Hur mycket tål akvariet?

#1 - 7 januari 2008 10:56
Ungefär hur mycket tål botten i ett ramakvarium?
Jag har en 180litare att leka med, med siktet inställt på malawi, därav en hel del sten.
Sten är tungt.

Att botten klarar vattnet + 25 kilo sand är väl rätt självklart... men hur mycket sten får man plats med sen?
Jag har ca 20 kilo sten i varierande storlek som jag tänkte möblera ut i två rösen längs vardera kortsidan.
Hur mycket av det vågar jag lägga i?
(ja, jag har en frigolitplatta i botten på akvariet)
#2 - 7 januari 2008 12:06
Sten är tungt, men det är gruset också, även vatten väger en del! Ju mer sten du har, desto mindre vattenvolym blir det. Viktökningen blir den vikt stenen representerar minus vad vattnet med samma volym väger.

Jag kan inte se att det skulle vara några problem, 20 kg sten är rätt mycket i ett 180 L men inte så förskräckligt. Det är oftast inte vikten som man skall oroa sig för om man har sten i karet...
#3 - 7 januari 2008 12:31
20kg sten är väll inget.
det är ju gjort för o klara tyngden av 180kg vatten
#4 - 7 januari 2008 13:01
mayday skrev:
20kg sten är väll inget.

det är ju gjort för o klara tyngden av 180kg vatten

Förvisso väger vattnet en hel del det med, men det blir liksom lite mer utbredd viktfördelning på det hela...
Stenarna kommer ju ligga i rösen i vardera hörn. Visst, frigoliten fördelar väl vikten någorlunda, men inte tillräckligt mycket för att jag ska våga stapla sten för kung och fosterland utan att fråga här först.. :)

De större stenarna är gotländsk kalksten, platta och fina, tänkte bottna med dom iallafall, så blir det iaf inga större spänningspunkter...

EDIT
Råkade drabbas av lite intelligens, och vägde baljorna med sten...
Det är ca 13 kilo småsten (mestadels ca 5 cm i diameter, några knytnävsstora), och 25-30 kilo av större kalkstenar...
Lite mer än 20 kilo alltså. Får nog lämna ett par stenar utanför, känns det som?
Småstenarna är tänkta som övergång från stora stenar i röset, till sanden (så det inte ska se så rumphugget ut).
#5 - 7 januari 2008 13:16
Borde nog inte vara några problem.
Själv kör jag med 55kg kolsten och lavasten totalt i mitt 250liters sydamerika.
Riktiga bumlingar...
Fick dock rådet att använda frigolit innanglaset i botten eftersom det faktiskt fördelar tyngden lite samt skyddar bra om olyckan med grävande fiskar skulle vara framme.
Mitt akvarium är ett Dala/zooline med ram.
#6 - 7 januari 2008 14:11
Bara en fundering, har du ställning eller bord till karet? min tanke är annars om du har bord så kanske du kan fixa en skiva (nåt stumt som plexiglas eller plåt) som bygger lika mycket i höjd som ramen och får plats precis innanför ramen under akvariet, då får du ju en stum botten ramakvarie till trots och borde säkert kunna lasta i hur mycket sten som helst :)
#7 - 7 januari 2008 14:16
Hur är det med kalksten och ph är väl inte riktigt bra ?
#8 - 7 januari 2008 14:25
RoBo skrev:
Hur är det med kalksten och ph är väl inte riktigt bra ?

Han ska ha Malawi ;)

Jag körde med en plexiglasskiva underst när jag lastade i stora mängder knivsten (tunga) i ett av mina kar. Kan vara något om du har tillgång till sådan, den behöver inte vara tjock.

Vikten behöver du ej vara orolig för utan det är i sådana fall punktbelastningar och stötar du skall akta dig litet för. Jag har haft kar med mer sten än vatten, det har funkat för mig iaf.
#9 - 7 januari 2008 14:28
Sten har en densitet på ungefär 2,5-3,5kg/l oavsätt sort.
Dvs ca 3ggr mer än vatten.
Om man ser till att få bort punktbelastningar med tex frigolit så är skillnaden altså inte så stor, ca 2kg mer för varje liter vatten man tar bort bara.
#10 - 7 januari 2008 14:56
Akvariet står på ett "bord" (dvs tre pelare med lecablock, och en bordsskiva), så om jag får tag i nåt vettigt att ha under så låter det vettigt...
Hur tjocka plexi/trä-skivor rekommenderar ni att jag har under i så fall?

Heeke:
Så eftersom jag kommer ha en frigolitskiva i botten, ca 15mm tjock, så är det ingen större fara med den här mängden sten?
#11 - 7 januari 2008 16:51
heeke: Med punktbelastningar menar jag att vikten av ex. en stenhög hamnar på en liten anliggningsyta mot glaset.

Det är ingen fara "Trollsvans"! Du kan lägga ex. en plexiglasskiva (någon millimeter tock) i botten under gruset/sanden om du vill vara riktigt säker tillsammans med frigoliten!

EDIT:Stavning
#12 - 7 januari 2008 17:43
Trollsvans skrev:
Akvariet står på ett "bord" (dvs tre pelare med lecablock, och en bordsskiva), så om jag får tag i nåt vettigt att ha under så låter det vettigt...

Hur tjocka plexi/trä-skivor rekommenderar ni att jag har under i så fall?

Heeke:

Så eftersom jag kommer ha en frigolitskiva i botten, ca 15mm tjock, så är det ingen större fara med den här mängden sten?

Om du funderar att lägga nåt under enligt min ide så måste det du lägger under va exakt samma tjocklek som din list sticker ut från glaset, du får helt enkelt ta å mäta eller om möjligt fråga tillverkaren för om du har en för tunn skiva gör den ju ingen större nytta och en för tjock blir ju som att ställa akvariet på ett för litet bord och inte heller att rekomendera.
#13 - 7 januari 2008 18:15
Lägg en 10mm frigolit i karet, FYLL (bokstavligen) karet med sten. Slå i vatten så det fyller ut, det håller helt säkert, så 50-60kg sten är inga som helst problem.

Se bara till att karet är uppställt enl. konstens alla regler. Det är en större orsak att oroa sig än hur mycket sten man lägger i karet.

EDIT: tänk på att sten som lutar mot en sido/bakruta också är en form av punktbelastning. Undvik det eller skydda även den rutan med frigoit.
#14 - 7 januari 2008 18:38
Läste att producenterna av akvastabil akvarier säger att akvariet håller för mer sten än det får plats i det.
#15 - 7 januari 2008 18:45
Jupp, precis det jag menar.
#16 - 7 januari 2008 19:21
Ah, då kan jag helt enkelt vara lugn...
Jaja, då blir det en dag framför spisen och koka sten då... hurra så roligt.:D

Annons