hur mycket ska jag betala

#1 - 3 december 2007 14:27
Hej hå!

Det här verkar vara ett bra forum, har läst lite tidigare men aldrig behövt fråga något förrän nu.

För att fatta mig kort, jag har kört akvarium i ett gäng år och funderar på att byta ut mitt 300L-kar mot ett större. Hittade ett på blocket som verkar rätt intressant (framförallt väldigt snyggt på bilden) men det står bud och jag vet inte hur mycket jag ska ge. vad tror ni?

http://www.blocket.se/vi/14406974.htm?ca=17_s

MVH

Adam
#2 - 3 december 2007 14:40
välkommen till zoopet:)

det karet är värt helt klart en del pengar, men frågan är hur mycket du vill föreslå?..jag tror nog att han hade kunnat få 4-5000 lätt för det karet.
#3 - 3 december 2007 14:41
adamf skrev:
Hej hå!

Det här verkar vara ett bra forum, har läst lite tidigare men aldrig behövt fråga något förrän nu.

För att fatta mig kort, jag har kört akvarium i ett gäng år och funderar på att byta ut mitt 300L-kar mot ett större. Hittade ett på blocket som verkar rätt intressant (framförallt väldigt snyggt på bilden) men det står bud och jag vet inte hur mycket jag ska ge. vad tror ni?

http://www.blocket.se/vi/14406974.htm?ca=17_s

MVH

Adam

Jag har ett liknande kar själv. Fast 540liter och med fler moduler. Och jag vet ungefär vad mitt kostat :) Så jag kan lätt förstå att hans kostat en hel del med..

Du får mycket grejjer! T5 belysning. 3 stora rötter. FX5:a.
Dock så är karet omsiliconat. Något som tex försäkringsbolag kan ha åskikter om.

Skulle tippa på att nypris på hans grejjer är på runt 35.000. Jag hade lagt ett bud på runt 12.000, och jag hade varit beredd på att gå upp en del i pris.

Mvh

Stefan
#4 - 3 december 2007 14:43
macke_fisk skrev:
välkommen till zoopet:)

det karet är värt helt klart en del pengar, men frågan är hur mycket du vill föreslå?..jag tror nog att han hade kunnat få 4-5000 lätt för det karet.

Han hade fått 4000 för bara bakgrund + moduler...! :)
#5 - 3 december 2007 14:43
Stew skrev:
Jag har ett liknande kar själv. Fast 540liter och med fler moduler. Och jag vet ungefär vad mitt kostat :) Så jag kan lätt förstå att hans kostat en hel del med..

Du får mycket grejjer! T5 belysning. 3 stora rötter. FX5:a.

Dock så är karet omsiliconat. Något som tex försäkringsbolag kan ha åskikter om.

Skulle tippa på att nypris på hans grejjer är på runt 35.000. Jag hade lagt ett bud på runt 12.000, och jag hade varit beredd på att gå upp en del i pris.

Mvh

Stefan

holy shit!..och jag som föreslog 5000...fy på mig!....jag tänkte inte så mycket där:p
#6 - 3 december 2007 14:51
Iofs så läste jag metalhalogen och inte t5. Så det är inget jätteplus att det är med :P

Men jag står nog fast vid 12.000 som utgångspris...!

Bakgrund+moduler = 7000:-
Kar +bänk = 7000
ljus = 3000
fx5 = 2000
rötter = 1500
värmare + pump = 1000
Bara där är vi uppe i 21500:-. Och då är det en lååång lista kvar på extra saker som följer med, samt att mycket är "custom-made".
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 december 2007 14:53
Stew skrev:

Mvh

Stefan

Synd att du inte köpte det av mig då för några år sedan när jag sålde det här på Zoopet. Kommer inte ihåg vad jag sålde det för då, men det var inte så många tusenlappar i alla fall;)
Dock skall sägas att jag då sålde enbart akvariet, bänken och den hela bakgrunden - modulerna och de övriga prylarna ingick inte när jag sålde det
#8 - 3 december 2007 15:01
Synd att du inte köpte det av mig då för några år sedan när jag sålde det här på Zoopet. Kommer inte ihåg vad jag sålde det för då, men det var inte så många tusenlappar i alla fall;)

Dock skall sägas att jag då sålde enbart akvariet, bänken och den hela bakgrunden - modulerna och de övriga prylarna ingick inte när jag sålde det

Nice price :)

Fast han har lagt ner mycket på det efter han köpte det av dig...!

Eller är jag helt ute och cycklar vad det gäller min prisuppfattning? (Kanske är lite blind med tanke på att jag har ett någorlunda lika kar själv, som jag gärna vill ska vara värt en miljon dolares :))
#9 - 3 december 2007 15:23
Hej hå!

Ja, det är en massa bra prylar med det, fx5 har jag läst är bra, lysramperna vet jag inte riktigt men det blir säkert bra, ljuset på bilden är ju bra i alla fall.
ingen tvekan om att det är en dyr rigg att köpa in men har han köpt det billigt av dig kjell så kanske han kom undan lite billigare.
har mailat för att känna av lite ungefär vad han tänkt sig men inte fått svar än. 12000 tänker jag nog inte ge men om man kan få det för 7-8 så kan det kanske vara ett bra pris?

jag tänkte också på det där med omsilikoning. han skrev ju att den var proffsigt gjord, kan ju betyda vad som helst men man kanske kan få en bild på hur fogarna ser ut. brukar försäkringsbolagen vara så kinkiga? så länge fogarna ser snygga ut liksom.

MVH
#10 - 3 december 2007 15:38
När jag tittar på kar så är det oftast bara själva karet och ev filter (om det är ett vettigt) som jag är villig att betala för.
Allt annat brukar sällan uppfylla mina krav/önskemål och då vill jag inte heller betala för det. Visst hade man tänkt att köpa BTN bakgrund så får man väl räkna med det i priset i detta fallet tex., men följer det med prylar som man annars inte hade köpt eller som man kommer att byta ut så är iaf inte jag villig att betala för det.
Vill den som säljer få ut säg 50% av nypris för ALLT som ingår, så är inte jag rätt köpare ;)
#11 - 3 december 2007 21:33
Jag håller med heeke om all kringutrustning på karet.
Som det är numera i begagnatkretsar så har priserna sjunkit ganska kraftigt de senaste åren, eller rättare sagt så har nypriserna legat kvar på samma nivå under ett flertal år nu och då stiger inte de bagagnade karen i pris;).
Priset du gav på 5000:- kanske är lite i underkant, men är man riktigt sugen så kan man hosta upp ett antal tusingar till men å andra sidan kan man kolla vad ett nytt kar kostar och jag tror nog inte att du kommer upp i några 35000.
Kolla runt lite på blocket vad du kan hitta och jämför priserna lite, det finns ett antal 720 till salu och tänk på att grejerna inte är nya, därav prisbilden.
#12 - 4 december 2007 07:16
Aah. Åldern spelar klart in. Förstod inte att det var så gammalt.

Men snyggt var det :)
#13 - 4 december 2007 07:54
Jag hade föreslaget 3000 och varit beredd att gå upp till 4000 kr för det. Det finns många fler som vill sälja stora begagnade akvarier än det finns köpare, så det finns ingen anledning att vara generös.
#14 - 4 december 2007 09:29
Betala vad du är villig att betala för karet, belysning och ev. ställning. Begagnade inredningsdetaljer såsom sten, grus o liknande är inte värda ett dugg begagnat skulle jag vilja påstå! Pumpar, termostater o dyl betingar inget vidare andrahandsvärde heller...

Grejerna som hör till brukar man få kasta med för att bli av med det, eller spara för eget bruk till något annat projekt!

Någon pratade om 4000 spänn, låter rimligt beroende av hur gammalt karet är!
#15 - 4 december 2007 15:52
Finns säljare på blocket eller eniro som säljer fina 720liters för rena spottstyven.
Jag köpte ett 720 beggat via blocket och betalade 2500kr dock så var det utan bakgrund men fick åandra sidan 2st ytterfilter(eheim2250, Eheim 2028 Professional 2).

Annons