Hur mycket syre?

#1 - 3 januari 2008 19:16
Jag har ett kar på 310 liter med 8 växter.
Reningen fixar ett Eheim 2228 pro & Fluval 4plus.
Nu har jag en slang kopplad till utblåset på Fluvalen med en stryp ventil på.
Den har jag strypt ganska mycket, men fiskrna klagar inte.
Vågar jag prova utan extern lufttillförsel?

mvh Oscar
#2 - 3 januari 2008 20:06
dom där bubblorna som blir tillför inget syre eller så pass lite att det är tveksamt om det skulle gå att mäta så stäng av den du, själv har jag kört utan senaste året utan problem.
Det som påverkar mänden syre i vattnet är mest ytcirkulationen så om man bara har en pump och den sitter en bit under yta (mer än 5cm) så kanske bubblorna kan hjälpa lite att cirkulera vattnet då :)
#3 - 3 januari 2008 20:10
Så länge du har ytcirkulation så kommer syre ner i vattnet.
#4 - 3 januari 2008 20:15
Syresättningen av ditt akvarie utgörs till största delen av den ytcirkulation som uppnås av dina filterpumpar, externt tillförd luft via externa luftpumpar eller tex diffusor är marginell, att du strypt matningen tror jag beror på att du antingen störs av ljudet eller att du visuellt störs av den mängd småbubblor som cirkulerar i ditt kar, en lösning om man har lätt för att få "hinna" på ytan är att rikta utblåsröret svagt uppåt, dels för att skapa en kraftigare ytcirkulation men även för att "bryta ner" bakteriehinnan och få den att sjunka till botten.
#5 - 3 januari 2008 20:44
Okej, du testar jag att strypa luften helt tills imorgon.
Hoppas att inte fiskarna tjippar efter luft när jag kommer hem efter jobbet imorgon.

O visst är det ljudet som man blir trött på.....

Annons