Hur mycket salt i 4L?

#1 - 9 juli 2012 17:11
Avslutar medlemskap
#2 - 9 juli 2012 17:33
Afrodite skrev:
Har köpt hem en blå endlerhona.

Har tidigare haft lite tråkiga erfarenheter av Endlers och tänkte därför låta henne gå i ett litet kar själv ett par dar innan hon får släppas ihop med resten.

Har fått lära mig att salt kan vara klokt att låta nya fiskar gå i för att ta död på eventuella mindre parasiter som dom kan bära med sig.

Har ett transportakvarium som kan få bli hennes hem ett par dar.

Just nu är det 4 L vatten däri och det är ungefär halva det karet.

Hur mycket salt kan va lagom att tillsätta, vad klarar hon?Det här gäller för ett par dar, räcker det med att göra vattenbyte dagligen eller behöver jag meckla ner en pump i vattnet?

Den här hobbyn funkar Inge vidare för dig i nuläget va?

Det är i princip omöjligt för dig att få ens en liten chans att hålla den där stackars fisken vid liv. Har du ingen möjlighet att släppa i fisken i ett ordentligt akvarium kan du väl låta bli att ta hem den/dem? Varför tänker du ens salt?

Stackars fisk-krake..

:(
#3 - 9 juli 2012 17:40
Den här hobbyn funkar Inge vidare för dig i nuläget va?

Det är i princip omöjligt för dig att få ens en liten chans att hålla den där stackars fisken vid liv. Har du ingen möjlighet att släppa i fisken i ett ordentligt akvarium kan du väl låta bli att ta hem den/dem? Varför tänker du ens salt?

Stackars fisk-krake..

:(

nä men nu vet jag inte dom du grovt misstolkar eller vad.
Det finns en avsedd plats för den här lilla. Hon skall gå tillsammans med två endlerhanar i 30L Nano. Men jag tänker inte ta hem och kasta ner henne direkt däri.
Sisst jag tog hem en Endler (bra länge sedan nu) så fick jag smitta i karet och det vill jag inte.
Därför tänker jag låta henne gå i karantänbad ett par dar innan hon får släppas ner med sina tilltänkta.
Det är rekomenderat i flera böcker och på flera sidor att man har fiskar i karantän innan man släpper ner dom i sina ordinarie akvarie. Just för att undvika att få med sig oönskade saker som man annars inte kan känna till.
Just guppy och endler är ju rätt vanligt att dom har diverse små parasiter som kan bryta ut när man tar hem dom till en ny miljö. Därför skall man inte släppa ner dom direkt i sitt akvarium och riskera att alla åker på något. Utan hålla dom i karantan ungefär en vecka så man hinner se konditionen på fisken.
Men jag kom inte ihåg hur mycket salt som brukar rekomderas. Trodde någon här kanske hade koll på det.
Men jag frågar på guppysällskapets hemsida istället, där är dom nog mer vana.
Och sen när skulle EN liten fisk må dålgit av att gå i ett 8 liters ett par dar?
#4 - 9 juli 2012 17:44
Afrodite skrev:
nä men nu vet jag inte dom du grovt misstolkar eller vad.

Det finns en avsedd plats för den här lilla. Hon skall gå tillsammans med två endlerhanar i 30L Nano. Men jag tänker inte ta hem och kasta ner henne direkt däri.

Sisst jag tog hem en Endler (bra länge sedan nu) så fick jag smitta i karet och det vill jag inte.

Därför tänker jag låta henne gå i karantänbad ett par dar innan hon får släppas ner med sina tilltänkta.

Det är rekomenderat i flera böcker och på flera sidor att man har fiskar i karantän innan man släpper ner dom i sina ordinarie akvarie. Just för att undvika att få med sig oönskade saker som man annars inte kan känna till.

Just guppy och endler är ju rätt vanligt att dom har diverse små parasiter som kan bryta ut när man tar hem dom till en ny miljö. Därför skall man inte släppa ner dom direkt i sitt akvarium och riskera att alla åker på något. Utan hålla dom i karantan ungefär en vecka så man hinner se konditionen på fisken.

Men jag kom inte ihåg hur mycket salt som brukar rekomderas. Trodde någon här kanske hade koll på det.

Men jag frågar på guppysällskapets hemsida istället, där är dom nog mer vana.

Jag tycker att karantän är skitbra, gör det själv men inte i 4 liter, utan pump mitt i sommarn, måttat salt utan att fatta varför..

Ser fisken sjuk ut så att du ens behöver fundera på salt? Eller är det bara kul att pilla lite?
#5 - 9 juli 2012 17:46
jepp, det är nog bäst att fråga guppysällskapets hemsida.. vissa saker är helt enkelt över huvudet på sådana som mathias och mig..
#6 - 9 juli 2012 17:47
Jag tycker att karantän är skitbra, gör det själv men inte i 4 liter, utan pump mitt i sommarn, måttat salt utan att fatta varför..

Ser fisken sjuk ut så att du ens behöver fundera på salt? Eller är det bara kul att pilla lite?

8L... ´8L!!!!!
4 L va däri just nu, har inte haft i henne än...
Och sätta ner en pump däri undrar jag om det verkligen gör så jättemycket skillnad mot att tillsätta nytt vatten varje dag. Hinner ju inte bildas någon vettig bakteriekultur på en handfull dar för att det skall bli balans. utan pumpen blir ju för syret (främst) och då undrade jag om det inte kunde vara vettigare att byta vatten frevens istället från ett av mina akvarier som är igång.
Salt har jag läst på många sidor att det är bra att ha i karantänbad just för att bli av med oönskade mindre parasiter.
Har du ätit taggtråd idag? du låter lite stingslig.
#7 - 9 juli 2012 17:52
direkt copy paste från guppysällskapets hemsida och råd.
"[FONT=Arial][SIZE=2]Tyvärr är det mycket vanligt att Guppys från zooaffären är sjuka. Det är därför
rekomenderat att ha de nyinköpta fiskarna i karantän och kanske även
saltbehandla de för att bli av med yttre parasiterna[/SIZE][/FONT]"

så det e inte jag som tar något ur luften, utan det är en rekomendation från en förening för just den fisken. tycker det låter vettigt.

*tillägg* copy paste igen.
"Ha gärna nyinköpta fiskar i karantän gärna i minst 0,5 % saltlösning ca 14 dagar innan ni sammanblandar dessa med era tidigare guppys. "

där fick jag svar på hur salt vattnet skulle vara. nu skall jag bara lyckas räkna ut hur mycket salt jag behöver använda.
#8 - 9 juli 2012 17:58
Ok, ha du fisken i fyra liter. Kan inte du göra mig en tjänst samtidigt?

Ställ dig i städskåpet under hela perioden så att det blir lite rättvist.

Kör i en matsked salt/100 liter du, det är bara att börja räkna.
#9 - 9 juli 2012 18:08
Ok, ha du fisken i fyra liter. Kan inte du göra mig en tjänst samtidigt?

Ställ dig i städskåpet under hela perioden så att det blir lite rättvist.

Kör i en matsked salt/100 liter du, det är bara att börja räkna.

8L... 8L!!!!! läser du inte vad jag skriver?
Och en liten fisk på 2 cm kan simma rätt bra i 8 L och har en längd på 28cm på det lilla transportakvariet. Det nya nanot på 30 L har en längd på 30cm. dvs 2 cm skillnad i bredd. sedan är akvariet smalare och lägre. Men hon lär inte gå nöd i 8L. Hon lär kunna må rätt fint om än ensamt på sina 8L. Knappast jämförbart med en städskrubb.
Har räknat nu och rekomendationen enligt guppysällskapets hemsida för att få 1% är 10g salt / 1l. dvs, halvera för 0,5% (för den som läser).
Vilket torde ge 2msk/ 8L.
#10 - 9 juli 2012 18:21
Såhär står det på deras hemsida

Allmäna tips för friskare guppys

Ha gärna nyinköpta fiskar i karantän gärna i minst 0,5 % saltlösning ca 14 dagar innan ni sammanblandar dessa med era tidigare guppys.

När man släpper ihop fiskar från olika stammar/akvarier är det mycket bra att salta med minst 10 g per 10L akvarievatten, i förebyggande syfte då salt kan motverka besmittning av t.ex ciliater och andra yttre parasiter. Jag saltar alltid när jag släpper ihop fiskar, även fast de alla är mina egna fiskar!

Visst är det bra med karantän men ej i 8 liter!!!
Jag hade kört i fisken där den ska bo med de andra. Räcker att köra 30 ml salt till ditt 30Liters. DVS 0,1% salt.
Den salthalten klarar de flesta fiskar.

Det är bra att köra lite salt när man introducerar guppys. Mina åkte på torpedsjuka när jag skippade salt.
Alla nya som jag köpte klarade sig fint men alla gamla vart sjuka. Detta botades i 0,5% salt i ca 2 veckor.
#11 - 9 juli 2012 18:27
Kryckan skrev:
[B]Såhär står det på deras hemsida

Visst är det bra med karantän men ej i 8 liter!!!

Jag hade kört i fisken där den ska bo med de andra. Räcker att köra 30 ml salt till ditt 30Liters. DVS 0,1% salt.

Den salthalten klarar de flesta fiskar.

Det är bra att köra lite salt när man introducerar guppys. Mina åkte på torpedsjuka när jag skippade salt.

Alla nya som jag köpte klarade sig fint men alla gamla vart sjuka. Detta botades i 0,5% salt i ca 2 veckor.

Tack, ett bättre svar :D
Jag har ju åkt på torpedsjukan tidigare vid ett endlerinköp, och jag vill inte riskera det igen.
Därför jag ville ha denna lilla endlerhona själv ett tag först.
Jag kan ta fram ett lite större akvarium till henne, ett par liter till, men vill verkligen inte släppa ner henne direkt. Förra gången så saltade jag, men mina andra fick ändå torpedsjukan.
Vill inte riskera nya akvariet och dom två fina endler jag har där idag. Så hon får nog bada saltbad själv lite först innan hon släpps ihop med dom andra. Men lär ju salta där också då.
#12 - 9 juli 2012 18:43
Gillar inte att dribbla runt med salt i onödan. Inte heller dribbla runt med fisk i onödan.
En liten gnutta salt kan jag köpa för att det är guppys men annars bara salt vid sjukdomar.
Tycker du hattar runt för mycket med fiskarna i byttor hit och dit är min uppfattning.
Du måste se mer till helheten.

Det värsta som kan inträffa är att 3 guppys stryker med. Väldigt liten chans dock.
Men den lilla chansen tar jag framför bollandet av fisk fram och tillbaka.
Och om de nu mot alla odds skulle bli sjuka så kan man köra en kur.
Vill man introducera 5 nya guppys till en tank med 50 guppys så kan man fundera på att värdera annorlunda.
#13 - 9 juli 2012 18:47
En liten gnutta salt i 30 baljan blir därför bra.
Inget bollande och du minimerar chansen för sjukdomar lite grann.
(Har dock ingen aning om ifall dina räkor klarar salt så det får du kolla upp själv)
#14 - 9 juli 2012 18:52
Kryckan skrev:
Gillar inte att dribbla runt med salt i onödan. Inte heller dribbla runt med fisk i onödan.

En liten gnutta salt kan jag köpa för att det är guppys men annars bara salt vid sjukdomar.

Tycker du hattar runt för mycket med fiskarna i byttor hit och dit är min uppfattning.

Du måste se mer till helheten.

Det värsta som kan inträffa är att 3 guppys stryker med. Väldigt liten chans dock.

Men den lilla chansen tar jag framför bollandet av fisk fram och tillbaka.

Och om de nu mot alla odds skulle bli sjuka så kan man köra en kur.

Vill man introducera 5 nya guppys till en tank med 50 guppys så kan man fundera på att värdera annorlunda.

vadå hattande... yngel har flyttats, det stämmer men så är det när man har G.rufa yngel och inte vill ha hur många kar som helst. Dom kan inte gå med syskon, inte med föräldrar, dom kan dock när dom växt på sig lite gå med guppys ett tag innan man får flytta tillbaka dom.
Annars är ju garar rufa karet intakt, även guppykaret intakt. det som tillsatts där är främst växter och växter och en ancistrus. och dom lär ju få bo där dom bor.
det lilla 12 L är borta. och mitt 30 L är nystartat.
Salt använder jag ju regelbundet till mina g.rufa. och Guppys har jag fått lära mig skall ha det när man förändrar något, ny invånare/ flyttar ihop nya individer.
Det värsta som kan hända är att jag får tre sjuka fiskar som jag behöver behandla med sterazin. sterazin sabbar hela balansen i karet. nu är det visserligen nytt. Men Sterazin förstör filtermaterial och missfärgar plast vilket innebär att jag i så fall redan från början behöver byta ut filtermaterialet i ytterfiltret och byta om och eventuellt byta ut rör och slangar som kan se rätt fördjävliga ut.
Det har jag inte lust med. Kan man undvika det genom att ge 2cm fisk några dar ensam i saltbad så känns det som ett enklare val.
#15 - 9 juli 2012 19:09
Gör som du vill.
Du har ju redan bestämt dig vad du ska göra innan du drog igång tråden.
Varför frågar du då efter råd?
#16 - 9 juli 2012 19:14
Ska du bara ha en hona till två hannar ?
#17 - 9 juli 2012 19:19
Kryckan skrev:
Gör som du vill.

Du har ju redan bestämt dig vad du ska göra innan du drog igång tråden.

Varför frågar du då efter råd?

Jag frågade om någon visste HUR MYCKET salt som var rekomenderat samt om det för ett par dar verkligen är bättre att ha en pump eller om det är bättre att pytsa över vatten från ett akvarium som redan är igång.
Sedan började det ifrågasättas salt och akvariets storlek. Vilket inte är det jag frågade.
Att det rekomderas salt för nya fiskar har jag hämtat från guppysällskapets råd. och dom torde ju veta vad som är vettigt för den arten. Nu hittade jag först inte hur mycket salt det skulle vara och frågade här. Men hittade sedan själv hur mycket salt dom rekomenderade. Så frågan kan numera strykas.
Sen får väl alla ha en åsikt, absolut. Men varför måste man för den saken vara så stingslig och hård i sitt sätt?
En del kan konsten att ge råd utan att dömma eller vara otrevlig. Andra kan inte den konsten.
Återigen visar detta forum sig från en rätt otrevlig sida.
Om det nu är så att guppysällskapet lämnar ut helt felaktiga råd så får man väl ha sina åsitker om det. Men jag måste ju tro på någon metod. Och det verkar från min synvinkel vettigast att tro på ett sällskap som ägnarr sitt intresse till just den fisken jag har.
Behöver man för den sakens skulle vara otrevlig ?
Att en del inte gillar att använda salt till sina fiskar har säkert dom en anledningen till, säkert en bakgrund till varifrån dom lärt sig den varianten och det sättet. Men för den sakens skull behöver man inte nedvärdera andra som lärt sig annorlunda.
Återigen finner jag att jag ifrågasätter vad jag ens gör här.
Trevlig hobby, men rätt otrevliga utövare... Dags att fundera på om man helt enkelt skall ta en enkel biljett härifrån då hobbyn va bra mycket trevligare än när man fick sura obefogade sura komentarer.
#18 - 9 juli 2012 19:23
Berserken skrev:
Ska du bara ha en hona till två hannar ?

i dagsläget så började jag med två hanar. jag köpte från början vad jag trodde va två honor och en hane, men dom utvecklades och det visade sig vara tre hanar, varav en förolyckades (mitt fel helt klart).
Sedan letade jag efter en specifik hona. jag vill ha 3-4 honor. Men hittade i nuläget bara en som hade det utseendet jag letar efter. så det skall komma till några fler honor. Men jag ville inte ha vilka som helst utan ett specifikt utseende, och jag hittade bara en som matchade idag.

Annons