Jag har äntligen hittat ett bra svar till denna fråga! (många av er kanske har sett den innan men jaja)
" target="_blank">man nam1 skrev:Ja att härdat glas är mycket starkare är ju rätt självklart men är det standard i fabriksbyggda akvarier?
man nam1 skrev:Så alltså, härdat glas är skitstarkt men när saker något händer med det så händer det väldigt mycket.. Har jag fattat det hela rätt? :)
Hemi skrev:Jo nog händer det en del saker när en härdad glasruta går sönder..minst sagt och snabbt går det.
Fick en gång en ruta 100 x 200 cm alltså 2 kvm... 12 mm glas.. Misstänkte att den var härdad men provade att skära av en längsgående remsa typ 15 cm bred.Bra snitt men det gick inte att knäcka av delen trots att jag brukade våld.
Några dagar senare skulle några polare med lämplig bil flytta den åt mig..Precis när de fått in den i bilen gick den i typ miljarder bitar..glasgrus i hela bilen. Ett drygt jobb att få bort allt ;-)
Skulle själv inte våga använda sådant glas till akvarium..Annat än i källare med golvbrunn;-)
Kjell Fohrman skrev:Fast konstigt att det ens gick att skära i rutan. Jag har satt glasskäraren i en härdade glas och den ahr omedelbart exploderat efter bara någon millimeters skärning
perfetto skrev:Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter av akvarium byggda av härdat glas.
Jag har hittills byggt tre st. i just härdat glas, de har varit på 230 liter vardera. Extremt flexibelt glas som tål hur stora böjningar/skjuvningar somhelst. Jag har flera skivor med ganska djupa repor i pga att de legat på gruskorn på golvet och sedan blivit trampade på. Inga sprickor och inga härdflagor.
Det stämmer att ett kantslag på ett härdat glas kan resultera i totalfragmentering, men det går åt betydligt mer våld än vad de flesta vill göra gällande. Av alla tusentals soff- och matbord i härdat glas, har jag faktiskt aldrig hört ett enda fall där just ett slag splittrat skivan. Det kan säkerligen hända, men frågan är om inte vilket glas somhelst skulle gå sönder med samma behandling?