Hej,
Jag har ställt till det rejält, efter att min Likomapärla fick yngel!
Direkt efter det att hon fått sin hett efterlängtade kull, håvade jag upp henne och släpte bara tillbaka henne i det stora karet igen. (Jag har väntat i över ett år på att hon skulle få yngel). Det var på i fredagskväll vid 18-tiden jag släppte tillbaka henne och hon blev uppvaktad direkt för ny parning, varför hon drog sig tillbaka och gömde sig under ett par växter. Jag har samma vatten i båda karen och det har gått bra då jag gjort på samma sätt med mina Interruptusar, då dessa fått yngel. En av skillnaderna är att jag har flera honor av den arten, så fokus har väl fördelats över fler individer efter återförandet. Det här visade sig skulle gå betydligt sämre...
Då jag några timmar senare tittade till karet igen såg jag henne inte först. Sedan hittade jag henne inkilad mellan ett par stora stenar, mot glaset. Hon låg helt stilla. Medans jag tittade på henne stack en Likomahanne in näbben och nafsade omillt på ryggen på henne. Jag insåg att detta inte var bra och flyttade över henne till ett tredje kar, där jag annars bara har ett gäng 2 veckor gamla Interuptusyngel. Hennes fenor är i princip helt söndertrasade och hon har stora sår på kroppen. Hon "simmar" nu långsamt runt i karet, men verkar inte kunna styra så bra... Hon äter inget, verkar borta och är mager efter att hon släpte kullen. Naturligtvis borde jag låtit henne äta upp sig och få kraften tillbaka innan jag stoppade henne i det stora karet, men misstaget är redan gjort...
Hon var tidigare bland de tuffare och livligaste fiskarna i karet, varför hon också klarat sig bra tidigare. (Hon var den enda fullvuxna honan).
Frågan är om hon nu går att rädda? Vad tror ni?
Jag vet också att dessa fiskar naturligt har flagilater i tarmsystemet och att dessa kan få övertag om en individ får motståndskraften hos fisken blir nedsatt. (Nu är hon väl både är stressad och kraftlös, efter "fastan" och misshandeln). Därför funderar jag på om jag ska påbörja någon form av medicinering redan nu, för att förebygga att flagilaterna tar över för då tror jag det är totalkört. En Oktocin-kur till exempel? Jag gillar inte att medicinera i onödan, men jag tror att detta kan vara bra om jag ska försöa rädda henne.
... Eller ska jag helt enkelt inse att jag bör ta bort henne redan nu, för hon mår inte bra? Hur stora skador går det att läka egentligen? (Har inga bra erfarenheter av sjuka fiskar, men han har ju blivit misshandlad och var stark innan). Hur lång tid kan det ta för fenorna att växa ut, så hon kan simma ordentligt igen? Hade det varit ngn annan av fiskarna hade jag inte gjort dessa ansträngningar, men henne har jag ett särskillt öga till.
Jag skulle vara vädligt tacksam för svar från någon som har erfarenheter av misshandlade fiskar!
Mvh
//Matts