror du att ett större byte är bättre än två små, förutom mindre arbete :)
Använder bytet för att minska temperaturen nu i sommar tider (når ibland 28,5 grader ! enligt en okalibrerad termometer)

Hur stort byte talar vi om, 1/4 eller större ?
#13 - 14 juni 2006 15:19
1:buffertvätskor skall förvaras kylda.
2: Är det inte en 3 punkts pH-meter så skall kalibreringsintervallet vara max 4punkter ifrån varandra och så nära mot förväntat värde. Ex 4 och 7 ligger inom 4 punkter. Vilket för in mig på att du skriver att du justerar på 7 och kontrollerar mot 4 och 10. Kalibrerar du inte med 2 lösningar?

Att 10 bufferten inte visar 10 kanske har att göra med att du råkat få över lite annan vätska in i bufferten.
#14 - 14 juni 2006 15:51
Om skall mäta kring ph 8 så skall man kalibrera mot först 7, sen 10. Om man kalibrerar anorlunda eller med lägre buffertlösning finns inga garantier för mätningens tillförlitlighet. "Dubbelkollade" med min referens. Det finns mätare som skall kalibreras på tre punkter, men de finns normalt sett inte inom hobbyn, då de är exakta och kostar därefter. Vanliga mätare har en brytning i mätintervallet vid 7, vilket gör att man måste kalibrera i rätt intervall.

Men nu är alla överens om att det inte är några problem med en variation på 0,5. Så då kan vi ju lägga ner det mättekniska.
MVH
Magnus
#15 - 14 juni 2006 16:08
[quote=Sintei]1:buffertvätskor skall förvaras kylda.
2: Är det inte en 3 punkts pH-meter så skall kalibreringsintervallet vara max 4punkter ifrån varandra och så nära mot förväntat värde. Ex 4 och 7 ligger inom 4 punkter. Vilket för in mig på att du skriver att du justerar på 7 och kontrollerar mot 4 och 10. Kalibrerar du inte med 2 lösningar?

Att 10 bufferten inte visar 10 kanske har att göra med att du råkat få över lite annan vätska in i bufferten.[/quote]

Om man nu ska vara korrekt, så kallibrerar jag väl bara pH7 och inte vid tre punkter dvs lutningen på kurvan. Men det verkar ju funka hyfsat. Tycker ett mätfel på 0,3 vid pH 10 är ok för 600kr. Bör väl vara mindre vid 8 ?

Låter rimligt att bufferten minskar mot 7 med tiden.
#16 - 14 juni 2006 16:41
[quote=Tropfrog]Men nu är alla överens om att det inte är några problem med en variation på 0,5. Så då kan vi ju lägga ner det mättekniska.
MVH
Magnus[/quote]

tråkmåns :p

Annons