[QUOTE=Björn J.;n2392694]Jag skriver som jag alltid gör:
Växtakvarium, så mycket ljus som möjligt, 10 timmar per dygn.
0,5 watt per liter gällde väl den gamla lysrören..? Sedan gäller det att få tag i belysning med rätt färgspektra, det skall vara så likt solens ljus som möjligt.
I luften, från din kökslampa över köksbordet, exempelvis, så avtar ljusmängden med kvadraten på avståndet, vatten är ju ett tätare
-I början jan man ha minder ljusmängd, öka efterhand, men fortfarande 10h/dygn, detta är omdiskuterat här, men jag har god erfarenhet.
Löst gödning i vattnet
Näring i bottenmaterialet
CO2 är aldrig fel, kan kombineras med näringen, men det kan bli för mycket.
Easy Lifes produkter Easy Carbo (löst kol i vattnet) och näringen Easy Profito fungerar så bra för mig att jag har fått halvera doserna, men det finns andra bra preparat också.[/QUOTE]
Hej! tack för ditt svar. Jag har ingen näring i bottenmaterialet, bör jag köpa till någon så kallad "kula" och stoppa ned vid växternas rötter eller går det bra ändå? Jag använder "Easy Life Profito professional plant food - creates superior plant growth" en gång i veckan. Jag har en flaska "Easy Life Easy Carbo" hemma också, men har aldrig använt den. Bör jag det? När häller jag i det i så fall? Före belysningen tänds, morgon/kväll? Och ska jag börja med full dos direkt, eller ta lite mindre först? Tänkte på algerna liksom.