Hur mycket salt ska jag ha i?

#1 - 17 mars 2010 08:54
[FONT=Century Gothic][SIZE=3]Hejsan, köpte Ektozon som affären rekomenderade. Har ett 100l och hur mycket ska jag tillsätta vid 25% vattenbyten ?

/Christine.
[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 mars 2010 08:56
I ett normalakvarium behövs ingen salt alls
#3 - 17 mars 2010 09:03
Om du nu tvunget ska ha i salt så är ektozon nog ett av de dyraste du kan använda. Vanligt grovsalt eller havssalt funkar lika bra. Man brukar säga 1 dl salt/100 l vatten.
Bilagor:
#4 - 17 mars 2010 09:04
Och då inte vid varje vattenbyte!

Jag använder bara salt när jag ser att någon fisk är hängig eller har skadat sig.
#5 - 17 mars 2010 09:10
Okej, dom sa att dom vill ha salt för att må som bäst.

1dl ? Jag har i en msk för mina 100l som det står i anvisningarna, det jag funderade på var hur mycker man ska tillsätta vid vattenbyten.
#6 - 17 mars 2010 09:12
Christin3 skrev:
Okej, dom sa att dom vill ha salt för att må som bäst.

1dl ? Jag har i en msk för mina 100l som det står i anvisningarna, det jag funderade på var hur mycker man ska tillsätta vid vattenbyten.

När har du i din matsked då??
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 mars 2010 09:13
1 dl salt gillar definitivt inte växterna.

Som sagt - normalt sett behövs inter salt. Men vissa arter som odlats i saltvatten behöver salt - t.ex. molly.
#8 - 17 mars 2010 09:17
1 dl salt gillar definitivt inte växterna.

Som sagt - normalt sett behövs inter salt. Men vissa arter som odlats i saltvatten behöver salt - t.ex. molly.

Håller med dig Kjell, har aldrig haft i så mkt som en dl ens till mina 350 liter men det är den anvisningen som är vanligast.
#9 - 17 mars 2010 09:31
NIC skrev:
Håller med dig Kjell, har aldrig haft i så mkt som en dl ens till mina 350 liter men det är den anvisningen som är vanligast.

Men ändå rekommenderar du 1dl salt?!?...[:(!]
Motsägelsefullt?.... Nej ABSOLUT inte!
#10 - 17 mars 2010 09:44
Inte helt fel att ha i en matsked salt per 100 L vatten som byts i alla fall vid uppstarten... Mildrar nitritgiftverkan
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 mars 2010 10:09
Xul skrev:
Inte helt fel att ha i en matsked salt per 100 L vatten som byts i alla fall vid uppstarten... Mildrar nitritgiftverkan

Korrekt - men å andra sidan gör man rätt så får man inte nitrit
#12 - 17 mars 2010 12:13
sandish skrev:
Men ändå rekommenderar du 1dl salt?!?...[:(!]

Motsägelsefullt?.... Nej ABSOLUT inte!

Den allmäna rekommendationen lyder som sådan, själv använder jag inte så mkt när jag väl öser i salt!
Sura på du bara!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 mars 2010 13:21
NIC skrev:
Den allmäna rekommendationen lyder som sådan, !

Var har du sett en sådan allmän rekommendation?
#14 - 17 mars 2010 13:29
Om man kollar generellt i trådarna här på zoopet så rekommenderas ca. 1dl/100L.
Och oftast är det Ansjo som rekommenderar.
Men jag tror att när det gäller salt så gör vi alla väldigt olika och kan endast delge våra egna erfarenheter och hur vi gör. Sen är det upp till var och en att hitta sin "grej".
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 mars 2010 13:38
Nina82 skrev:

Men jag tror att när det gäller salt så gör vi alla väldigt olika och kan endast delge våra egna erfarenheter och hur vi gör. Sen är det upp till var och en att hitta sin "grej".

Låter mycket märkligt - har hört det om malawi/tanganyikaakvarier men inte som en allmän rekommendation. Med så pass mycket salt i vattnet skulle väldigt många växter dö.
#16 - 17 mars 2010 13:48
Låter mycket märkligt - har hört det om malawi/tanganyikaakvarier men inte som en allmän rekommendation. Med så pass mycket salt i vattnet skulle väldigt många växter dö.

Håller med om att så mycket salt inte behöver/bör ösas i akvariet för jämnan men vid nystart eller sjukdom bör man kanske överväga det, även om växterna kan ta skada.
Sen rekommenderar väl du minst det dubbla i boken BTN guide om Tanganyikaciklider? Eller är jag ute och cyklar nu? Visserligen har man oftast inte så mycket växter då men du nämner även att för att hålla fiskars stressnivå nere bör alla fiskar ha lite salt i vattnet. Nu citerar jag givetvis inte ur boken utan skeiver bara ur minnet så att säga [:o]
Är ett tag sedan jag läste boken nu så rätta mig gärna om jag har fel ;)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 mars 2010 15:06
Nina82 skrev:
Håller med om att så mycket salt inte behöver/bör ösas i akvariet för jämnan men vid nystart eller sjukdom bör man kanske överväga det, även om växterna kan ta skada.

Sen rekommenderar väl du minst det dubbla i boken BTN guide om Tanganyikaciklider? Eller är jag ute och cyklar nu? Visserligen har man oftast inte så mycket växter då men du nämner även att för att hålla fiskars stressnivå nere bör alla fiskar ha lite salt i vattnet. Nu citerar jag givetvis inte ur boken utan skeiver bara ur minnet så att säga [:o]

Är ett tag sedan jag läste boken nu så rätta mig gärna om jag har fel ;)

För att salt skall ha inverkan på stressnivån (dvs hjälpa till att utjämna den osmostiska balansen) så krävs det minst 2 dl salt per 100 liter vatten - under det påverkar det inte alls.

Vad gäller BTN-boken om Tanganyikaciklider så
1/ Jag har inte skrivit boken (däremot trycker jag den) och det är författarens åsikt som anges i boken
2/ I ett tanganyikaakvarium har man i regel inte växter
3/ och om jag minns rätt så rekommenderas enbart salt vid sjukdomar. Detta tas också upp i kapitlet "koksalt som medicin"
#18 - 17 mars 2010 15:14
För att salt skall ha inverkan på stressnivån (dvs hjälpa till att utjämna den osmostiska balansen) så krävs det minst 2 dl salt per 100 liter vatten - under det påverkar det inte alls.

Vad gäller BTN-boken om Tanganyikaciklider så

1/ Jag har inte skrivit boken (däremot trycker jag den) och det är författarens åsikt som anges i boken

2/ I ett tanganyikaakvarium har man i regel inte växter

3/ och om jag minns rätt så rekommenderas enbart salt vid sjukdomar. Detta tas också upp i kapitlet "koksalt som medicin"

Aha.. Då är det det jag läst.
Kände igen det där :)

Visste dock inte att salt inte påverkade stressen förrän mängden kommer upp över 2dl/100L.. Då har man lärt sig det med :d

Själv saltar jag som sagt endast vid sjukdom eller beteendeförändringar etc. och då med vanligt bordssalt lite på måfå men ej mer än 1dl/100L vatten.
Med andra ord gör vi alla på olika sätt :p
#19 - 17 mars 2010 15:26
Christin3 skrev:
[FONT=Century Gothic][SIZE=3]Hejsan, köpte Ektozon som affären rekomenderade. Har ett 100l och hur mycket ska jag tillsätta vid 25% vattenbyten ?[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Century Gothic]/Christine.[/FONT][/SIZE]

Släng i en tesked (med salt) vid varje 25 L byte..

(Annars kommer tillslut saltet bli arvegods i alla fall, denna lilla mängd kan hjälpa vid ev nitritförgifting men har inga övriga nackdelar / fördelar)
#20 - 17 mars 2010 15:41
Måste du tvunget ha i salt så köp då helt vanligt salt i mataffären, oerhört mycket billigare.( Vid ett tillfälle fick jag en hel påse med salttabletter gratis i zoobutiken-sånt som de har i säckavis, har dock inte använt dom):)[:-60]
#21 - 17 mars 2010 15:50
Nina82 skrev:

Hmmm, var har jag rekomenderat det, då jag tycker precis tvärtom?
Däremot vid tex svampangrepp eller andra sjukdomsorsaker kan det vara en hjälp, men definitivt inte i friska akvarium.
Där är jag helt överens med både Kjell och Nic i "saltandet" i tid och otid, helt onödigt plus att växterna får väldigt mycket stryk av det.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 17 mars 2010 17:01
Däremot så har jag hört av en fiskgrossist att de själva tycker att saltvattenssalt fungerar bäst. Vet inte riktigt varför men detta salt innehåller ju en del spårämnen och lär buffra vattnet rätt bra (vilket ofta behövs i Sverige). Så OM man nu vill salta vattnet under en inkörningsperiod (åtminstone för arter som har odlats i salt vatten - typ molly) så kan detta kanske vara vettigt att ha i åtanke.
#23 - 17 mars 2010 17:36
ansjo skrev:
Hmmm, var har jag rekomenderat det, då jag tycker precis tvärtom?

Däremot vid tex svampangrepp eller andra sjukdomsorsaker kan det vara en hjälp, men definitivt inte i friska akvarium.

Där är jag helt överens med både Kjell och Nic i "saltandet" i tid och otid, helt onödigt plus att växterna får väldigt mycket stryk av det.

Syftade då på mängden salt, inte orsaken.

Jag tycker inte heller att man ska salta jämt och ständigt, utan endast vid behov.
#24 - 18 mars 2010 13:11
NIC skrev:
Den allmäna rekommendationen lyder som sådan, själv använder jag inte så mkt när jag väl öser i salt!

Sura på du bara!

Men uppenbarligen tycker du själv att 1dl är ALLDELES för mycket, då du höll med kjell och då du själv ALDRIG använt så mycket...
Om du personligen tycker det är för mycket, så borde man inte rekommendera det till andra....
#25 - 18 mars 2010 13:34
sandish skrev:
Men uppenbarligen tycker du själv att 1dl är ALLDELES för mycket, då du höll med kjell och då du själv ALDRIG använt så mycket...

Om du personligen tycker det är för mycket, så borde man inte rekommendera det till andra....

Är du läskunnig!??
#26 - 18 mars 2010 14:58
Lite roligt det här med salt..Då det inom andra delar av Akvastiken så som damm sidan rekomenderar det skarpt ett tex är att man saltar upp vattnet nu till Våren för alla Parsitangrepp som brukar följa med fisken efter dvalan,så lite nytta gör det allt.Jag tror även på Akvariesidan att saltet tar nog död på många saker men om man nu har ett friskt Vatten så ser jag ingen andledning att använda det regelbundet samt även andra preparat som dem vill sälja till Konsumenten finns en hel uppsjö av allt möjligt trams....

Sen om jag inte minns fel så är det 1dl till 100L vatten vad man har läst och det är till Afrikanska Ciklider.
#27 - 18 mars 2010 15:04
sandish skrev:

Nu skriver ju Nic att han inte använder så mycket men det står så i regelboken det var det han angav, vad är det då för nåt du stör dig av då:confused:
#28 - 18 mars 2010 15:56
NIC skrev:
Är du läskunnig!??

Jodå de är jag... Förstår att du rekommenderar 1dl/100L eftersom "alla" andra gör de... Men du personligen tycker det är alldeles för mycket och du har aldrig använt så mycket och du kommer aldrig använda så mycket.

Det betyder att du rekommenderar en dosering DU inte tror på... en dosering du aldrig skulle utsätta ditt akvarium,fiskar & växter för...

Jag skulle ALDRIG rekommendera något, som jag personligen inte tyckte var okej...

TS uppenbarligen var osäker över mängden salt i karet, så kunde du sagt att 1dl salt är ALLDELES för mycket....
Så fort Kjell skrev att de var för mycket och att växterna skulle må dåligt, så skriver du "Jag håller med dig Kjell".... trots att du rekommenderat "standard dosen 1dl/100L"....

Kort & gott... Jag störde mig över att du rekommenderar en dos du själv aldrig skulle använda! [xx(]
#29 - 18 mars 2010 16:26
Jag använder salt i behandlingssyfte från 1 dl per 100 liter upptill 5 dl per 100 liter beroende på syfte. När det gäller den högre koncentrationen så är det bara dopp eller kortare bad.
Så här är lite av mina argument.
1. Påverkar inte filtret
2. En majoritet av fiskar tål det.
3. Främjar tillväxt o slembildning (diskus)
4. I kombination med vissa läkemedel påskyndar det läkningsprocessen.
5. Fisken pressas inte "över kanten" som den kan göras av vissa läkemedel/kemikalier.
6. Många parasiter oskadliggörs snabbt såsom Costia, Trichodina, Chilodonella, vissa gälparasiter o ectoparasiter.
7. Det gynnnar fisken osmospump så att den kan lägga energi på att motverka sjukdomsalstraren istället för saltbalansen.
8. Det motverkar stress.
9. Ofarligt att hantera för människor.
10. Bland det miljövänligaste behandlingsmedtoderna man kan använda.
11. Det är billigt.

Nackdelarna då är
1 vissa fiskar o växter gillar det inte.
2. Då samma hormon som styr hormonpumpen också styr lek o yngelvårdande beteende så triggar det inte direkt mjukvattenfiskar.

Som sagt detta var vid behandling annars har jag aldrig i salt.
Happ det var det hela :d
#30 - 18 mars 2010 16:44
sandish skrev:
Jodå de är jag... Förstår att du rekommenderar 1dl/100L eftersom "alla" andra gör de... Men du personligen tycker det är alldeles för mycket och du har aldrig använt så mycket och du kommer aldrig använda så mycket.

Det betyder att du rekommenderar en dosering DU inte tror på... en dosering du aldrig skulle utsätta ditt akvarium,fiskar & växter för...

Jag skulle ALDRIG rekommendera något, som jag personligen inte tyckte var okej...

TS uppenbarligen var osäker över mängden salt i karet, så kunde du sagt att 1dl salt är ALLDELES för mycket....

Så fort Kjell skrev att de var för mycket och att växterna skulle må dåligt, så skriver du "Jag håller med dig Kjell".... trots att du rekommenderat "standard dosen 1dl/100L"....

Kort & gott... Jag störde mig över att du rekommenderar en dos du själv aldrig skulle använda! [xx(]
Du tänker för fan på Sandlådernivå människa:mad:LÄS och förstå det har jag gjort och nog många andra,vad är det då du inte fattar det är sådana här dumma Kommentarer som jag blir så jäkla upprörd över,och sen att du inte ger med dig som gör saken värre enligt mig därav av mitt svar till dig......
Sen tror jag att Kjell skulle vara den sista Nic skulle hålla med...blev lite chockad över att han skrev det till och med;)
#31 - 18 mars 2010 17:00
sandish skrev:

Du får störa dig hur mycket du vill det skiter väl jag i!
Kan du inte förstå en enkel läsning så är det väl ditt problem din knast!!
#32 - 18 mars 2010 19:28
Lugn och fin nu, återgå till ämnet please:)!
Bra förklarat Kaj, en poäng till dig;)!
#33 - 18 mars 2010 19:46
Lite roligt det här med salt..Då det inom andra delar av Akvastiken så som damm sidan rekomenderar det skarpt ett tex är att man saltar upp vattnet nu till Våren för alla Parsitangrepp som brukar följa med fisken efter dvalan,så lite nytta gör det allt.

Intressant det här med dammarna - jag har tidigare år mätt TDS-värden på våren och kunnat konstatera att vattnet i egen damm är betydligt saltfattigare än tom närliggande Vättern. Så något kan det ligga i det hela med den rekommendationen. Orsaken torde väl vara den omfattande nederbörden, och än värre i vår då.
Själv kör jag numera motsvarande 1 dl koksalt per 100 liter vatten i burkarna inomhus och är nöjd med det. Givetvis även vid byten.
#34 - 18 mars 2010 19:51
kaj.p skrev:

Nackdelarna då är

1 vissa fiskar o växter gillar det inte...

Och därför kan man tyvärr inte använda gammalt "saltat" akvarievatten till krukväxterna. Eller iaf gör inte jag det. Rätta mej gärna om jag har fel. Det rör sej om närmare 200 liter i veckan för egen del nämligen.
#35 - 19 mars 2010 13:05
erikthur skrev:
Och därför kan man tyvärr inte använda gammalt "saltat" akvarievatten till krukväxterna. Eller iaf gör inte jag det. Rätta mej gärna om jag har fel. Det rör sej om närmare 200 liter i veckan för egen del nämligen.

Jävlar!!! du måste ha en djungel där hemma.. vattna 200 L i veckan
#36 - 19 mars 2010 13:50
Inte växterna alltså - vattenbytena.
:D

Annons