hur mycket nitrit är okay?

#1 - 21 mars 2007 16:51
jag startade mitt 60 liters kar för 1½ vecka sedan. har fyra växter i varierande storlek och tre små slöjstjärtar. jag har nu börjat få lite nitrit och undrar när det börjar bli alamerande och vad som är normalt och "okay" att ha?
mitt test visar på nånstanns mellan 0-0.3mg/l (lite svårt att avläsa färgerna)
#2 - 21 mars 2007 17:00
slöjjisar i 60 liters......?????

hur snart tänker du flytta dom till ett kar som är i rätt storlek ??
#3 - 21 mars 2007 17:44
va juh inte riktigt det frågan handlade om
#4 - 21 mars 2007 17:45
Emman skrev:
va juh inte riktigt det frågan handlade om
Nä men frågan är helt klart rätt frågad det är för litet kar för de fiskarna.
#5 - 21 mars 2007 18:11
Om vi försöker komma in på rätt spår igen, nitrit beror på att ditt akvarium inte kan hålla balansen och hantera avfallet.
Halten kommer att stiga om om du inte vidtar åtgärder, såvida att ditt test är korrekt.
Kan hända att du inte får problem men dra ner på maten ordentligt, om du kan så introduscera bakterier via inkört akvarievatten filterslam från ett annat kar eller använd nitrivec.
#6 - 21 mars 2007 18:16
Jag fattar inte varför det ska gnällas om att oj ditt akvarie är förlitet hit och dit..

en fråga blev ställd och hon/han vill ha svar på den.

och om man sedan tycker hon/han har för lite akvarie kan man säga det efter man svarat på grundfrågan.

nitrit skall vara 0 gör som nixon beskriver så blir det nog bra
#7 - 21 mars 2007 18:17
Normalt ska det vara 0 nitrit i ett inkört akvarium, det är ingen jätttehög nitrithalt du har nu men du bör inte släppa upp den ytterligare.

Byt 30% vatten och mät igen, hoppa över maten ett par dar och sedan matar du väldigt lite dom kommande 2-3 veckorna , rengör absolut inte filtret om det inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur det i en skvätt akvarievatten.

http://www.bestfish.com/newtank3.html
#8 - 21 mars 2007 18:45
detta är mitt första akvarie så jag har inget annat att ta in bakterier ifrån. efter knappt en vecka gjorde jag det första vattenbytet och kramade ur filtret (som va slämmigt värre) under kranen i kallt vatten. biten om kallt vatten hade jag snappat upp men skulle nog inte rengjort det alls.
jag har nu bytt 10/20 liter varje dag i tre dagar och då slamsugit botten. matat har jag gjort sparsamt varannan dag ungefär. i vattnet tillsätter jag tetra aqua safe vattenberedningsmedel och tetra flora pride växtgödning. sen har jag hittils haft i nästan 50 ml nitrivec. testet som jag har är ett tetratest för nitrat men vätskor man blandar i vattnet och jämför mot färgskala.
växter engelsk sjösten och rot är allt nyköpt och sattes efter sköljning ner i karet. slöjjisarna kom dagen efter. filtret är ett innefilter som heter fluval 1plus.

är det något som jag gjort markant fel eller använt fel?
#9 - 21 mars 2007 18:55
albjohn skrev:

det där beskrev väldigt bra hur det hela fungerar. jag är inne på dag 8 nu med min tank med fiskar i...hur pass bra stämmer hastigheter på den där beskrivningen in? har jag haft en amoniak chock?

jag har bara test för nitrit. vilka fler är att rekomendera för att kunna hålla bra uppsikt och kontroll?
#10 - 21 mars 2007 19:10
Du startade ditt kar för 1½ vecka sedan och efter knappt en vecka gjorde du rent ditt filter för det var slemmigt, det betyder att det blev så smutsigt på några dagar... då har du ett alldeles för litet filter och kommer aldrig att få ett fungerande filter som kan biologiskt rena vattnet och kommer då att få problem med återkommande nitrit halter! jag vet att du tycker att filtret borde räcka då det följde med karet när du köpte det men det gör det inte!!! det du kan göra med ditt filter är att ta ur hela insatsen med filterplattorna och sedan fylla hela behållaren med filtermatta... det kan dem hjälpa dig med i affären! fortsätt också med nitrivec ett tag till,...
#11 - 21 mars 2007 19:16
Det stämmer nog ganska bra i länken jag gav dig men det behöve inte bli farligt med amonium/amoniak och nitrit om man matar sparsamt.

Du ska heller inte sätta in fler fiskar under dom kommande veckorna eftersom du då ytteligare ökar risken för nitrit.

Ett test som är bra är ett för Nitrat, det få man när akvariet böjar bli inkört och det är inte farligt i måttliga mängder utan visar att allt funkar som det ska men ett test kan vara bra för att kolla att inte halterna blir för höga om inte växterna hinner ta upp det.
#12 - 21 mars 2007 19:17
åheim skrev:
Du startade ditt kar för 1½ vecka sedan och efter knappt en vecka gjorde du rent ditt filter för det var slemmigt, det betyder att det blev så smutsigt på några dagar... då har du ett alldeles för litet filter och kommer aldrig att få ett fungerande filter som kan biologiskt rena vattnet och kommer då att få problem med återkommande nitrit halter! jag vet att du tycker att filtret borde räcka då det följde med karet när du köpte det men det gör det inte!!! det du kan göra med ditt filter är att ta ur hela insatsen med filterplattorna och sedan fylla hela behållaren med filtermatta... det kan dem hjälpa dig med i affären! fortsätt också med nitrivec ett tag till,...

allvarligt talat va surrar du om?!
filtret förljde för det första inte med akvariet utan det köpte jag till och akvariebutiken som jag prata med tyckte att det borde räcka. sen är det faktiskt redan fyllt med filtermassa om man då inte ska räkna in själva pumpmotorn med propeller men det är juh lite svårt att klara sig utan...
jag uppskattar verkligen inte att fu gör en massa antaganden och gissningar utifrån nåt du inte vet nånting om
#13 - 21 mars 2007 19:21
albjohn skrev:
Det stämmer nog ganska bra i länken jag gav dig men det behöve inte bli farligt med amonium/amoniak och nitrit om man matar sparsamt.

Du ska heller inte sätta in fler fiskar under dom kommande veckorna eftersom du då ytteligare ökar risken för nitrit.

Ett test som är bra är ett för Nitrat, det få man när akvariet böjar bli inkört och det är inte farligt i måttliga mängder utan visar att allt funkar som det ska men ett test kan vara bra för att kolla att inte halterna blir för höga om inte växterna hinner ta upp det.

jag hade inte tänkt att sätta in fler fiskar utan enbart ha mina tre 2½ cm långa slöjjisar. enligt artbeskrivningar står det att dessa skall ha större utrymme men det är vuxna fiskar på ca 15 cm. mina små beköver knappast mer då de bara lojt flummar runt.
upp till vilken halt är nitrat bra? alltså när börjar det bli för mycket?
nitrat är gädning till växterna som dessa tar upp om jag förstått saken rätt. hur funkar det egentligen för de som inte har några växter alls i sina kar?
#14 - 21 mars 2007 19:28
Ta det inte som kritik men jag är lite böjd att hålla med åheim om filtret, det är i minsta laget dvs volymen på filtemassan, slöjstjärtar skitar ner ganska mycket och det skulle nog inte skada med en större filtervolym, men du kan ev skaffa ytterligare ett filter och ställa ner flödet på båda så du får en lämplig cirkulation i karet, fördelen med att köra med dubbla är att du kan rengöra ett åt gången så stör du inte balansen så mycket.

Nitrat bör ligga på ca 20-30 ppm och dom som inga växter har måste vara noga med regelbundna vattenbyten, jag byter ca 30-40% i veckan i mitt som är utan växter.
#15 - 21 mars 2007 19:58
Du kan ta det lite lungt med akvarieväxtgödningen så här i början.

Växterna behöver rota sig först och börja växa en smula, innan de förbrukar speciellt mycket näring.

Du kan säkert nöja dig med att gödsla dem med halva dosen en gång i veckan, den allra första tiden. Om de inte är väldigt stora eller väldigt många.

Vartefter växterna blir större, förbrukar de också mer näring och då kan du gödsla mer och kanske oftare.

Vet inte vad din växtnäring innehåller men den kan kanske försämra dina vattenvärden om du häller i för mycket. Speciellt nu i början innan akvariet stabiliserat sig.

Filterpatronen ska vara lite slemmig, det blir den av filterbakterierna bl.a. Så du behöver bara skölja den, när vattenflödet från pumpen ser ut att minska.
Annars stör du bara filterfunktionen i onödan.

När du slamsuger bottnen, så behöver du bara suga upp det grums som samlats ovanpå gruset. Att slamsuga igenom hela gruset, stör bakteriefloran i akvariet.

När akvariet varit igång en tid, så kan du ju slamsuga igenom gruset på en bit av bottnen i taget. Men inte gärna hela bottnen på en gång, för då förstör du lätt bakterieflora, som lever i gruset. Bakteriefloran behöver lite lugn och ro för att fungera och hinna bryta ner avfallsprodukterna.

MVH/Anita
#16 - 21 mars 2007 21:18
jag tar det inte som kretik utan är tacksam över tips på hur man ska göra...mitt första akvarie som sagt.

ska lugna mig med gödningen

hamnar det inte smutts och avföring i gruset man måste suga upp ordentligt för att det inte ska bildas så mycket nitrit. om man bara suger lite på ytan kommer juh inte all skit med?
#17 - 21 mars 2007 22:07
Här på Zoopet finns en bra artikel om uppstart av akvarium, som du ser i den (i punkt 9) så får man nitrit så småningom. Bakterier som bryter ner nitrit bildas sedan i filtret och bottengruset.

Här är en länk till sidan:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#18 - 21 mars 2007 22:09
Du ska inte röra om i botten så mycket utan om du nu ska suga så ta bara det som ligger löst på ytan av gruset, det sitter massor av goda bakterier i gruset och övrig inredning som bryter ner skiten så man ska vara rädd om dom ochså.

Sedan när akvariumet är inkört är inte nitrit nåt problem eftersom våra vänner bakterierna fixar det om dom får vara ifred.

Har man rejäla filter, växter och sköter vattenbytena blir det knappt nån skit på botten, själv slamsuger jag nästan alldrig och det funkar alldeles utmärkt.
#19 - 21 mars 2007 23:09
Emman: jag tror inte ens du har en susning om vad jag snackar om när jag ger tipset om att ta ur kasetten och fylla hela behållaren med filtermatta... och du behöver inte vara otrevlig[:(!] otacksamhet är mödans lön brukar det heta!
#20 - 22 mars 2007 00:33
0.2mg är gränsvärden för ammonium och nitrit enl. JBL, och nitrat 50ppm!

Vid vattenbyte ska samma eller lägre pH erhållas!
#21 - 22 mars 2007 08:11
*host* vem var det som var otrolig och börjada påstå en massa saker. som att jag skulle fått med filtrer och att det minsann inte var passande bara för att det följde med...det följde änns inte med så sluta surra i nattmössan.
sen får du gärna förklara för mig vad du menar med att fylla hela behållaren med filtermassa ifall jag nu tydligen inte förstod

åheim skrev:
Emman: jag tror inte ens du har en susning om vad jag snackar om när jag ger tipset om att ta ur kasetten och fylla hela behållaren med filtermatta... och du behöver inte vara otrevlig[:(!] otacksamhet är mödans lön brukar det heta!
#22 - 22 mars 2007 08:58
Emman skrev:
allvarligt talat va surrar du om?!

filtret förljde för det första inte med akvariet utan det köpte jag till och akvariebutiken som jag prata med tyckte att det borde räcka. sen är det faktiskt redan fyllt med filtermassa om man då inte ska räkna in själva pumpmotorn med propeller men det är juh lite svårt att klara sig utan...

jag uppskattar verkligen inte att fu gör en massa antaganden och gissningar utifrån nåt du inte vet nånting om

Jag tror att det är en del missförstånd inblandat här.

Tror att Åheim syftar på att det inte alltid finns den kunskap i affärerna som man lätt kan tro. Ofta visar det sig att kunden får felaktig information från okunniga säljare. Dessutom är standard filtren i pumparna sällan av det bästa kvalitén, men Åheim kan säkerligen förklara hur du ska gå till väga. Tror som sagt att det var detta Åheim syftade på med sina ord om att filtert kom med akvariet. Hoppas du förstår min tankegång!

Eftersom slöjisar skitar ner så mycket mer än andra fiskar kan det tänkas att du måste lägga in en till pump om du märker att pumpens kapacitet försämras väldigt snabbt.
#23 - 22 mars 2007 10:53
Hej Emman!

Emman skrev:
jag hade inte tänkt att sätta in fler fiskar utan enbart ha mina tre 2½ cm långa slöjjisar. enligt artbeskrivningar står det att dessa skall ha större utrymme men det är vuxna fiskar på ca 15 cm. mina små beköver knappast mer då de bara lojt flummar runt.

Slöjstjärtar kan faktiskt bli betydligt större än 15cm, ändå upp till 25cm. Även om dina är små och rör sig långsamt tycker jag att akvariet är för litet för dem. Dels för att guldfiskar smutsar ner mycket och därför behöver de större vattenvolym, men även för att fiskar som får leva i för små akvarier hämmas i uppväxten. Dessutom utgör ett litet utrymme en enformig och stimulansfattig miljö.

Tyvärr tror de flesta (även många som jobbar i akvariebutiker) fortfarande att guldfiskar kan leva i små utrymmen, men detta beror enbart på okunskap och gamla föreställningar.

När man startar upp ett akvarium bör man under den första månaden bara ha ytterst få fiskar, mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur. Sen kan man successivt utöka antalet invånare. Problemet är att du inte skulle kunna börja med färre än 2 fiskar (guldfiskar är stimfiskar) och även 2 slöjisar skulle utgöra en alltför stor belastning i en så liten vattenvolym. Även jag tror att filtret är för litet för guldfiskar. Du skulle kunna skaffa ett ytterfilter, men det skulle ändå bara vara em tillfällig lösning. Som jag ser det har du bara två vettiga alternativ. Antingen skaffar du ett betydligt större akvarium (och då kan du efter inkörningen även skaffa lite fler slöjisar) elle så omplacerar du slöjisarna (till någon som har ett stort kallvattensakvarium eller tillbaka till affären) och skaffar små fiskar som kan trivas i ditt akvarium. Bettor, endlers, dvärgrasboror och andra arter skulle kunna trivas bra i ditt akvarium (dock inte alla dessa samtidigt).

Beträffande nitriten är mitt tips att du överdoserar bakteriekulturen reellt. Så gjorde jag när jag fick lite för höga nitrithalter i mitt endlersakvarium. Skulle halterna ändå fortsätta stiga får du lösa det med upprepade vattenbyten.

Nitrit över 0.2 ppm kan vara skadligt beroende på art. Nitrat i ett akvarium med växter kan ligga mellan 10-40 ppm utan problem. Lägre nivåer är inte så bra för växterna och halter över 50 ppm är inte att rekommendera för fiskarna.
#24 - 22 mars 2007 11:10
Emman skrev:
sen får du gärna förklara för mig vad du menar med att fylla hela behållaren med filtermassa ifall jag nu tydligen inte förstod

Det är nog den här ombyggnaden av filtret åheim syftar på.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
#25 - 22 mars 2007 11:26
albjohn skrev:

jo jag antog att det var nåt liknande vilket var ganska lustigt då jag skrev ut exakt vilket filter jag hade...mitt ser redan ut sådär med undantag att det har ett lock i botten. mitt filter har inga kasetter av nåt slag utan bara ett hålrum där en stor bit filtermassa sitter
#26 - 22 mars 2007 11:30
en fråga...vad är ppm för mått? på mina tester står det mg/l är det samma skala eller en helt annan?
#27 - 22 mars 2007 11:57
ppm=mg/l
#28 - 22 mars 2007 13:17
Emman skrev:
jag startade mitt 60 liters kar för 1½ vecka sedan. har fyra växter i varierande storlek och tre små slöjstjärtar. jag har nu börjat få lite nitrit och undrar när det börjar bli alamerande och vad som är normalt och "okay" att ha?

mitt test visar på nånstanns mellan 0-0.3mg/l (lite svårt att avläsa färgerna)

Enligt bruksanvisningen på seras dropptest finns gränsvärde 0.3, ej akut giftigt-men från detta till akut giftigt ligger väl ungefär skillnaden mellan taxi eller ambulans till sjukhuset..
#29 - 22 mars 2007 14:47
hehe du får ursäkta men jag hängde inte med där alls ;)
#30 - 30 mars 2007 20:45
Det är lika bra att få väck nitriten så fort den uppstår, halten minskar ju inte utan det finns stora chanser att den ökar till akut giftig, om man väntar för länge. Vid inte akut kan man ta en kopp kaffe först eller avsluta det man sysslade med-vid akut giftigt gör man ett delvattenbyte omgående.
#31 - 30 mars 2007 22:19
Jag varnar för att detta meddelande inte endast innehåller svar på frågan, det innehåller också kritik, så sluta läsa nu om du inte vill ha den...

Nitrit är ett gift, jag accepterar inga andra värden än noll... Det är möjligt att jag har över noll ibland, men inte medvetet...

Nitrit uppkommer när akvariet inte har en balans som gör att restprodukterna från fisken tas om hand och bryts ner... Tre slöjstjärtar i ett 60 litersakvarium kommer inte att tillåta balans... Men det är klart, om du låter bli att mata dem, så håller de sig små och får plats så länge de lever...

Jag vet att du kommer att bli arg, men jag tror att du har dessa fiskar av ren ovetskap och jag tror inte att du är någon djurplågare egentligen... Jag tycker att du borde gå tillbaka med firrarna och byta dem till något som passar ditt akvarium!
#32 - 30 mars 2007 23:32
Hur fort växer en slöjstjärt från 2.5cm till 15cm, vid normal matning?

Och hur många liter är lämpligt(minimum) för 3x15cm(ej medräknat fenor)?
#33 - 30 mars 2007 23:46
Ungefär 1½ år tror jag-med reservation för att jag inte minns exakt inköpsdatum.
Fråga två; svårt att ange exakt för en fisk av denna art, men vad jag sett så håller inte 1 cm fisk per liter, slöjisar smutsar ner rätt friskt och behöver lite mera vatten och lite högre filterkapacitet. Jag brukar testa mig fram..
#34 - 31 mars 2007 00:03
Ok, tack, rätt fort med andra ord eftersom de också växer på bredden!

Eftersom det är mkt fisk per centimeter så kanske man kan ta 1cm fisk per liter x 5, vilket skulle ge 75L per slöjstjärt i vuxet tillstånd, rimligt?
#35 - 31 mars 2007 07:20
albjohn skrev:

Om det passar lånar jag denna tråd litet när vi ändå är litet inne på ämnet. Mitt problem gäller inte slöjisar utan filtret. Skaffade för ett tag sedan ett AquaEl filter. Filtret i sig är rätt stort men filtermassan är obetydlig, dvs filtret är bara luft (vatten). Inne i filtret sitter två bitar filtermassa trädda på varsitt rör. Är det OK att ta ur rören och den lilla mängden filtermassa och fylla behållaren med ett större enhetligt stycke filtermassa, eller är det svårare än så?
#36 - 31 mars 2007 09:52
quarantino skrev:
Ok, tack, rätt fort med andra ord eftersom de också växer på bredden!

Eftersom det är mkt fisk per centimeter så kanske man kan ta 1cm fisk per liter x 5, vilket skulle ge 75L per slöjstjärt i vuxet tillstånd, rimligt?

Det låter rätt rimligt, själv har jag hållit en fullväxt slöjstjärt i ett hundraliters sällskaps utan problem, men när jag skaffade två däckade allt och sjukdomarna avlöste varandra..

JLi: Vet inte vilken typ av Aquael du har men i dom större modellerna ska filterbiten kunna ersättas med biomaterial, t ex aktivt kol enligt tillverkaren.
#37 - 31 mars 2007 10:43
Tant Nancy skrev:
Tre slöjstjärtar i ett 60 litersakvarium kommer inte att tillåta balans... Men det är klart, om du låter bli att mata dem, så håller de sig små och får plats så länge de lever...

Precis, men de kommer nog inte att leva i 30 år...

Tant Nancy skrev:
Jag vet att du kommer att bli arg, men jag tror att du har dessa fiskar av ren ovetskap och jag tror inte att du är någon djurplågare egentligen... Jag tycker att du borde gå tillbaka med firrarna och byta dem till något som passar ditt akvarium!

Word! Tänk om alla som har fårr med sig hem guldfiskar till för små akvarier gick tillbaka tll affären med dem? Då skulle affärerna inom kort sluta lura sina kunder genom att sälja guldfiskar till minimala akvarier.
#38 - 31 mars 2007 10:44
JLi skrev:
Om det passar lånar jag denna tråd litet när vi ändå är litet inne på ämnet. Mitt problem gäller inte slöjisar utan filtret. Skaffade för ett tag sedan ett AquaEl filter. Filtret i sig är rätt stort men filtermassan är obetydlig, dvs filtret är bara luft (vatten). Inne i filtret sitter två bitar filtermassa trädda på varsitt rör. Är det OK att ta ur rören och den lilla mängden filtermassa och fylla behållaren med ett större enhetligt stycke filtermassa, eller är det svårare än så?

Precis så har jag gjort med innerfiltret som jag har i mitt ungfödarakvarium.
#39 - 31 mars 2007 11:06
Jag måste bekänna att när jag försökt odla Comet Guldfiskar med dubbla stjärtfenor (korsning mellan Comet och Slöjstjärt) hade jag mycket Guldfisk i ett 250 liter akvarium, men ett filter på 50 liter.
Guldfisken behöver flera gånger större filter än små tropiska fiskar.
#40 - 31 mars 2007 11:18
Nitrit är ett natruligt ämne som kommer att finnas i akvariet. Det är ett steg i nedbrytnings processen. Så noll är en nivå som inte kan existera.

Fiskmängden är inget problem alls än sålänge. Bara karet kommer i balans.

ppm = parts per million.
#41 - 31 mars 2007 11:31
Danei skrev:
Nitrit är ett natruligt ämne som kommer att finnas i akvariet. Det är ett steg i nedbrytnings processen. Så noll är en nivå som inte kan existera.

Fiskmängden är inget problem alls än sålänge. Bara karet kommer i balans.

ppm = parts per million.
FEL! processen när ammonium blir nitrit sen nitrat går så blixtsnabbt att det blir inga nitritvärden i vattnet!! Noll ska det vara inget annat ska accepteras!
#42 - 31 mars 2007 11:34
JLi skrev:
det är ingen bra lösning för då kommer vattnet ta snabbaste vägen och hela filtermaterialet kommer inte utnyttjas (endast toppen utnyttjas)... om du tittar hur filtret är konstruerat så förstår du!
#43 - 31 mars 2007 11:38
åheim skrev:
det är ingen bra lösning för då kommer vattnet ta snabbaste vägen och hela filtermaterialet kommer inte utnyttjas (endast toppen utnyttjas)... om du tittar hur filtret är konstruerat så förstår du!

Hmm, då kanske jag har missuppfattat filtrets konstruktion. I mitt funkar det bra.
#44 - 31 mars 2007 11:50
jag har gjort nogranna mätningar och vattenbyten och nu ligger nitritet på under 0.3 och jag har nörjat få lite nitrat så det verkar funka bra tycker jag

sen kan juh alla inskränkta människor som inte har nåt annat liv än att leka besserwissar helt enkelt låta bli att kommentera ifall de inte kan hålla sig sakenligt till att svara på frågan. och dessutom är fiskarna 2½ cm ink fenor så inbilla nån annan att de har det för trångt
#45 - 31 mars 2007 12:47
batski skrev:
Hmm, då kanske jag har missuppfattat filtrets konstruktion. I mitt funkar det bra.
ja det måste du gjort! har du ett unifilter? isåfall titta i behållaren så ser du att vattnet går upp till toppen bredvid filtermaterialet och använder du inget filterrör och fyller hela behållaren så kommer vattnet åka direkt in i insuget och inget vatten kommer alltså till botten... jag har ett unifilter och vet också hur det funkar:)
#46 - 31 mars 2007 13:34
Nej jag har ett Fluval2. Vattnet går genom filtermaterialet utan hjälp av några rör.
#47 - 1 april 2007 07:47
Emman skrev:
jag tar det inte som kretik utan är tacksam över tips på hur man ska göra...mitt första akvarie som sagt.

ska lugna mig med gödningen

hamnar det inte smutts och avföring i gruset man måste suga upp ordentligt för att det inte ska bildas så mycket nitrit. om man bara suger lite på ytan kommer juh inte all skit med?

Du ska få ett tips till; jag använder aldrig växtgödning i slöjstjärtsakvariet, utan låter fiskarnas avfallsprodukter göra jobbet, och det fungerar fint. Det växer så det knakar och jag har nästan aldrig problem med nitrit, ammonium/ammoniak..
#48 - 1 april 2007 10:09
batski skrev:
Nej jag har ett Fluval2. Vattnet går genom filtermaterialet utan hjälp av några rör.
Precis! Men frågeställaren har ett AE unifilter och det är en annan konstruktion på det så det funkar inte att bara fylla hela behållaren med filtermassa..
#49 - 1 april 2007 10:13
Tack för svaren. Jag skall undersöka konstruktionen på filtret när jag får tillfälle. Man kan tycka att någon funktion torde rören ha.
#50 - 2 april 2007 10:01
åheim skrev:
FEL! processen när ammonium blir nitrit sen nitrat går så blixtsnabbt att det blir inga nitritvärden i vattnet!! Noll ska det vara inget annat ska accepteras!

Noll existerar inte. Vad du kommer fram till me ditt test är väl att det är under 0,1mg/l eller något sådant. Du kan aldrig mäta upp ett nollresultat. Och för att det ska finnas bakterier som bryter ner nitrit så måste det finnas nitrit.
#51 - 2 april 2007 10:11
Det man menar med noll är givetvis så låga halter att det är omätbara och helt oskadliga. PÅ JBL:s test står det faktiskt 0.
#52 - 2 april 2007 10:23
Men vad är nästa steg? Vad du vet är ju att det är mindre än steg nummer 2 i skalan. Att det är ofarliga nivåer håller jag med om. Men frågan var ju var den gränsen gick. Man kna aldrig säga att det är noll av någonting. Bara att det är mindre än man kan mäta med den metoden.
#53 - 2 april 2007 10:43
batski skrev:
Det man menar med noll är givetvis så låga halter att det är omätbara och helt oskadliga. PÅ JBL:s test står det faktiskt 0.

Det trodde jag var självklart! Men om man vill ge sig på bagateller, så visst...

JAG menar i alla fall att jag inte accepterar andra värden än när mitt (ytterst vanliga) nitrittest visar noll.
#54 - 2 april 2007 18:45
Fluvals 1+ filter är väl rekommenderat upp till 45 liter av tillverkaren själv? Dvs, för litet för akvariet här i tråden även under låg belastning. Nu är belastningen dessutom rätt hög.

Annons