Hur mycket salt?

#1 - 3 maj 2009 15:50
Hur mycket salt ska man ha i ett akvarium med guppy, platy, kardinaltetror, räkor och sniglar?

Jag har läst/hört att man kan ha vanligt joddfritt salt. Stämmer det och vad skiljer det ifrån det som man köper i akvarieaffärerna?
#2 - 3 maj 2009 15:55
Varför ska du ha salt i?
#3 - 3 maj 2009 15:58
Inget;).
#4 - 3 maj 2009 16:05
Åh man ska inte ha salt i?
Vad bra, jag har nämligen inte salt i och har inte haft det på några år, men nu har mina fiskar börjat må lite dåligt. Har just läst mig till att det troligen är inavel bland guppysen som är problemet. Iallfall så pratade jag med någon i en zooaffär och han hävdade att jag skulle ha salt i.
#5 - 3 maj 2009 16:08
Om du misstänker inavel så hjälper inte salt mot detta, utan då är det inköp av lite nya fiskar som gäller:).
#6 - 3 maj 2009 16:14
Haha, ja det förstår jag ju.
Jag läste mig till inavelsteorin här inne alldeles nyss. Guppysen har krokiga ryggar och jag pratade med en man i zooaffären som konstaterade att jag borde köpa salt.
#7 - 3 maj 2009 16:23
Ska du nu använda salt så kan du kolla i skafferiet då vanligt salt går lika bra;).
2-3 msk/ 100 liter vatten i ditt fall, om du nu vill prova, men du kommer inte att se någon större skillnad utan det är då som sagt tidigare bättre att blanda upp guppyblodet med lite nya fiskar:).
#8 - 4 maj 2009 17:56
hur mår snäckorna utav saltet och klarar räkorna det?? när jag kört med salt i mitt så försvann mina snäckor jag hade

Annons