som rubiken lyder, hur mycket salt ska jag ha till bräckt vatten?? just nu har jag 1½ dl i ett 180lit kar. har smakat på vattnet och det smakar inte salt alls. har jag för lite eller för mycket?? ska senare ha i grön kulfisk
Till bräckvattenskar/fiskar brukar man räkna med en salthalt på ca 1-1,5% lite beroende på omständigheter och arter. Dvs bra mkt mer salt än det du har i, du kan i princip räkna bort det salt du redan har i...
För att göra det enkelt kan man alltså säga att 1-1,5 kg salt till 100L är lagom i ett brackvattenskar.
Du kan använda dig av vanligt havssalt (som inköpes i livsmedelbutik) som är mkt billigt helst utan jod, (men inte nödvändigtvis), ett ännu bättre alternativ är att använda salt avsett för salt-och-brackvattenskar som finns i zoopbutiken, detta brukar bli lite dyrare men detta salt innehåller mineraler och viktiga spårämnen som är bra för fisk och övriga djur (vet dock inte hur viktigt detta är)
Kan va bra å tänka på att de allra flesta växter i handeln inte trivs eller öht överlever i så salt vatten även om vissa klarar det bättre än andra (se zoopets artbeskrivningar).