Hur mycket tyngd klarar ett akvarium?

#1 - 23 juli 2006 17:45
Hejsan!:D

Har ett 222 liters aluminium ramakvarium med tillhörande benställning och undrar hur mycket sten man kan lägga i det?

Har precis varit och plockat 40 kilo sten (med markägarens tillstånd om någon undrar) och undrar om man kan lägga ner allt utan att behöva oroa sig.

Har redan 50 kilo blästersand i och skulle jag lägga i 40 kg sten blir det 90 kg. Med 200 liter vatten skulle det bli en vikt på nästan 300 kg. Klarar akvariet och benställningen av detta tro?

Någon som har ngn erfarenhet av detta?
Självklart förstår jag att det e från akvarium till akvarium och hur man lägger stenen men vågar inte riktigt chansa utan skulle nån vet ngt om detta så berätta snälla [:o]

Har självklart lagt en 3cm frigolitbit i botten som ska fördela belastningen också.

// MVH Tulle
#2 - 23 juli 2006 17:50
Tänk på att sanden och stenen tar upp volym vilket gör att man inte får i "så mkt vatten".

Jag har rejält tunga stenar i mitt 180liters utan problem
#3 - 23 juli 2006 17:58
Tack Ciklidis för det snabba svaret!

Jo sanden, stenen och frigolitbakgrunden jag har byggt :p tar ju såklart upp volym också vilket gör att det blir mindre vatten och mindre vikt. Men där är väll nästan 150 liter vatten ändå så vikt blir det ju... ;)

Hur ser ditt akvarium ut? Bara tänkte för har man en "hel" platta under så är det ju deen som får ta tyngden men benställningen jag har är det ju inget i mitten utan det är akvariets glasundersida som får ta hela vikten typ.[:o]

// MVH Tulle
#4 - 23 juli 2006 18:10
Jag personligen hade gjort det med en helskiva under allså inte ställningen som du har.En friggo under inga problem den formar sig efter ram karet men under en ställning det är jag tveksam mot det skulle vara om du la en trä skiva under ställningen men det avgör du själv.
#5 - 23 juli 2006 18:34
Alltså har friggon i akvariet under sanden.

Ingen annan som vet ngt?

Har dessutom räknat lite på det:
*Friggobakgrunden jag har gjort tar upp minst 20 liter vatten; alltså ca 20 kg.
*Om jag lägger i all sten tar det upp ungefär 20 liter vatten; alltså 20 kg.
Så då har jag "tillgodo" 40 kg precis så mkt som stenarna väger :D

// MVH Tulle
#6 - 23 juli 2006 18:50
En under karet,ett i karet allt undet en helskiva.Inga problem med tyngden
#7 - 23 juli 2006 18:56
Jo men vad jag har läst så är ramakvarium inte uppbyggda att kunna ha en skiva mellan benställningen och akvariet för glaset på undersidan ska bukta lite lr vad det var jag läste.

jag förstår hur du menar och det hade ju självklart varit det bästa men har nyss fyllt det så blir lite problem så sett. Och all sand e i så det blir nog för tungt för och lyfta oavsett.

Men enligt så jag räkna innnan så bör det ju palla med det för rätt mkt vatten försvinner som ciklidis sa och då minskar tyngden rätt mkt med pga att där är mindre vatten, och det ersätter jag men sten istället.

// MVH Tulle
#8 - 23 juli 2006 19:09
[quote=tulle89]Jo men vad jag har läst så är ramakvarium inte uppbyggda att kunna ha en skiva mellan benställningen och akvariet för glaset på undersidan ska bukta lite lr vad det var jag läste.

jag förstår hur du menar och det hade ju självklart varit det bästa men har nyss fyllt det så blir lite problem så sett. Och all sand e i så det blir nog för tungt för och lyfta oavsett.

Men enligt så jag räkna innnan så bör det ju palla med det för rätt mkt vatten försvinner som ciklidis sa och då minskar tyngden rätt mkt med pga att där är mindre vatten, och det ersätter jag men sten istället.

// MVH Tulle[/quote]Det beror vad du har för skiva under akvariet.Men det hjälper inte dig för tillfället testa och se om det håller det gör det säkert
#9 - 23 juli 2006 19:13
Japp jag får göra det!
Håller på och koka stenarna nu, inte så lätt med 40 kg sten...:p

Jag får tacka för att du har svarat så jag har fått ngn och bolla ideerna med lite.:D TACK!

// MVH Tulle
#10 - 23 juli 2006 19:21
Jag har nog 100 kg sten och det håller men nu har jag hel skiva under också
#11 - 23 juli 2006 19:53
När det gäller o koka sten förrästen. Räckeer det att man häller upp kokande vatten i en span och sedan ägger ner stenen där i i några sekunder samtidigt som man vänder sten så all luft åker ut?

Har tagit stenarna från havskanten o där e lite grönt skit på dem, typ alger:confused:.
Har försökt skrubba bort det så gott det går men det e typ hålsten så jag kommer inte riktigt till överallt. Är det något man behöver ora sig för?

// MVH Tulle
#12 - 23 juli 2006 19:58
Mitt stora akvarium är ett ramakvarium och jag har inget under. (375l)
Jag skulle inte våga lägga ngt mellan ställning och ram (alu-ställning) har läst och hört från så många att just ram-akvarier inte ska ha ngt underlägg.

Tänk på hur du travar stenarna. Om du har grävande som kan underminera så kan det trilla ner stenar som slår i sidorna eller botten.
Man kan ha silikon eller frigolit om man ska luta stenar mot glas.
#13 - 23 juli 2006 20:02
[quote=ciklidis]Mitt stora akvarium är ett ramakvarium och jag har inget under. (375l)
Jag skulle inte våga lägga ngt mellan ställning och ram (alu-ställning) har läst och hört från så många att just ram-akvarier inte ska ha ngt underlägg.

Tänk på hur du travar stenarna. Om du har grävande som kan underminera så kan det trilla ner stenar som slår i sidorna eller botten.
Man kan ha silikon eller frigolit om man ska luta stenar mot glas.[/quote]Så om du skulle förmoda att lägga en helskiva under ett ram akvarium så skulle detta va direkt farligt detta har jag försvårt att förstå
#14 - 23 juli 2006 20:11
Ciklidis Japp det har jag tänkt på. har friggobakgrund och har lagt en 3 cm tjock frigolitbit i botten under sanden. Mot sidan som jag ska ha det ena raset (inte mot men i närheten av glaset) ska jag ha en separat glasskiva framför akvariets glas.

EDIT: Fast jag flyttar nog in det raset en aning så det inte kan ramla mot sidorutan.

har också läst det ngn stans att man inte ska ha en skiva under alu akvarium men varför vet jag inte.

Tack för svaren!

// MVH Tulle
#15 - 23 juli 2006 21:48
[quote=stene]Så om du skulle förmoda att lägga en helskiva under ett ram akvarium så skulle detta va direkt farligt detta har jag försvårt att förstå[/quote]

Tillverkarna rekommenderar, vad jag har läst, att man lägger karet mot ramen utan mellanlägg.

Fast anledningen att jag inte vill ha det är för att min kompis 310liters akvarium låg på en helskiva.När han flyttade karet såg han att skivan påverkats av vatten som runnit/stänkts på skivan när han typ flyttat växter, skrapat alger osv.

Dessutom tycker jag att det är mindre snyggt med extra skivor ;)
#16 - 23 juli 2006 22:48
Håller helt och hålligt med dig, snyggare utan. :D

Jo risken blir väll den ist. att träet ändrar form och påverkar akvariet på ett negativt sätt så istället.

// MVH Tulle
#17 - 24 juli 2006 01:23
[quote=tulle89]Håller helt och hålligt med dig, snyggare utan. :D

Jo risken blir väll den ist. att träet ändrar form och påverkar akvariet på ett negativt sätt så istället.

// MVH Tulle[/quote]

En fördel ska väl vara att om botten spricker (vet inte vad chanserna för att det ska hända) så teoretiskt så tror många att skivan då hindrar vattnet från att forsa ut och istället så blir det en mindre dramatiskt händelse...
Har inte hört ngn som råkat ut för just detoch huruvida en skiva skulle hjälpa.

En annan är att underlägget ska fördela tyngden och att ett litet korn skulle bakas in i underlägget istället för att spräcka glaset.
Men på ett ram-akvarium ligger ju inte glaset emot underlaget..
#18 - 24 juli 2006 04:16
[quote=tulle89]När det gäller o koka sten förrästen. Räckeer det att man häller upp kokande vatten i en span och sedan ägger ner stenen där i i några sekunder samtidigt som man vänder sten så all luft åker ut?

Har tagit stenarna från havskanten o där e lite grönt skit på dem, typ alger:confused:.
Har försökt skrubba bort det så gott det går men det e typ hålsten så jag kommer inte riktigt till överallt. Är det något man behöver ora sig för?

// MVH Tulle[/quote]

Hejsan!
Om man ska vara på den säkra sidan så tar det mellan 15-20 min i kokande vatten för stenarna att bli sterial, dvs. om alla bakterier ska dö.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är det som jag har hört i alla fall.

Och beläggningen på stenarna behöver du inte oroa dig om, om du kokar dem såhär länge.

MVH
Niklas
#19 - 24 juli 2006 08:34
Joo egentligen skam an väll koka dem så länge men med tanke på att jag bara får plats med en sten i taget i största kastrulen( 5 liter) så kommer det ta en låååång tid. Har gjort som så nu att jag hälde kokande vatten i en spann och sedan la ner stenen där i i några sekunder så hela blev dränkt med vatten. Hoppas det duger! ;)

// MVH Tulle
#20 - 24 juli 2006 09:32
[quote=tulle89]Joo egentligen skam an väll koka dem så länge men med tanke på att jag bara får plats med en sten i taget i största kastrulen( 5 liter) så kommer det ta en låååång tid. Har gjort som så nu att jag hälde kokande vatten i en spann och sedan la ner stenen där i i några sekunder så hela blev dränkt med vatten. Hoppas det duger! ;)

// MVH Tulle[/quote]

Jag tror inte det räcker med att du lägger stenarna i en spann och häller kokt vatten på.
Låter allt för riskabelt, koka dem i 15-20 min. och var på den säkra sidan istället.[:-38]

Jag har lagt ett 2 mm tjockt plexiglas i botten under alla stenar i mitt akvarium,
500l med aluminiumram på en alun.ställning.
Den lösningen stör inte skönhetsmässigt!:p

Jag har många olika ciklider som gräver o gräver, jag har byggt många grottor som gömställen åt dem,
de har kanter som inte är så bra att ha i ett akvarium!
Har dem inte i närheten av sidoglasen, utan de står i mitten i sanden.
Första gången jag byggde egna grottor satte jag fast dem på plexiglaset för att vara helt säker på att de inte skulle trilla på sidoglasen.
Men de har lossat från cilikonet, med tiden (ca: 10 år) och allt grävande förståss!
Så nu är det dags att bygga nya grottor och då tänkte jag koka dem i 15-20 min först.[:o]
#21 - 24 juli 2006 10:50
Borde det inte gå att ånga dem?
Jag har en stor pasta gryta med en insats så det går att ånga saker.

Där ångade jag mina stener, men sen bytte jag iallafall till hålsten:)
#22 - 24 juli 2006 19:51
Hehe var precis en sån pastakastrull jag hade :D

Jo ånga borde ju också funka, men har redan lagt ner stenarna nu så... :)
Körde en gång med högtryckstvätten också så jag fick bort det värsta.

Ska försöka fixa några bilder men det tar nog några dagar för jag e inte riktigt nöjd med det innu :p , o vattnet har blivit väldigt grumsigt och har heller ingen pump i utan har beställt en sådan men pwss har semester nu så det tar väll några extra dagar.[:o]

Hur vet man förresten om man har tillräckligt med grottor/gömställen?
Har fått ihop några men är tveksam om det räcker..:confused:

// MVH Tulle
#23 - 24 juli 2006 20:45
Nu ligger stenarna redan i akvariet men annars kan man desinficera med Virkon.
#24 - 24 juli 2006 21:14
Vikron, vad är det för ngt?
Var får man tag på det?:confused:

// MVH Tulle
#25 - 24 juli 2006 21:22
Virkon är bland annat bakteriedödande mm. Helst ska det som ska desinficeras vara torrt och hyfsat rengjort. Har för mig att granngården har sånt. Men du har ju kört med högtrycken så det är säkert ingen fara
#26 - 24 juli 2006 22:12
Jaa förhoppningsvis så ska det väll vara okej :)

Tack varjefall för du förklara vad det var.:D

// MVH Tulle

Annons