Hur mycket sten kan man ha i ett 540Liters akvarie

#1 - 28 september 2003 12:43
Jag har fått tag på ganska mycket sten till mitt akvarium, det är på 540liter, frågan är hur mycket sten kan man lasta i ett akvarie? Har ca 75kg sand nu. Nu menar inte jag i överdrivna mängder men på ett ungefär...
MVH Maria
#2 - 28 september 2003 12:45
du kan lasta i så mycket sten som du vill ha, akvariumet klarar det de e inga problem. Vad man kan tänka på är att ha tex. frigolit i botten på karet om man har stora stenar så att det inte bli några stöt skador och att inte lägga stora stenar på sanden utan först i med sten sen sand så dom inte bli ostabila om fiskar gräver sen måste man se till att fiskarna inte kan rubba stenarna för då kan dom "välta" igenom nån ruta.

Så står allt stadigt så kan du hiva i hur mycket du vill.
#3 - 28 september 2003 12:50
du kan ju alltid silicona ihop stenarna om du vill bygga ett röse för säkerhets skull, det skulle jag ha gjort iaf, onödigt att riskera nåt [:-6]
#4 - 28 september 2003 12:51
Tack så mycket för snabbt svar :) :)
#5 - 28 september 2003 20:28
du kan lasta i så mycket sten som du vill ha, akvariumet klarar det de e inga problem

Du kan inte lasta akvariet hur mycket som helst, även om glasets hållfasthet är väldigt hög. Den lägsta hållfastheten är dess böjhållfasthet, så om man har en akvariebänk som bara håller akvariet längs kanterna, bör man vara lite försiktig.

Läs mer på
http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm

MVH
Kalle

Annons