Hur mycket salt vid vattenbyte?

#1 - 13 oktober 2005 08:34
Hur mycket salt ska man tillsätta till ett 180 liters kar med malawi vid ett vattenbyte? Funkar vanligt bordssalt? räcker 4 teskedar eller ska det vara mer?
#2 - 13 oktober 2005 10:38
180 gram hade jag hivat i, dvs ca 1.8 dl

och som vanligt : 1 ) utan jod 2) helst utan klumpbildande tillsatser
#3 - 14 oktober 2005 13:42
375L malawi kar här, byter 45-60% vatten en gång i veckan, och tillsätter lika mycket salt varje gång... Inget. Jag tror inte på salt som en förebyggande åtgärd, som synes.

B!
#5 - 14 oktober 2005 23:22
salt? det verkar ju ovanligt omotiverat o häva i om man inte har speciell anledning. tex sjukdomar etc
#6 - 15 oktober 2005 15:35
[QUOTE=androxe]salt? det verkar ju ovanligt omotiverat o häva i om man inte har speciell anledning. tex sjukdomar etc[/QUOTE]

Tja.. Eller om man vill ändra hårdheten på vattnet så att man kommer närmare fiskarnas naturliga habitat som jag personligen tror är en bit från det kommunala dricksvattnet.. ;)
#7 - 15 oktober 2005 16:36
tvivlar på att fiskarna skulle må särskilt mycket sämre om ph diffar något från deras ursprungliga marker, tycker inte rktigt de motiverar de risker som finns med salt, menom du tycker att du vet vad du gör så tänker jag inte hindra dig :)
#8 - 15 oktober 2005 17:22
[QUOTE=androxe]tvivlar på att fiskarna skulle må särskilt mycket sämre om ph diffar något från deras ursprungliga marker, tycker inte rktigt de motiverar de risker som finns med salt, menom du tycker att du vet vad du gör så tänker jag inte hindra dig :)[/QUOTE]

Mmm.. Vet och vet.. Kör som vanligt.. :).. Varje gång jag spikar salt och karbonatvärden så leker fiskarna.. Klockrent.. :) Sen att mina alger inte gillar det hårda vattnet ser jag mest som ett plus.. ;)
#9 - 15 oktober 2005 18:19
[QUOTE=saxmark][QUOTE=androxe]tvivlar på att fiskarna skulle må särskilt mycket sämre om ph diffar något från deras ursprungliga marker, tycker inte rktigt de motiverar de risker som finns med salt, menom du tycker att du vet vad du gör så tänker jag inte hindra dig :)[/QUOTE]

Mmm.. Vet och vet.. Kör som vanligt.. :).. Varje gång jag spikar salt och karbonatvärden så leker fiskarna.. Klockrent.. :) Sen att mina alger inte gillar det hårda vattnet ser jag mest som ett plus.. ;)[/QUOTE]

ok du verkar ju veta vad du gör, men för att återgå till trådstartaren, så verkar det som han tror att salt är nåt absolut nödvändigt för alla malawikar, vilket inte är fallet, går utmärkt, o i vissa fall kanske t.o.m. bättre utan
#10 - 15 oktober 2005 19:54
[QUOTE=saxmark][QUOTE=androxe]salt? det verkar ju ovanligt omotiverat o häva i om man inte har speciell anledning. tex sjukdomar etc[/QUOTE]

Tja.. Eller om man vill ändra hårdheten på vattnet så att man kommer närmare fiskarnas naturliga habitat som jag personligen tror är en bit från det kommunala dricksvattnet.. ;)[/QUOTE]

Hårdheten i vattnet påverkas inte av salt.

tvivlar på att fiskarna skulle må särskilt mycket sämre om ph diffar något från deras ursprungliga marker, tycker inte rktigt de motiverar de risker som finns med salt, menom du tycker att du vet vad du gör så tänker jag inte hindra dig

Vattnets ph-värden påverkas inte heller av salttillsats.

Om man har salthalter i kranvattnet som är avsevärt lägre än i malawisjön så kanske man vill kladda med salttillsats, men då bör dosen utgå ifrån hur mycket salt som finns i kranvattnet och inte allmänt hållna rekomendationer.

Men nu är det så att de flesta kranvatten i sverige redan har en salthalt som är högre än den i sjön, om man lägger till att nitrat faktiskt är ett salt som påverkar ledningsförmågan, ja då ser jag ingen anledning till salttillsats.

Vid sjukdom kan det vara bra att tillsätta lite extra salt, då vill man inte ha brännt det vapnet redan i förebyggande syfte.
MVH
Magnus
#11 - 15 oktober 2005 21:21
[QUOTE=Tropfrog][QUOTE=saxmark][QUOTE=androxe]salt? det verkar ju ovanligt omotiverat o häva i om man inte har speciell anledning. tex sjukdomar etc[/QUOTE]

Tja.. Eller om man vill ändra hårdheten på vattnet så att man kommer närmare fiskarnas naturliga habitat som jag personligen tror är en bit från det kommunala dricksvattnet.. ;)[/QUOTE]

Hårdheten i vattnet påverkas inte av salt.

tvivlar på att fiskarna skulle må särskilt mycket sämre om ph diffar något från deras ursprungliga marker, tycker inte rktigt de motiverar de risker som finns med salt, menom du tycker att du vet vad du gör så tänker jag inte hindra dig

Vattnets ph-värden påverkas inte heller av salttillsats.

Om man har salthalter i kranvattnet som är avsevärt lägre än i malawisjön så kanske man vill kladda med salttillsats, men då bör dosen utgå ifrån hur mycket salt som finns i kranvattnet och inte allmänt hållna rekomendationer.

Men nu är det så att de flesta kranvatten i sverige redan har en salthalt som är högre än den i sjön, om man lägger till att nitrat faktiskt är ett salt som påverkar ledningsförmågan, ja då ser jag ingen anledning till salttillsats.

Vid sjukdom kan det vara bra att tillsätta lite extra salt, då vill man inte ha brännt det vapnet redan i förebyggande syfte.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Har iofs aldrig testat med vanlig natriumklorid, men det salt som jag använder (instant ocean) höjer vid en spädning av 340gr/10L osmosvatten ph:t till 8.4 och det är väl något högre än vad som e normalt ?

Men jag köper ditt argument med att jag har fyrat av mitt vapen mot sjukdom.. Iofs har jag inte haft problem med det sedan installation av UVC i sötkaret.

Annons