Hur mycket sand ska jag ha?

#1 - 17 februari 2004 11:07
Hej!

Hur mycket sand behöver jag till ett kar som är 110x45x45 stort? Jag vill att sanden ska gå upp ca 5 cm. Räcker det med 20 kg? Jag har för avsikt att köpa någorlunda grov sand, eller grus som inte virvlar iväg.

Tack på förhand![8D]

Mvh

Patrik
#2 - 17 februari 2004 11:12
Jag har ett kar med samma mått som dig och jag köpte 2 säckar med engelsk sjösten med 20 kilo i varje sen hade jag kanske en 5 kilo sen tidigare också. Har väl ca 5 cm med sand nu som grund sen lite mer på andra ställen för att få ett mer kuperat landskap.
Lycka till!
Mvh Matte =)
#3 - 17 februari 2004 11:16
Aha, jag får räkna med ca 45 kg då... Satan va mycket egentligen! [8D]

Tack för det snabba svaret!

Mvh

Patrik

#4 - 17 februari 2004 11:18
sen skulle jag återigen tänka över beslutet att köpa grovt grus över finare sand. Den ska till å va riktigt fin om den ska virvla runt så det är lite dåligt argument. Blir otroligt mycket snyggare med fint bottenmaterial en grovt (men sen kan ju smaken vara som baken)
#5 - 17 februari 2004 11:24
Kommer ej ihåg nu vad jag valde för storlek på mitt grus men det är väl en 3-6 mm nåt sånt. Gruset jag har ligger kvar och det virvlar ej runt, rör sig endast då fiskarna är där och bökar och då har jag ändå ganska rejält flöde i akvariet.
Sen blir det ju roligare landskap om man har lite kuperat istället för en plan yta, sen är det ju en fördel för växterna om man har tillräckligt med grus så att de lätt kan rota sig samt att kunna få dem på plats med mera...
#6 - 17 februari 2004 12:19
Eftersom en säck med sten väger mindre än en säck sand (sanden packar sig ju mera) så går det inte att jämföra i kg. Ca 10% av vattenvolymen brukar man ha som riktmärke, är inte fel om det blir lite mera. Om du har ett 100 l kar ska du alltså ha minst 10 l sand... På affären brukar dom ha koll på omvandlingen från kg till liter vad gäller olika typer av sand och grus.
Har för mig att en säck sand brukar väga 20 kg och den innehåller nog en sisådär drygt 10 liter...
#7 - 17 februari 2004 12:29
Kolla denna länk:

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1942

Jag tycker att 45kg sand verkar mycket för ditt akvarium. Jag har själv 30kg sand i min 375L (minus bakgrundsyta är det ca 325L). En 375:a har måtten 150*50...
#8 - 17 februari 2004 12:33
Mitt akvarium är 120x40x50 och i det har jag haft 40 kg grus i. Det blev precis lagom och lätt att plantera i.
#9 - 17 februari 2004 12:40
Allt är väl en fråga om smak och tycke. =)
#10 - 17 februari 2004 12:42
Jag vill att sanden ska gå upp ca 5 cm.

Jag såg i butiken som jag köpte min sand i för inte så länge sedan att 20kg 2-3mm engelsk sjösten har en volym på c:a 13 liter.
För att få ett djup på 5cm över hela bottenytan behöver du köpa c:a 24 liter grus. Alltså ungefär 37kg grus(eng sjösten 2-3mm).
#11 - 17 februari 2004 13:14
Jag vill att sanden ska gå upp ca 5 cm.

Jag såg aldrig denna...måste lära mig läsa bättre. Ursäkta.[:-117][:-9]
#12 - 17 februari 2004 21:55
Åh, det var visst inte så enkelt nä. [:)]
Jag får väl köpa två stora säckar och se hur mycket jag behöver, en säck blir för lite iaf. Så får jag väl köpa mer annars... Ska faktiskt överväga finare sand istället för grus. Håller med om att det är snyggare! Hur stort ska det vara för att inte virvla runt?

Mvh

Patrik

#13 - 17 februari 2004 21:59
Gör så att du köper 2 säckar, alltid bra att ha lite extra om du nu skulle få för dig att ex starta upp ett yngelakvarie eller liknande, med mera.
Tror att du kan köpa grus i storlek från nån millimeter och uppåt, kolla vad de har för olika storlekar i just den affär där du ska köpa gruset. Fråga de som jobbar där annars ifall de vet vilket. Tror oavsett vilken storlek du väljer så kommer gruset att ligga på plats!
Lycka till!
Mvh Matte
#14 - 17 februari 2004 22:15
Tack för svaret Matte!

Jag köpte svart sand en gång... Hela akvariet blev grå/svart. Man såg inte handen om man stoppade i den ens *ryser*. Och då var det smågrus som flöt runt och lade sig aldrig. Men det kanske var något måndagsex på gruset? =) Eller är det så att det tar ett tag för det att lägga sig, och sedan ligger det still?

Mvh

Patrik
#15 - 17 februari 2004 22:19
Det var inte nån typ av färgad sand du köpte då? De kan ju färga av sig, jag undviker sand som är färgad. Är inte snyggt eller bra för fiskarna enligt min mening. Glöm ej att skölja gruset ordentligt flera gånger innan du lägger i de i karet sen så slipper du massa "rök" i vattnet.
Det var inte flytsten du köpte? :P

Mvh Matte
#16 - 17 februari 2004 22:28
Haha! Nä, flytsten var det inte. Men katten vet om det inte var färgat. Hmm... kanske lika bra att det åkte ut, för det är inte så snyggt. Hade nog tröttnat efter ett par dagar. Nu blir det finkorning sand, jag har tänkt mig åt det beigefärgade hållet. Passar finkornig sand bra till Malawi tro?
#17 - 17 februari 2004 22:31
Låter som det va färgad sand av nån kass kvalité som du köpte. Släng skiten enligt min mening, den färgade sanden alltså! :P
Jag kan inget om Malawi cilkider men det ska nog gå, sök i forumet efter nån länk där det står om sanden till Malawi.
Hoppas allt fixar sig!
Mvh Matte
#18 - 17 februari 2004 22:36
Ingen fara, sanden är slängd sedan länge. Har precis flyttat och ska äntligen starta upp mitt akvarium igen. Mina gamla fiskar skänkte jag till min mor och far. Nu blir det malawisar, tänkte jag. Ska söka lite efter biotoper och riktlinjer. Tack för hjälpen!

Mvh

Patrik
#19 - 17 februari 2004 22:38
Lycka till me karet!
Mvh Matte
#20 - 17 februari 2004 22:48
Har aldrig koll på grovleken på sanden... Rådasand finns i flera storlekar... den minsta blir ljus och flyger rätt lätt omkring när fiskarna får nåt ryck.. Nästa storlek är perfekt enligt min mening... blir ganska mörk och är fortfarande mera sand än grus. Jag har det i mina kar om du vill kika på bilderna på Zoonen... tyvärr har jag inte fått in något från min nya kamera... men under kommande helg hoppas jag att det ska bli...
#21 - 17 februari 2004 22:49
Glömde tillägga att när jag fått in de nya korten så kommer det även att finnas med bilder från mitt Snäcklekarkar, där jag har finaste kornstorleken av Rådasanden.

Annons