Hur mycket sten kan man ha?

#1 - 9 juli 2007 14:47
Jag startar upp ett 540 l (150x60x60) ramakvarie och vill ha stora stenrösen.
Men hur mycket klarar egentligen glaset?
:confused:
Har tänkt att lägga 2 cm frigolit under stenrösen samt att cilikona fast stenarna med varandra.
Stenarna som är tänkta är skiffer.
Tacksam för svar.
#2 - 9 juli 2007 15:15
lägg på så du tycker det är snyggt!
Såg ett klipp där en amerikan(?) testade hållbarheten på ett litet kar, ca 50 liter skulle jag tro.. Han byggde ett torn av stenar som vart, enligt mitt ögonmått över 1 meter! Som avslutning ställde han sig själv i karet och det höll...

Så det är nog inte själva vikten som är det viktiga utan att man staplar stabilt och inte har något gruskorn längst ner... Rätta mig om jag har fel!

/Hans
#3 - 9 juli 2007 15:29
i en saltvattenbutik i örebro har han ett 540l alukar med bara levande sten i. när karet är helt fullt tror jag han sa att det nästan var ett ton sten i så du kan nog lasta i så mycket du vill.
#4 - 9 juli 2007 15:59
Det är inte bara akvariet som ska orka utan golvet också.. och vad det nu är som akvariumet ska stå på.
#5 - 9 juli 2007 17:40
Jag har ett likadant ramakvarium.
Innan jag hade Back to Nature moduler, så staplade jag kalksten ända upp till ytan (med frigolit i botten).
Men jag garanterar inget naturligtvis ;)
#6 - 9 juli 2007 18:00
Där ser man.
Kanske oroat mig i onödan...
Då skall jag se till att bygga ett riktigt berg!:D
/M
#7 - 9 juli 2007 18:28
Det borde väl ha betydelse om det är en ramställning eller en skiva som karet står på??
Vid en ramställning så är det ju inget som stöttar mitt på botten.
#8 - 9 juli 2007 18:28
Se upp så att du inte lägger i en sten som kommit ifrån något konstigt ställe i rymden för de kan ha en väldigt hög densitet, så att det räcker att du bara lägger ner 1 sten innan det går sönder.[;)]
#9 - 9 juli 2007 21:44
flygrc skrev:
Det borde väl ha betydelse om det är en ramställning eller en skiva som karet står på??

Tja, det var precis min oro...
För min del så har jag en aluminiumställning med sex ben.
Det vill säga att halva akvariet hänger i luften på varje sida om stöd.

Botten glaset är 10 mm.
Kanske det finns de med grövre tjocklek och att det spelar en stor roll?
#10 - 9 juli 2007 21:45
Fiddan skrev:
Se upp så att du inte lägger i en sten som kommit ifrån något onstigt ställe i rymden för de kan ha en väldigt hög densitet, så att det räcker att du bara lägger ner 1 sten innan det går sönder.[;)]

Så länge det inte är kryptonit så känner jag mig trygg...
:D
Mange "Stålmusen" Breme
#11 - 9 juli 2007 22:05
Broderbrem skrev:
Så länge det inte är kryptonit så känner jag mig trygg...

:D

Mange "Stålmusen" Breme

Samma med mig jag är också intolerant mot kryptonit.
Jävligt besvärligt ibland.
#12 - 10 juli 2007 05:43
Fiddan skrev:
Samma med mig jag är också intolerant mot kryptonit.

Jävligt besvärligt ibland.

Då får du passa dig om du åker till Serbien, det var där någonstans man hittade kryptonit :D
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6584229.stm
#13 - 10 juli 2007 08:04
flygrc skrev:

Mitt står på aluminiumställning och det har gått bra.
#14 - 10 juli 2007 08:34
Det har ingen betydelse om det är ett ramakvarium eller ett med bottenplatta. Det största problemet är gruskorn mellan sten och glas. Med frigolit under stenarna klarar glaset vikten. Lägg sten på frigoliten, olika storlekar och fyll sedan på med sand. På så sätt skapar du naturliga grottor för framtida yngel att gömma sig i.
#15 - 10 juli 2007 09:05
Guy Palm skrev:
Det har ingen betydelse om det är ett ramakvarium eller ett med bottenplatta. Det största problemet är gruskorn mellan sten och glas. Med frigolit under stenarna klarar glaset vikten. Lägg sten på frigoliten, olika storlekar och fyll sedan på med sand. På så sätt skapar du naturliga grottor för framtida yngel att gömma sig i.

Precis, ett mycket bra inlägg.
#16 - 10 juli 2007 09:57
Kan tillägga att filmen jag såg, där vilade karet på två trälister, en i varjekant. Han byggde tornet i mitten så det är som övriga talare säger. Glaset håller;) Men som sagt, se upp med gruskorn!!!!

/Hans
#17 - 10 juli 2007 12:39
Därmed så är jag lugn.:D
Kommer bygga ett riktigt stenparadis.
Och lägga på sanden sist...
#18 - 10 juli 2007 16:07
Mitt står på aluminiumställning och det har gått bra.

Bra , då blev det belyst. Det är detaljerna som avgör[:-100]

Annons