Hur mycket och hur ofta?

#1 - 20 april 2006 20:36
Hur mycket och hur ofta skall jag göra delvattenbyten?
Akvariet är på 170 Liter och nitrit halten är på mindre än 0,3mg/L efter två veckor. (Inget vattenbytte är gjort ännu)

Invånare är 6st Platy och 2st Siamesiska algätare.
4st halv stora växter och 3st mossbollar.
#2 - 20 april 2006 21:05
Mitt akvarium är på 160 liter. Jag gör ett ca 30% delvattenbyte när jag ser att det behövs. Jag testar nitrithalten med jämna mellanrum, är nitritet högt så gör jag ett delvattenbyte, men det har än så länge bara hänt 1 gång sedan jag startade akvariet. Så nu gör jag bara delvattenbyten när akvariets vatten ser lite smutsigt ut (har 2 rötter och vattnet blir svagt tefärgat och det tycker inte jag ser frächt ut). Det kan dröja upp till 2-3 veckor innan jag byter vatten.
#3 - 20 april 2006 21:29
Ok, då kan jag med andra ord lugna mig ett par dar till. :D
#4 - 20 april 2006 21:34
Du kan behöva byta vatten för att få bort nitrat och andra ämnen som ger ökad algtillväxt.
Vattenbyte hjälper också till att ge ett stabilare pH, kan också behövas för att sänka ammoniumvärdet vid pH över 7,5.
#5 - 20 april 2006 22:00
Du menar 0,3 mg/l, va? Om inte: byt byt byt vatten!
#6 - 20 april 2006 23:45
Jag tror de flesta byter ca 30% vatten i veckan.
#7 - 21 april 2006 05:35
[quote=Annaica]Mitt akvarium är på 160 liter. Jag gör ett ca 30% delvattenbyte när jag ser att det behövs. Jag testar nitrithalten med jämna mellanrum, är nitritet högt så gör jag ett delvattenbyte, men det har än så länge bara hänt 1 gång sedan jag startade akvariet. Så nu gör jag bara delvattenbyten när akvariets vatten ser lite smutsigt ut (har 2 rötter och vattnet blir svagt tefärgat och det tycker inte jag ser frächt ut). Det kan dröja upp till 2-3 veckor innan jag byter vatten.[/quote]

Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?
Eller väntar du 2-3 v med rengörning?

Tror mina bajsar alles för mycket för att ja ska kunna vänta så länge. Rengör 1 gång i veckan å då rycker det oftast med minst 30% vatten med häverten.
#8 - 21 april 2006 06:20
Vi städar och byter 30% vatten i våra kar varje vecka
#9 - 21 april 2006 12:12
[quote=Rainbowalker]Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?[/quote]

finns elektriska slamsugare man kan använda
#10 - 21 april 2006 17:56
[quote=Idanajad]Du menar 0,3 mg/l, va? Om inte: byt byt byt vatten![/quote]

Jepp... jag menar 0,3mg/L .. ska se till att fingrarna skriver det hjärnan vill nästa gång ;)
#11 - 21 april 2006 18:18
[quote=Raven]finns elektriska slamsugare man kan använda[/quote]

Jasså??? Ja borde ju underlätta betydligt. Berätta gärna lite mer om dom och vart man kan få tag i det tack.
#12 - 21 april 2006 18:21
vatten byte

När jag hade mitt 375 liters så bytte jag vatten varannan vecka ungefär.
i bland var tredje. Men med så många liter och ett bra ytter filter så blir vatten kvalitén mer stabil än i ett mindre. nu har jag ett juwel på 190 liter med inbyggt innefilter, nu byter jag 30% vatten i veckan. Sen vill jag bara säga att man inte enbart byter vatten för att det ska se bra ut utan oxå för att fiskarna ska må bra.
/bobbyfuller
#13 - 21 april 2006 18:40
[quote=Rainbowalker]Jasså??? Ja borde ju underlätta betydligt. Berätta gärna lite mer om dom och vart man kan få tag i det tack.[/quote]
finns på hornbach 119kr.
en del av internetbutikerna har de också.
drivs av ett par batterier som suger upp vatten som sen filtreras.

[quote=bobbyfuller]Sen vill jag bara säga att man inte enbart byter vatten för att det ska se bra ut utan oxå för att fiskarna ska må bra.[/quote]

att det krävs vattenbyten för att fiskarna ska må bra är en myt.
#14 - 21 april 2006 18:58
[quote=Raven]finns på hornbach 119kr.
en del av internetbutikerna har de också.
drivs av ett par batterier som suger upp vatten som sen filtreras.

att det krävs vattenbyten för att fiskarna ska må bra är en myt.[/quote]

:( Nej det kan inte stämma att det är en myt :confused: ; Eller ngn mer som vet ngt om det här?? :confused:

När jag köpte ett munruvarpar sa de att de mådde bättre om man bytte vatten ofta!!

Men du kanske menar att bara man har rätt ph och riktiga vatten värden så spelar det ingen roll??

HA det gött

MVh MazzeJ
#15 - 21 april 2006 19:08
när det gäller vattenbyte är det mycke som spelar in.

diana walstad byter 40% var tredje månad i lowtech akvarier.

polarn har ett 540liters med ett fluval404 ytterfilter och det körs med mycket få små vattenbyten.
enda negativa är att guldbarberna börjar dö, dom blir ju trots allt bara 6år gamla, han har en mal som är 13år akvariet har varit igång iallafall 7år nu.

ja har ett litet 37liters som körs med få små vattenbyten och inga problem med att varken fiskar eller räker dör utöver vad som kan anses acceptabelt.

kör man ett växtlöst akvarie är man körd, då måste man byta men har man växter som kan ta upp fiskskiten så är det skillnad.
bl.a producerar fiskarna ammonium som blir nitrat efter ett par vänder i filtret som växterna käkar med glädje till exempel.

hört om ett akvarie som varit igång i 15år nu utan ett enda vattenbyte, dock fylls vatten på allteftersom det dunstar av.

lowtech kallas det när man kör få små vattenbyten och finns lite olika varianter av de.

däremot slipper man visa X faktorer om man byter typ 30% i veckan.
själv har jag ett mindre problem med dalande ph värde som jag inte hade haft om ja bytt vatten i tid och otid så man ska va väl medveten om dom risker som finns med att inte byta vatten regelbundet.
#16 - 21 april 2006 19:27
[quote=Rainbowalker]Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?

Tror mina bajsar alles för mycket för att ja ska kunna vänta så länge. Rengör 1 gång i veckan å då rycker det oftast med minst 30% vatten med häverten.[/quote]

antar att jag antingen har bra system i mitt akvarium eller att mina fiskar skiter lite, ser inte så mycket skit på botten så jag rengör den aldrig. Förutom om det finns döda växtdelar eller så.
#17 - 21 april 2006 19:36
[quote=Rainbowalker]Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?

Tror mina bajsar alles för mycket för att ja ska kunna vänta så länge. Rengör 1 gång i veckan å då rycker det oftast med minst 30% vatten med häverten.[/quote]Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...
#18 - 21 april 2006 20:59
[QUOTE=sunkan aspidoras]Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...[/QUOTE]
Menar du heterotrofa, ska de inte kallas autotrofa organismer till skillnad från nitrifikationsbakterier som är kemoautotrofa.
#19 - 22 april 2006 10:07
[quote=sunkan aspidoras]Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...[/quote]

Jag har sandbotten så skiten syns ganska tydligt...men akvariet bryter ner mycket själv också.

Tack raven..ska kolla upp det..
#20 - 22 april 2006 17:12
[quote=Kramfors]Menar du heterotrofa, ska de inte kallas autotrofa organismer till skillnad från nitrifikationsbakterier som är kemoautotrofa.[/quote]jag kallar dem heterotrofa iallafall!! y=o
#21 - 22 april 2006 17:25
Vad som "bryter ned" vad i ett akvarium är inte lätt att förklara och har inte så stor betydelse bara det finns organismer som gör det i akvariet.
#22 - 22 april 2006 17:42
[QUOTE=Kramfors]Vad som "bryter ned" vad i ett akvarium är inte lätt att förklara och har inte så stor betydelse bara det finns organismer som gör det i akvariet.[/QUOTE]

Amen... :)

Annons